nr9-franczyza-(1)-min

Jakie franczyzy najbardziej interesują Polaków? Na czym polega ten model?

Jeśli masz dość pracy na etacie i chcesz zacząć działać na własny rachunek, ale brakuje Ci pomysłu na ciekawy biznes, franczyza jest jednym z najlepszych rozwiązań. Wystarczy sprawdzić, jakie franczyzy w Polsce są aktualnie dostępne, które z nich są najpopularniejsze i najlepiej pasują do Twoich zainteresowań. Zanim jednak poznasz najlepiej zarabiające franczyzy, sprawdź, na czym w ogóle polega ten model biznesowy i komu jest on polecany.

Co to jest franczyza?

To gotowy, sprawdzony model biznesowy – system sprzedaży towarów lub usług. Taki model zakłada ścisłą i ciągłą współpracę pomiędzy odrębnymi prawnie i finansowo podmiotami – franczyzodawcą (inicjator modelu biznesowego) oraz indywidualnymi franczyzobiorcami. Sednem umowy jest odpłatne udzielenie przez franczyzodawcę prawa do posługiwania się nazwą i korzystania z gotowego, powtarzalnego schematu działalności oraz zapewnienie stałego dostępu do know-how podmiotom podpisującym umowę franczyzy. Franczyzobiorca może liczyć na kompleksowe wsparcie przy zakładaniu biznesu. Jednocześnie deklaruje gotowość do podporządkowania się zasadom działania zgodnie z podpisaną umową i do ich ścisłego przestrzegania.

Dla lepszego zobrazowania tego, co to jest franczyza, warto przywołać przykład najpopularniejszej franczyzy w Polsce, czyli Żabki. To prywatne sklepy prowadzone przez indywidualnych przedsiębiorców, działające pod tym samym szyldem, urządzone w sposób zatwierdzony przez franczyzodawcę i zaopatrzone w dostarczone przez niego towary. Franczyzobiorca otrzymuje gotowy pomysł na biznes, który wystarczy prowadzić w sposób zapewniający zyski, ale zgodnie z wziętymi na siebie zobowiązaniami. Franczyza Żabki jest sztandarowym przykładem tego charakterystycznego modelu biznesowego. W ten sposób działa również wiele innych znanych na polskim rynku marek, chociażby McDonald’s, Play, Carrefour czy Alior Bank. Na zasadzie franczyzy funkcjonuje również mnóstwo popularnych lokali gastronomicznych, a nawet hotele czy salony piękności.

  • Franczyzodawca to właściciel marki, twórca całego modelu biznesowego, podmiot odpowiedzialny za dostarczenie know-how niezbędnego do prowadzenia określonego rodzaju działalności.
  • Franczyzobiorca to przedsiębiorca, który korzysta z gotowego modelu biznesowego podpisując umowę franczyzy. Jest to osoba prowadząca działalność zgodnie z określonym schematem, według zasad ściśle określonych przez franczyzodawcę.

Jak franczyza wygląda w praktyce?

Osoba zainteresowana założeniem firmy zgłasza się do franczyzodawcy i deklaruje chęć nawiązania współpracy. Zwykle trzeba wskazać lokal spełniający określone kryteria. Niekiedy jednak to franczyzodawca pomaga w wyborze odpowiedniego lokalu i wskazuje jego lokalizację. W ramach umowy franczyzy franczyzobiorca zobowiązuje się do prowadzenia działalności zgodnie z określonymi zasadami. Franczyzodawca zapewnia z kolei dostęp do tzw. pakietu franczyzowego. Składają się na niego: podręcznik operacyjny, know-how, znak towarowy (nazwa) oraz wsparcie przy zakładaniu i prowadzeniu biznesu.

Wiedząc już, co to jest franczyza i jak wygląda tego typu biznes, nie można zapomnieć, że wybór takiego modelu działalności wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat na rzecz franczyzodawcy. Zwykle jest to opłata wstępna związana z przystąpieniem do sieci (podpisaniem umowy franczyzy) oraz opłaty bieżące wynikające z prowadzonej działalności. Niektóre podmioty pobierają również dodatkowe opłaty, takie jak opłata marketingowa czy produktowa. Najlepiej zarabiające franczyzy najczęściej zwolnione są z dodatkowych opłat, a zysk franczyzodawcy realizowany jest w nich w sposób pośredni, przez marże na towary i usługi dostarczane franczyzobiorcy.

Czy i kiedy warto zdecydować się na franczyzę?

Największą korzyścią franczyzy jest zminimalizowanie ryzyka biznesowego i łatwość w założeniu firmy – franczyzobiorca otrzymuje gotowy, sprawdzony pomysł na dochodowy interes i jego powodzenie zależy niemal wyłącznie od jego własnych starań.

W ramach pakietu franczyzowego taki przedsiębiorca może liczyć na szerokie wsparcie w zakresie przygotowania, wyposażenia i zaopatrzenia lokalu. Zyskuje dostęp do szkoleń i marketingu. Ma również prawo do posługiwania się rozpoznawalnym znakiem handlowym, co zwiększa jego wiarygodność i zapewnia dostęp do większej liczby klientów. Niekiedy może liczyć także na dofinansowanie. Ponadto korzysta z efektu skali – przykładem jest franczyza Żabki, marki powszechnie znanej i chętnie wybieranej przez miliony klientów z całej Polski.

Warto jednak pamiętać, że franczyza to nie tylko korzyści, ale i pewne ograniczenia, które mogą hamować możliwość rozwoju bardziej przedsiębiorczym osobom. Decydując się na podpisanie umowy franczyzy, należy działać w sposób przedstawiony i zaakceptowany przez franczyzodawcę. Należy realizować określone plany sprzedażowe i regulować przewidziane w umowie opłaty. Podlega się również okresowym kontrolom i ocenie, a przy negatywnej opinii, można spodziewać się kar umownych.

Wiedząc, co to jest franczyza i jak wyglądają najpopularniejsze modele tego typu współpracy, nie będzie ona dobrym wyborem dla indywidualistów, którzy niechętnie podporządkowują się z góry narzuconym regułom postępowania. Taki model biznesowy może zainteresować natomiast te osoby, które chcą zacząć prowadzić własny biznes, ale nie mają doświadczenia i wystarczających środków, by go założyć i z sukcesem prowadzić. Najpopularniejsze franczyzy w Polsce podsuwają gotowe, sprawdzone i pewne pomysły na biznes, dzięki którym można zacząć pracować na swoim i to bez konieczności inwestowania olbrzymich pieniędzy.

Najpopularniejsze polskie franczyzy

Niezwykle udany model biznesowym, który stale przyciąga nowe osoby pragnące założyć i prowadzić swój własny sklep, przedstawiła Żabka. W ramach współpracy franczyzobiorca może liczyć na kompleksowe wsparcie przy zakładaniu i zaopatrzeniu sklepu. Od jego chęci do pracy oraz zdolności do pozyskania sympatii klientów zależy to, ile będzie zarabiał. Franczyza Żabki to aktualnie chyba największy i najpopularniejszy tego typu biznes w Polsce. Oczywiście dużą popularnością cieszą się również mniejsze biznesy, głównie lokale gastronomiczne najczęściej lokalizowane w dużych centrach handlowych.

Za najlepiej zarabiające franczyzy uznaje się biznesy wielkich marek, takich jak McDonald’s, Subway, Carrefour, Alior Bank czy PKO Bank Polski. Korzystniejsze może okazać się jednak podpisanie umowy franczyzy z mniejszym podmiotem, który oferuje atrakcyjniejsze warunki, a jego marka jest już na tyle znana klientom, że gwarantuje obroty pozwalające nie tylko utrzymać się na rynku, ale i zarobić.

Przykładów takich mniejszych marek oferujących franszyzę jest całe mnóstwo, zwłaszcza w gastronomii. Franczyzy udzielają m.in. takie podmioty jak Da Grasso, Dominos Pizza, Pijalnia Wódki i Piwa, Biesiadowo, Carte d’Or Cafe czy Gruby Benek. Franczyza staje się coraz popularniejsza również w branży beauty – na tej zasadzie zaczynają działać zakłady fryzjerskie, salony kosmetyczne, solaria czy ośrodki SPA. Duża różnorodność ofert zapewnia możliwość wyboru biznesu dobrze dopasowanego do własnych zainteresowań i wcześniej zdobytych doświadczeń.