podatek

Dyrektywa Rady EU o wymianie informacji podatkowych

Już wkrótce wymiana informacji podatkowych pomiędzy krajami UE stanie się faktem. Odpowiednia dyrektywa została przyjęta już rok temu. Dyrektywa ma zwiększyć skuteczność zwalczania oszustw podatkowych na terenie Unii Europejskiej. Istotą nowej regulacji jest usprawnienie wymiany informacji o dochodach podatników między państwami członkowskimi.

Jak dyrektywa UE wpływa na podatników?

Jednolity rynek UE zlikwidował bariery w przemieszczaniu się pracowników z kraju do kraju, a duża część osób uzyskuje dzisiaj dochody w różnych państwach członkowskich. Wolność przepływu towarów, usług i kapitału powoduje również, że na terenie Unii codziennie dokonywanych jest wiele transakcji transgranicznych. Wiąże się z tym coraz bardziej zauważalny problem związany z poprawnym wyliczeniem przez organy skarbowe należnego podatku.

Nowe przepisy wejdą w życie w 2013 roku i mają dać państwom UE lepszą wiedzę o dochodach, jakie ich podatnicy uzyskują na obszarze całej Unii. Dyrektywa oznacza, że UE będzie miała obowiązek stosowania standardu OECD z zakresu wymiany informacji na żądanie. W praktyce oznacza to, że kraj członkowski nie będzie mógł, zasłaniając się tajemnicą bankową, odrzucić wniosku o informacje wystosowanego przez inne państwo Unii.

Natomiast w roku 2015 powinna zacząć funkcjonować automatyczna wymiana informacji o niektórych rodzajach dochodu i kapitału, na przykład dochodu z zatrudnienia, emerytury czy renty. Warunkiem wymiany będzie posiadanie poszukiwanych informacji przez konkretny kraj członkowski.

Dyrektywa w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania jest częścią szerszej strategii UE mającej służyć zwalczaniu oszustw podatkowych. Dotyczy wszystkich podatków poza podatkiem VAT i akcyzą, które są już objęte innymi unijnymi przepisami.

Tekst dyrektywy w języku polskim

Źródło: consilium.europa.eu za uniaeuropejska.org

Przeczytaj również:

Mały podatnik VAT – kto może nim zostać?

Przedsiębiorcy, którzy w ubiegłym roku podatkowym wygenerowali sprzedaż nieprzekraczającą określonego limitu, mogą korzystać z przywilejów przysługujących małemu podatnikowi VAT. Przeczytaj nasz poradnik i sprawdź, jakie preferencje podatkowe się z tym wiążą!