Aktualnie jesteś: strona główna > Usługi > Gewerbe

Gewerbe

Czy wiedziałeś, że każdy może bez przeszkód założyć swoją własną działalność gospodarczą w Niemczeczech tzw. Gewerbe? Czym jest Gewerbe? Co ponieneś o tym typie działalności? Z chęcią odpowiemy na te oraz inne pytania.

Gewerbe jest to zarobkowa działalność gospodarcza związana z przemysłem, rzemiosłem lub handlem i usługami wykonywanymi na własny rachunek i odpowiedzialność w sposób zorganizowany i ciągły.

NASZA OFERTA

W ramach naszych usług Gewerbe oferujemy:

• Zakładanie działalności
  • Rozliczanie
  • Prowadzenie
  • Zamykanie

Co powinieneś wiedzieć?

Jakie informacje należy podać podczas rejestracji działalności Gewerbe?

• Podstawowe informacje (imię i nazwisko, płeć, data i miejsce urodzenia, obywatelstwo,  adres zameldowania w Niemczech, poprzedni adres zamieszkania oraz wyznanie – religia),
  • Związane z działalnością (adres siedziby firmy oraz szczegółowy zakres usług jakie będą wykonywane w ramach działalności),

Dodatkowe informacje potrzebne do rejestracji podatkowej:

• Stan cywilny oraz ostatnia data jego zmiany,
  • Przewidywany dochód ze wszystkich źródeł roku bieżącego oraz następnego,
  • Przewidywany dochód małżonka/ partnera oraz jego dane,
  • Przewidywany obród w roku obecnym oraz kolejnym,
  • Dane dotyczące wcześniejszej działalności gospodarczej,

Co potrzeba do założenia działalności Gewerbe?

• Kopia dowodu osobistego lub paszportu,
  • Pełnomocnictwo do zarejestrowania działalności gospodarczej,
  • Jeśli jest to wymagane to również: zaświadczenie o wpisie rejestru handlowego lub izby rzemieślniczej, uprawnienia do wykonywania danego zawodu, koncesje, zezwolenia, zaświadczenie o niekarności (Führungszeugnis),

Do wglądu:

• Potwierdzenie zameldowania w Niemczech,
  • Zaświadczenie o korzystaniu z Unijnego prawa swobodnego przemieszczania się (Freizügigkeitsbescheinigung),
  • Umowa najmu lokalu do prowadzenia danej działalności,

Rozliczenie w Gewerbe – kogo dotyczy?

Złożenie deklaracji podatkowej w niemieckim urzędzie skarbowym dotyczy każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą w danym roku podatkowym w Niemczech. Uwaga! Dotyczy to także osób, których dochód nie przekroczył kwoty wolnej od podatku, nie osiągnęły żadnych dochodów lub poniosły stratę.

Do kiedy trzeba złożyć deklarację podatkową w urzędzie niemieckim?

Termin złożenia deklaracji podatkowej to 31 maja roku następnego.

Jakie koszty można odliczyć w rozliczeniu?

W rozliczeniu Gewerbe można odliczyć wiele kosztów związanych z działalnością gospodarczą, takich jak: paliwo, Internet, telefon, wszelkiego rodzaju narzędzia, ubrania robocze, środki czystości itd. Oczywiście wszystkie rozliczenia należy dokonać na podstawie rachunków potwierdzających poniesiony koszt i potwierdzenie opłaty tego kosztu.

Jakie dokumenty są potrzebne przy składaniu rozliczenia Gewerbe?

• zaświadczenie o dochodach EU/EOG,
  • informacje i dokumenty potwierdzające składki ubezpieczeniowe,
  • wykaz przychodów i rozchodów w danym roku,
  • kopia dowodu osobistego,

Opłata VAT, a Gewerbe.

Będąc na Gewerbe nie trzeba płacić VAT. Dotyczy to osób, które zaznaczyły we wniosku, że będą prowadziły małą działalność gospodarczą (czyli taką, której obrót w danym roku nie przekroczy 17,5 tys. euro oraz 50 tys. euro w roku kolejnym.)

O czym trzeba pamiętać prowadząc działalność Gewerbe?

1. Przechowywanie dokumentów: istotną rzeczą jest przechowywanie wszelkiej dokumentacji obejmującej działalność Gewerbe, prze okres od 6 do 10 lat. Pod hasłem „wszelka dokumentacja” rozumie się: opłaty, rachunki zysków i strat, dokumenty związane z rejestracją firmy, nazwy i  adresy zleceniodawców, informacje o usługach i miejscach ich wykonania.
  2. Ubezpieczenie zdrowotne: dotyczy każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą w Niemczech.
  3. Ubezpieczenie rentowo - emerytalne: to ubezpieczenie dotyczy wybranej grupy osób prowadzącej działalność gospodarczą (np. rzemieślnicy)

Gdzie należy złożyć wniosek o wyrejestrowaniu Gewerbe?

W zasadzie we wszystkich miejscach, które zostały poinformowane o jego założeniu działalności. Zatem będzie to:

• Urząd skarbowy,
  • Izba rzemieślnicza (lub przemysłowo – handlowa),
  • BG Bau (czyli państwowa ubezpieczalnia wypadkowa dla pracowników budowlanych),
  • Amt für Arbeitsschutz (Biuro Bezpieczeństwa Pracy),

Szczegóły oferty przedstawią Państwu nasi doradcy podatkowi  - zachęcamy do kontaktu.

Polisa zamiast kaucji za mieszkanie?

Chcesz wynająć mieszkanie, ale nie masz pieniędzy na kaucję? Możesz wykupić specjalne ubezpieczenie. Zanim to zrobisz, poznaj plusy i minusy takiego rozwiązania.

Polacy w Wielkiej Brytanii po brexicie

„Brexit staje się faktem” czytamy na stronie Newsweeka. Mówi się o rozwodzie Wielkiej Brytanii z Unią Europejską. O tym, że będzie on miał wpływ na całą Europę wiedzą wszyscy jej mieszkańcy już od dawna. Co to jednak oznacza dla Polaków? Ilu wróci do Polski? Czy Ci, którzy zdecydują się zostać, mogą liczyć na wsparcie ze strony Wielkiej Brytanii? Wciąż jest wiele pytań bez odpowiedzi. Machina jednak ruszyła…