online-shopping-4532460_1280

Amazon a podatki – co powinno Cię zainteresować?

Międzynarodowe platformy sprzedażowe, takie jak Amazon czy eBay, stwarzają wręcz nieograniczone możliwości rozwoju, otwierając dostęp do milionów klientów z całego świata. Wejście na Amazon to dobre rozwiązanie również dla polskich sklepów online, którym marzy się ekspansja na rynek niemiecki lub dowolnie inny z rynków zachodnich. Planując sprzedaż z pomocą tej platformy, wcześniej warto dowiedzieć się jednak, jak wygląda księgowość Amazon i na co trzeba uważać, by nie narobić sobie problemów.

Czym jest Amazon i co warto wiedzieć na jego temat?

To największy na świecie sklep internetowy, który działa na wielu europejskich rynkach, zapewniając sprzedawcom możliwość dotarcia do milionów nowych klientów. Co warte podkreślenia, rozpoczęcie współpracy z Amazon jest dość proste. Wystarczy zarejestrować konto w wersji podstawowej lub profesjonalnej i wybrać rynek lub rynki, na jakich zamierzasz rozpocząć sprzedaż. Z perspektywy Polski naturalnym wyborem wydaje się rynek niemiecki, co po pierwsze wynika z jego naturalnej bliskości, a po drugie z jego wielkości. 

Warto jednak pamiętać, że rozpoczęcie sprzedaży na rynku zagranicznym wiąże się z dość dużymi wyzwaniami. Po pierwsze potrzebna jest znajomość języka, najlepiej języka lokalnego, ewentualnie angielskiego, tak by zadbać o sprawną obsługę klientów. Po drugie trzeba znać miejscowe przepisy odnoszące się do sprzedaży wysyłkowej i ochrony konsumenckiej, ewentualnie zatrudnić takie biuro rachunkowe dla sklepu internetowego, które będzie się znało na lokalnych podatkach, dzięki czemu finansowe rozliczenia nie będą sprawiały problemów i cała sprzedaż będzie odbywała się w pełni legalnie.

W przypadku sprzedaży przez Amazon należy pamiętać również o konieczności spełnienia dość rygorystycznych zasad odnośnie czasu realizacji zamówień. O ile dostawy z Polski na rynek niemiecki można próbować realizować na własną rękę, nawiązując współpracę z doświadczoną firmą kurierską, o tyle obsługa innych rynków europejskich może być już nieco trudniejsza. Jeśli nie masz zaufania do firm kurierskich i nie chcesz narażać się na szybkie zawieszenie konta na Amazon, dobrym rozwiązaniem wydaje się delegowanie kwestii związanych z magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów na Amazon. Model FBA pozwala skupić się na działaniach marketingowych i zdalnej obsłudze klientów. Cała odpowiedzialność za terminowość realizowanych dostaw i obsługę ewentualnych zwrotów zostaje scedowana na Amazon. 

Oczywiście w wariancie FBA wciąż to Ty jesteś sprzedawcą. Amazon pomaga jedynie w sprawnej obsłudze klientów. W związku z tym księgowość sklepu internetowego w zasadniczy sposób się nie zmienia. Problemy mogą pojawić się jednak w kwestii interpretacji przepisów dotyczących podatku VAT. 

Teoretycznie wysyłka produktów do zagranicznych magazynów Amazon na terenie UE, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, powinna być objęta zerową stawką podatku od towarów i usług – jest to wewnątrzwspólnotowa wymiana towarów. Jednak w praktyce, w przypadku pojawienia się na dokumentach wystawianych przez Amazon dwóch różnych numerów identyfikacji podatkowej nadanych w tym samym kraju, taka wysyłka jest uznawana za zwykłą dostawę krajową, co wiąże się z jej obciążeniem obowiązującym w danym kraju podatkiem VAT, w Polsce wynoszącym 23%. By uniknąć takiego scenariusza, faktura wystawiona przez Amazon powinna mieć zagraniczny numer identyfikacji podatkowej – gdy Twój towar trafia z Polski do niemieckiego magazynu Amazon, wówczas faktura powinna mieć niemiecki numer identyfikacji podatkowej. Wówczas sprzedaż objętą jest zerową stawką podatkową i nie ma problemu. 

Kwestie związane z rozliczeniami VAT, zwłaszcza przy sprzedaży zagranicznej są dość złożone, a księgowość Amazon nie do końca oczywista, w związku z czym przed rozpoczęciem współpracy z tą firmą, warto znaleźć doświadczone biuro rachunkowe dla sklepu internetowego, które specjalizuje się w obsłudze podmiotów handlujących na rynkach europejskich. Taka firma może doradzić, jakie działania leży podjąć, by znaleźć korzystne rozwiązanie dla swojego sklepu i jak uniknąć wyższej stawki przy wysyłce towarów za granicę.

Rejestracja do zagranicznego VAT

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, po przekroczeniu określonych przez każdy kraj UE progów sprzedaży wysyłkowej, sprzedawca jest zobowiązany do zarejestrowania się do krajowego podatku VAT. Poza tym, jeśli korzystasz z usługi FBA i swoje towary wysyłasz do zagranicznego magazynu Amazon, wówczas również jesteś zobowiązany do wykonania takiej rejestracji. Sama procedura rejestracji do VAT nie jest skomplikowana, ale jeśli sprzedajesz na wielu rynkach, prowadzenie bieżących rozliczeń staje się coraz bardziej skomplikowane, a przypadkowe pomyłki mogą okazać się niezwykle kosztowne. Księgowość Amazon warto zatem powierzać specjalistom, doświadczonym firmom rachunkowym, które znają się na zagranicznych przepisach podatkowych oraz zasadach, na jakich działa największy sklep internetowy świata. Biuro rachunkowe może podpowiedzieć również, kiedy i czy w ogóle można uzyskać zwrot VAT z zagranicy, w jakich terminach należy przedstawiać wymagane deklaracje podatkowe i w ogóle, jakie dokumenty należy wypełniać, by nie podpaść lokalnemu fiskusowi.

Rozliczenia w modelu FBA – dropshipping

Wejście na zagraniczny rynek przy pomocy Amazon nie wiąże się z koniecznością otwierania filii swojej firmy w danym kraju. W modelu FBA całą procedurą dystrybucji towarów zajmuje się firma Amazon, co oczywiście w zasadniczy sposób zwiększa nasze możliwości działania i pozwala wyjść z własnymi produktami na interesujące nas rynki, przy bardzo niskich kosztach własnych. Nie musimy mieć własnych magazynów, kanałów dystrybucji, osób zajmujących się obsługą zamówień. 

Taka forma działalności cieszy się coraz większą popularnością i jest doskonałym wyborem zarówno dla sklepów internetowych, jak i firm produkcyjnych, którym zależy na wprowadzeniu swoich towarów na nowy rynek. Dzięki Amazon FBA można to zrobić zdecydowanie mniejszym kosztem. Warto jednak pamiętać, że prowadzenie sprzedaży zagranicznej wiąże się z nowymi obowiązkami podatkowymi i jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy, przed rozpoczęciem tego typu działalności warto zasięgnąć opinii doświadczonego biura rachunkowego. Księgowość Amazon FBA, zwłaszcza gdy chcesz sprzedać na wielu zagranicznych rynkach, staje się dość skomplikowana i wymaga załatwienia wielu spraw formalnych, przede wszystkim związanych z rejestracją do zagranicznego VAT i obsługą późniejszych zobowiązań podatkowych. 

Jeśli planujesz nawiązanie współpracy z Amazon i chcesz zacząć sprzedawać przez tę platformę, po pierwsze musisz zdecydować się na wybór określonego modelu sprzedaży. Najprostszym i jednocześnie najpopularniejszym rozwiązaniem jest model FBA, czyli dropshipping. Ze sprzedażą zagraniczną wiążą się jednak określone obowiązki podatkowe i aby im sprostać, warto zatrudnić wyspecjalizowane biuro rachunkowe dla sklepu internetowego. Dzięki temu możesz uniknąć wielu niespodziewanych problemów.

Podobne wpisy

Przeczytaj również: