g2s-koszt-min

Ile kosztuje sprzedaż na Amazon?

Portal Amazon to największa platforma sprzedażowa na świecie, zapewniająca możliwość dotarcia z ofertą firmy do milionów klientów żyjących w Stanach Zjednoczonych, wielu krajach Europy, a nawet Azji. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom, zwłaszcza sprawdzonej metodzie dystrybucji, sprzedaż na Amazon jest łatwa i wygodna, i to nawet w przypadku osób, które dotychczas nie miały większego doświadczenia w handlu internetowym. A ile dokładnie kosztuje możliwość sprzedawania przez ten portal?

Rejestracja na Amazon – jak zacząć sprzedawać?

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, zanim zaczniesz sprzedawać na Amazon, jest założenia konta. Wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny w serwisie Amazon.pl, podać numer karty kredytowej i konta bankowego, a następnie wybrać interesujący Cię plan sprzedażowy.

Formularz rejestracyjny jest niezwykle czytelny i nikt, kto prowadzi działalność gospodarczą, nie będzie miał najmniejszych problemów z jego samodzielnym wypełnieniem – zwłaszcza jeśli prowadzi księgowość sklepu internetowego. Uzupełniając formularz, podajesz wszystkie podstawowe informacje o sobie i swojej firmie, i akceptujesz regulamin serwisu. Warto dokładnie się z nim zapoznać, by nie ryzykować przypadkowego zawieszenia lub zablokowania konta w przyszłości.

Na początek wpisujesz swoje imię i nazwisko, podajesz e-mail i hasło, jakiego będziesz używać podczas logowania się na konto. Następnie otrzymasz e-maila z kodem do weryfikacji. Kolejny krok to wypełnienie danych firmowych. Wybierasz kraj rejestracji firmy i podajesz jej poprawną, prawną nazwę (zgodnie z dokumentami). W kolejnym kroku wpisujesz numer telefonu (przyszły numer kontaktowy) i korzystasz z opcji weryfikacji konta poprzez kod wysłany w wiadomości SMS. Po zweryfikowaniu konta podajesz numer rejestracyjny firmy – dla firm zarejestrowanych w CEIDG jest to numer VAT-UE z przedrostkiem PL, a dla podmiotów zarejestrowanych w KRS numer KRS. Uzupełniasz pozostałe dane. Wpisujesz numer karty kredytowej i nazwę sklepu (prawna nazwa Twojej firmy). Gotowe.

Niestety, zanim zyskasz możliwość korzystania z funkcjonalności platformy, musi zostać przeprowadzona weryfikacja dwuetapowa. Amazon będzie potrzebował wizualnego potwierdzenia niektórych dokumentów, chociażby takich jak dowód osobisty. Sprzedaż na Amazon stanie się możliwa dopiero po ich wizualnym sprawdzeniu przez portal.

Plan Indywidualny i Profesjonalny

Po zakończeniu rejestracji konta, wybierasz interesujący Cię plan sprzedażowy. Podmioty, które zaczynają swoją przygodę z Amazon i nie planują na razie sprzedawać wielu produktów, mogą zdecydować się na Plan Indywidualny – darmowy. W tym przypadku nie płaci się miesięcznego abonamentu, a jedynie opłaty naliczane są w momencie sprzedaży. Niestety w takim wariancie nie można liczyć na wiele funkcjonalności, jakie oferuje Amazon. Opłaty miesięczne naliczane są przy Planie Profesjonalnym. Na dzień 1 marca 2022 roku miesięczny abonament w tej wersji kosztuje w Polsce 165.91 zł plus VAT.

Plan Profesjonalny jest płatny, ale zapewnia dostęp do wielu nowoczesnych narzędzi ułatwiających sprzedaż. Daje również możliwość sprzedaży więcej niż 40 produktów miesięcznie (takie ograniczenie obowiązuje przy wyborze Planu Indywidualnego). Oczywiście do tego dochodzą dodatkowe opłaty związane z realizacją sprzedaży na Amazon. Prowizja jest zależna od kategorii produktu i w większości przypadków waha się w granicach 8-15 procent. Trzeba o tym pamiętać, kalkulując cenę. Oczywiście wszystkie opłaty traktuje się jako koszt. Księgowość sklepu internetowego wymaga dokumentacji sprzedaży i w związku z tym Amazon udostępnia wszystkie niezbędne informacje na ten temat, w ramach założonego przez właściciela firmy, zweryfikowanego konta.

Opłaty na Amazon – co musisz wiedzieć?

Pomijając finansowe konsekwencje wynikające z wyboru określonego typu konta (Plan Indywidualny lub Profesjonalny), na wielkość opłat wpływa również rodzaj wybranej formy obsługi sprzedaży. W wariancie Amazon FBA koszty będą powiększone o obciążenia wynikające z usługi magazynowania, a następnie realizacji zamówień przez amerykańską platformę. Gdy zdecydujesz się na wariant podstawowy, czyli na Fulfillment By Merchant, takich kosztów nie będziesz ponosić, ale przyjmiesz na siebie wszystkie obowiązki związane z obsługą zamówień – oczywiście wszystko musi być realizowane zgodnie z przyjętym przez Amazon standardem. Warto pamiętać, że nawet w modelu FBM, gdy samodzielnie wysyłasz towar, Amazon wciąż nalicza odpowiednio skalkulowaną opłatę za przesyłkę, ale po pewnym czasie otrzymasz zwrot.

Jeśli planujesz prowadzić sprzedaż na Amazon, koszty w wariancie FBM (wszystkim zajmujesz się samodzielnie) to po prostu opłata za wybraną wersję konta (Plan Indywidualny lub Profesjonalny) plus prowizja za sprzedaż. W wariancie FBA (Fulfillment By Amazon) to także koszty związane z magazynowaniem i obsługą przesyłek. Choć w Amazon FBA koszty konta są znacznie wyższe, co zawsze należy wkalkulować w cenę sprzedawanego produktu, to jednak jako sprzedający nie musisz martwić się o obsługę zleceń. Zajmujesz się jedynie kontrolowaniem stanów magazynowych, by towar na czas docierał do magazynu Amazon, odpowiadaniem na pytania klientów i prowadzeniem działalności reklamowej. W modelu FBA Amazon zajmuje się magazynowaniem towarów, kompletowaniem zamówień, przygotowaniem przesyłki i wysyłką, a także obsługą ewentualnych zwrotów i reklamacji.

Opłaty za sprzedaż na Amazon – koszty w modelu FBA

Wybierając najpopularniejszy model sprzedaży na Amazon, czyli Fulfillment By Amazon, musisz liczyć się nie tylko z koniecznością opłacania miesięcznego abonamentu za Plan Profesjonalny (model FBA jest również dostępny w bezpłatnym Planie Indywidualnym) i prowizji od sprzedanego produktu, ale także opłat za realizację i magazynowanie.

Opłata za realizację ma charakter ryczałtowy zależny przede wszystkim od kategorii sprzedawanego produktu, jego rozmiaru i wagi. Zasadniczo im większe i cięższe produkty sprzedajesz, tym ryczałt od ich sprzedaży jest większy. Opłata za magazynowanie ma nieco inny charakter. W tym przypadku płacisz za miejsce, dokładnie za metr sześcienny powierzchni zajmowanej w magazynie przez Twój towar. Gdy towar zalega w magazynie zbyt długo, chcesz go wycofać ze sprzedaży lub zniszczyć (może się zdarzyć w przypadku zwrotu uszkodzonych produktów), wówczas musisz spodziewać się naliczenia opłat dodatkowych. Opłaty w modelu FBA są wyraźnie wyższe niż w wariancie podstawowym (FBM), ale sprzedający zyskuje pełną obsługę zapewnioną przez Amazon. Prowizja od sprzedaży jest niezmienna i obowiązuje w obu modelach.

Oczywiście użytkownik serwisu Amazon może korzystać również z programów opcjonalnych związanych z reklamą. Wówczas ponosi odpowiednio wyższe opłaty za wykupione usługi.

Przeczytaj również:

Jak rozliczyć dropshipping?

Dzięki nowoczesnym narzędziom prowadzenie internetowego biznesu jest coraz łatwiejsze. Współczesny właściciel sklepu online nie musi inwestować w magazyn do przechowywania towaru, zamawiać go z wyprzedzeniem

Czytaj więcej »