Aktualnie jesteś: strona główna > Usługi > Gewerbe

Gewerbe

Czy wiedziałeś, że każdy może bez przeszkód założyć swoją własną działalność gospodarczą w Niemczeczech tzw. Gewerbe? Czym jest Gewerbe? Co ponieneś o tym typie działalności? Z chęcią odpowiemy na te oraz inne pytania.

Gewerbe jest to zarobkowa działalność gospodarcza związana z przemysłem, rzemiosłem lub handlem i usługami wykonywanymi na własny rachunek i odpowiedzialność w sposób zorganizowany i ciągły.

NASZA OFERTA

W ramach naszych usług Gewerbe oferujemy:

• Zakładanie działalności
  • Rozliczanie
  • Prowadzenie
  • Zamykanie

Co powinieneś wiedzieć?

Jakie informacje należy podać podczas rejestracji działalności Gewerbe?

• Podstawowe informacje (imię i nazwisko, płeć, data i miejsce urodzenia, obywatelstwo,  adres zameldowania w Niemczech, poprzedni adres zamieszkania oraz wyznanie – religia),
  • Związane z działalnością (adres siedziby firmy oraz szczegółowy zakres usług jakie będą wykonywane w ramach działalności),

Dodatkowe informacje potrzebne do rejestracji podatkowej:

• Stan cywilny oraz ostatnia data jego zmiany,
  • Przewidywany dochód ze wszystkich źródeł roku bieżącego oraz następnego,
  • Przewidywany dochód małżonka/ partnera oraz jego dane,
  • Przewidywany obród w roku obecnym oraz kolejnym,
  • Dane dotyczące wcześniejszej działalności gospodarczej,

Co potrzeba do założenia działalności Gewerbe?

• Kopia dowodu osobistego lub paszportu,
  • Pełnomocnictwo do zarejestrowania działalności gospodarczej,
  • Jeśli jest to wymagane to również: zaświadczenie o wpisie rejestru handlowego lub izby rzemieślniczej, uprawnienia do wykonywania danego zawodu, koncesje, zezwolenia, zaświadczenie o niekarności (Führungszeugnis),

Do wglądu:

• Potwierdzenie zameldowania w Niemczech,
  • Zaświadczenie o korzystaniu z Unijnego prawa swobodnego przemieszczania się (Freizügigkeitsbescheinigung),
  • Umowa najmu lokalu do prowadzenia danej działalności,

Rozliczenie w Gewerbe – kogo dotyczy?

Złożenie deklaracji podatkowej w niemieckim urzędzie skarbowym dotyczy każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą w danym roku podatkowym w Niemczech. Uwaga! Dotyczy to także osób, których dochód nie przekroczył kwoty wolnej od podatku, nie osiągnęły żadnych dochodów lub poniosły stratę.

Do kiedy trzeba złożyć deklarację podatkową w urzędzie niemieckim?

Termin złożenia deklaracji podatkowej to 31 maja roku następnego.

Jakie koszty można odliczyć w rozliczeniu?

W rozliczeniu Gewerbe można odliczyć wiele kosztów związanych z działalnością gospodarczą, takich jak: paliwo, Internet, telefon, wszelkiego rodzaju narzędzia, ubrania robocze, środki czystości itd. Oczywiście wszystkie rozliczenia należy dokonać na podstawie rachunków potwierdzających poniesiony koszt i potwierdzenie opłaty tego kosztu.

Jakie dokumenty są potrzebne przy składaniu rozliczenia Gewerbe?

• zaświadczenie o dochodach EU/EOG,
  • informacje i dokumenty potwierdzające składki ubezpieczeniowe,
  • wykaz przychodów i rozchodów w danym roku,
  • kopia dowodu osobistego,

Opłata VAT, a Gewerbe.

Będąc na Gewerbe nie trzeba płacić VAT. Dotyczy to osób, które zaznaczyły we wniosku, że będą prowadziły małą działalność gospodarczą (czyli taką, której obrót w danym roku nie przekroczy 17,5 tys. euro oraz 50 tys. euro w roku kolejnym.)

O czym trzeba pamiętać prowadząc działalność Gewerbe?

1. Przechowywanie dokumentów: istotną rzeczą jest przechowywanie wszelkiej dokumentacji obejmującej działalność Gewerbe, prze okres od 6 do 10 lat. Pod hasłem „wszelka dokumentacja” rozumie się: opłaty, rachunki zysków i strat, dokumenty związane z rejestracją firmy, nazwy i  adresy zleceniodawców, informacje o usługach i miejscach ich wykonania.
  2. Ubezpieczenie zdrowotne: dotyczy każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą w Niemczech.
  3. Ubezpieczenie rentowo - emerytalne: to ubezpieczenie dotyczy wybranej grupy osób prowadzącej działalność gospodarczą (np. rzemieślnicy)

Gdzie należy złożyć wniosek o wyrejestrowaniu Gewerbe?

W zasadzie we wszystkich miejscach, które zostały poinformowane o jego założeniu działalności. Zatem będzie to:

• Urząd skarbowy,
  • Izba rzemieślnicza (lub przemysłowo – handlowa),
  • BG Bau (czyli państwowa ubezpieczalnia wypadkowa dla pracowników budowlanych),
  • Amt für Arbeitsschutz (Biuro Bezpieczeństwa Pracy),

Szczegóły oferty przedstawią Państwu nasi doradcy podatkowi  - zachęcamy do kontaktu.

Pomniejszenie świadczenia rodzinnego Kindergeld

Osoby ubiegające się o Kindergeld mogą spotykać się z sytuacją, w której zasiłek z Niemiec jest pomniejszony o kwoty świadczeń rodzinnych w Polsce, nawet jeśli te nie były pobierane.

Zmiany w przepisach dotyczących świadczenia rodzinnego Kindergeld

Zgodnie z ustawą, której projekt przedstawiono 27 kwietnia 2017 roku w Bundestagu, wnioski o przyznanie świadczenia Kindergeld będą rozpatrywane tylko do pół roku wstecz od daty wpłynięcia wniosku do urzędu Familienkasse, z wykluczeniem miesiąca, w którym wniosek wpłynął do urzędu.