pexel

Jak przygotować sklep internetowy na święta i Black Friday?

Black Friday przypada na pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, które w Stanach Zjednoczonych obchodzone jest w czwarty czwartek listopada. To jedno z największych wydarzeń komercyjnych na rynku i symboliczne rozpoczęcie okresu przedświątecznych zakupów. W tym dniu wszystkie liczące się sklepy organizują wyprzedaże i kuszące akcje promocyjne. Czarny Piątek jest zatem znakomitą okazją do pozyskania nowych klientów i wygenerowania większych niż zwykle obrotów. 

Przygotowania z wyprzedzeniem

Okres przedświąteczny dla branży e-commerce to szczególny czas, w którym można wygenerować większe obroty niż w pozostałych miesiącach roku. Black Friday, który w 2020 roku przypada na 27 listopada, jest symboliczną datą rozpoczynającą czas świątecznych zakupów i warto do tego dnia odpowiednio się przygotować, zwłaszcza że w świadomości konsumentów jest to dzień największych obniżek i super promocji. To właśnie w tym dniu można liczyć na najwięcej zamówień. Co zrobić, by i dla Twojego sklepu internetowego był to najlepszy pod względem wolumenu sprzedaży dzień roku?

Przede wszystkim warto sprawdzić, czy sklep działa w optymalny sposób. Można rozważyć wprowadzenie nowych systemów płatności i atrakcyjnych dla klientów opcji dostawy. Poza tym należy przygotować całą logistykę związaną z koniecznością obsługi większej niż zwykle liczby zleceń i przygotować spójną akcję promocyjną. W ramach tego ostatniego działania warto zastanowić się, na jakich produktach oprzemy promocję i których produktów chcemy się ze sklepu pozbyć. Jeśli przy okazji wchodzimy na zagraniczny rynek, warto znaleźć dobre biuro rachunkowe dla sklepu internetowego, które ma doświadczenie w rozliczaniu zagranicznych transakcji i podatków.

Jakie systemy płatności są najpopularniejsze?

Polscy klienci mają coraz większe zaufanie do nowoczesnych form płatności. Szybkie przelewy w oparciu o system PayU, Dotpay, Tpay czy Przelewy24 to podstawa, którą można wzbogacić opcjonalnymi formami płatności. Ciekawym rozwiązaniem może być wprowadzenie płatności za pobraniem, co w przypadku niektórych grup klientów, zwłaszcza starszych osób, które nie mają zaufania do płatności internetowych lub po prostu nie mają internetowego konta bankowego, może znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży. Gdy sprzedajesz towary o znacznej wartości, zastanów się nad wdrożeniem systemu płatności ratalnych. Jeśli natomiast podstawowym asortymentem sklepu są produkty popularne wśród młodych osób, pomyśl o wprowadzeniu nowoczesnych form płatności takich jak PayPal, Amazon Pay, Allegro Pay czy Google Pay. Pamiętaj również o polskim systemie bezpiecznych płatności mobilnych BLIK – doskonały wybór dla tych, którzy korzystają z bankowości mobilnej i zakupy robią przez smartfon. Wybór dodatkowego systemu płatności powinien uwzględniać platformę, na jakiej sprzedajesz swoje towary i docelową grupę Twoich klientów. 

Jak wybrać produkty, na których chcemy oprzeć działania promocyjne?

Przygotowując się do Black Friday należy określić te grupy produktów, które wzbudzą zainteresowanie klientów, przyciągając ich do sklepu oraz te, których chcemy się ze sklepu pozbyć. Warto pamiętać, że nie musimy promować wszystkich dostępnych w sklepie produktów. Skupiamy się na najlepiej rotujących produktach i to właśnie je promujemy. Zanim przygotujemy rabaty, przyglądamy się bestsellerom ostatnich lat i sprawdzamy, które produkty mają największą rotację w naszym magazynie – wybieramy to, co sprzedaje się najlepiej. Przygotowujemy na nie specjalne, okolicznościowe rabaty, co przyciąga uwagę klientów i zachęca ich do odwiedzenia naszego sklepu. Przy okazji odnajdujemy na liście oferowanego asortymentu te produkty, które od dłuższego czasu zalegają w magazynie i obejmujemy je akcją promocyjną, przygotowując atrakcyjne przeceny. Przy okazji sprzedaży najlepiej rotujących produktów być może pozbędziemy się również tych, na które dotychczas ciężko było znaleźć nabywców.

Optymalizacja sklepu i wejście na rynki zagraniczne

Kluczem do sukcesu są oczywiście odpowiednie, wcześniejsze przygotowania. Całą akcję warto rozpocząć od dokładnego przyjrzenia się funkcjonalności sklepu i jeśli zachodzi taka konieczność, wykonania koniecznych optymalizacji. Wszystkie błędy i ewentualne trudności z wczytywaniem się witryny będą przez konsumentów odbierane negatywnie, przez co wydatki poniesione na akcję promocyjną związaną z Czarnym Piątkiem mogą zwyczajnie się zmarnować. 

Optymalizacja ma pomóc w szybkim wczytywaniu się witryny sklepu przy jej większym obciążeniu – gdy korzysta z niej większa liczba osób w tym samym czasie. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy aktualny hosting wytrzyma zwiększony ruch w witrynie. Jeśli nie, warto rozważyć możliwość wykupienia serwerów o lepszych parametrach technicznych. By przyspieszyć ładowanie witryny, można pomyśleć również o zredukowaniu elementów graficznych wyświetlanych na stronie czy przynajmniej tymczasowym wyłączeniu niektórych, zbędnych aplikacji stron trzecich. Optymalizacja powinna polegać również na aktualizacji zdjęć i opisów produktów, które obejmiemy akcją promocyjną, a także na przystosowaniu interfejsu do nadchodzącej wyprzedaży – uzupełnieniu go o zakładkę prowadzącą do działu promocji przygotowanych na Black Friday lub inne okolicznościowe wyprzedaże. 

W ramach ulepszeń technicznych warto zastanowić się nad wprowadzeniem do systemu sklepu nowych form płatności, co może pomóc w pozyskaniu klientów, którzy wcześniej z tego powodu rezygnowali z zakupów. To ważne, zwłaszcza jeśli sprzedajesz za granicę. Wówczas księgowość sklepu internetowego jest nieco bardziej skomplikowana, ale możliwość docierania do nowych grup odbiorców daje perspektywę wręcz nieograniczonych zysków.

Jeśli interesuje Cię sprzedaż za granicę, warto rozważyć możliwość skorzystania z międzynarodowych platform, takich jak Amazon. Oczywiście możesz również sprzedawać na własną rękę, bez pośrednictwa zewnętrznych podmiotów. Wówczas trzeba jednak zawczasu pomyśleć o usprawnianiu systemu dostaw, przygotowaniu innej wersji językowej witryny i znalezieniu kogoś do obsługi zagranicznych klientów. Sprzedaż wysyłkowa za granicę może być i jest opłacalna, pod warunkiem zorganizowania sprawnego systemu dostaw – klienci nie lubią czekać tygodniami na dostawę zamówionego produktu, bo lokalni sprzedawcy dostarczą go zwykle w ciągu 1-3 dni roboczych.

Stany magazynowe i dostawy

Sprawna logistyka i atrakcyjne opcje dostawy to poza zadbaniem o płynne działanie strony i zapewnieniem klientom dostępu do wiarygodnych systemów płatności najważniejsze elementy przygotowań przed Black Friday i okresem przedświątecznych zakupów. 

Jeśli masz taką możliwość, zaoferuj klientom kilka różnych opcji dostawy. Nie zapomnij również o wprowadzeniu opcji dostawy bezpłatnej, gdy zakupy osiągną określoną wartość – to sprawdzony sposób, by zachęcić klienta do większych zakupów. Gdy klient wie, że przy zakupach określonej wartości może liczyć na darmową dostawę, nie zawaha się dorzucić do koszyka czegoś jeszcze, by tylko nie płacić za przesyłkę. Gdy Twoją nową domeną jest sprzedaż wysyłkowa za granicę, pamiętaj o znalezieniu firm kurierskich, które gwarantują szybką dostawę i nie odsyłają przesyłki przy pierwszej nieudanej próbie jej doręczenia. 

Najpopularniejszymi formami dostaw w Polsce są tradycyjne usługi kurierskie polegające na dostarczeniu przesyłki pod wskazy w zamówieniu adres oraz tzw. Service Point, czyli odbiór w punkcie. Ta druga opcja dostawy to zarówno cieszące się coraz większą popularnością paczkomaty, jak i odbiór przesyłek w popularnych punktach handlowych i usługowych, takich jak Żabka, stacje paliw Orlen, kioski Ruch czy punkty Poczty Polskiej. Jeśli sklep internetowy prowadzi sprzedaż stacjonarną, korzystną dla klienta opcją dostawy może okazać się również odbiór osobisty. Warto pamiętać, że przesyłki kurierem są droższą opcją, ale pozwalają na wprowadzenie usługi dostawy za pobraniem. Przesyłki do punktu odbioru są tańsze i wygodniejsze dla wielu klientów – przesyłkę można odebrać przy okazji zakupów, a w przypadku paczkomatów, o dowolnej porze dnia lub nocy. Konieczność samodzielnego odebrania przesyłki nie zawsze jest dla klienta korzystną opcją, zwłaszcza jeśli zamawia produkt o dużych gabarytach lub znacznym ciężarze. Tak czy inaczej warto zaoferować klientom przynajmniej kilka opcji dostawy, dzięki czemu każdy może wybrać dla siebie jej najwygodniejszą formę.

Pomijając kwestię dostępnych opcji dostawy, przed Black Friday warto usprawnić również wszelkie procesy logistyczne, zwłaszcza jeśli samodzielnie odpowiadasz za realizację zleceń. Pakowanie i wysyłka towarów przy większej ilość zamówień może wymagać zatrudnienia dodatkowych pracowników. Należy pomyśleć również o przygotowaniu większej ilości najlepiej sprzedających się produktów, na których chcemy oprzeć całą akcję promocyjną. Gdy zabraknie ich w magazynie, wówczas środki przeznaczone na promocję nie zostaną w pełni wykorzystane.

Marketing i baza produktów

Wisienką na torcie przygotowań do Black Friday jest stworzenie spójnej i czytelnej akcji promocyjnej, która przyczyni się do znaczącego zwiększenia obrotów Twojego sklepu, nie tylko w ten dzień, ale i w kolejnych dniach przed Bożym Narodzeniem. Najlepiej podejmować działania wielotorowe, obejmujące różne platformy reklamowe. Można tworzyć dedykowane, płatne kampanie reklamowe, korzystać z pośrednictwa mediów społecznościowych, co jest niezwykle opłacalne, zwłaszcza jeśli już wcześniej inwestowałeś w stworzenie spójnej społeczności zrzeszającej klientów sklepu czy sięgnąć po tradycyjny mailing. Newsletter to dobry sposób na poinformowanie klientów o zbliżających się akcjach promocyjnych związanych z Black Friday, zwłaszcza jeśli mailing będzie spersonalizowany.

Elementem szeroko zakrojonej akcji promocyjnej mogą być również specjalne kupony rabatowe na Czarny Piątek, rozdawane klientom przy okazji wcześniejszych zakupów. Wystartowanie z taką akcją promocyjną na miesiąc przed rozpoczęciem wyprzedaży może być dobrą zachętą dla kupujących i znacząco zwiększyć obroty sklepu. Jeśli działasz na rynkach zagranicznych, księgowość sklepu internetowego po Black Friday zajmie zapewne więcej czasu. W związku z tym warto już wcześniej pomyśleć o znalezieniu dobrego biura rachunkowego, które pomoże we wszelkich rozliczeniach podatkowych, również tych zagranicznych, co pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji w przyszłości. 

Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania promocyjne związane z Black Friday najpierw zajmij się opracowaniem listy produktów, na których chcesz oprzeć strategię promocyjną sklepu. Wyselekcjonuj najpopularniejsze produkty, które przyciągają klientów. Następnie dobierz do nich produkty uzupełniające, które mogą zainteresować odbiorców i stać się największym źródłem Twoich dochodów w tym dniu. Wyselekcjonuj również te produkty, które zalegają w magazynie i których już od dłuższego czasu nie możesz sprzedać. Czarny Piątek to najlepszy moment, by się ich w końcu pozbyć.  

Przygotowania do Black Friday należy rozpocząć z wyprzedzeniem, tak by zdążyć ze stworzeniem akcji promocyjnej i jednocześnie zadbać o właściwą logistykę. Ważna jest również strona techniczna związana z wyglądem i działaniem witryny sklepowej oraz płynną obsługą zleceń. Warto pamiętać, że wydarzenie nie kończy się w jeden dzień. Trzeba przygotować się do obsługi zwrotów, co może być bardziej wymagające, gdy prowadzisz sprzedaż za granicę. Wszystko wymaga koordynacji i spójnych działań.

Przeczytaj również: