Z roku na rok rośnie liczba transakcji dokonywanych w sklepach internetowych. Jest to związane nie tylko z rosnącą liczbą sklepów oferujących towary i usługi w internecie ale przede wszystkim z rosnącą liczbą internautów. W Polsce w 2018 r. odsetek osób korzystających z Internetu wyniósł 77,5%. Według badania „E-commerce w Polsce 2017” autorstwa Gemius w 2017 roku ponad 54% polskich internautów kupowało online (w porównaniu z 50 proc. w roku 2016). To około 15 mln osób. Szacuje się, że wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła w 2018 r ponad 50 mld PLN! W kolejnych latach ten wzrost utrzyma dynamikę na poziomie ponad 20% rocznie.
Co skłania internautów do zakupów w sieci? Według powyższych badań zakupy online są postrzegane jako nieskomplikowane (41 proc.) i wygodne (44 proc.), ale także tańsze (33 proc.) i zajmujące mniej czasu (39 proc.) niż te w sklepach tradycyjnych. Coraz częściej zakupy online są postrzegane jako bezpieczne. Wniosek? Dziś nie opłaca się nie sprzedawać online.
E-commerce stał się podstawowym kanałem sprzedaży dla wielu powstających firm. Jeżeli zastanawiałeś się jak założyć sklep internetowy to dziś nie jest potrzebny Ci już zespół programistów. Dostępne są aplikacje typu Open Source ale coraz większym zainteresowaniem cieszą się te, które sprzedawane są jako gotowa usługa w modelu SaaS (Sotfware as a Service). Relatywnie niski koszt oprogramowania, często uzależniony od wielkości sprzedaży lub ruchu na stronie, razem z możliwościami kupowania i dostarczania w modelu Dropshipping, co z kolei eliminuje potrzebę utrzymywania magazynu i zapasów magazynowych, tworzą niskie bariery wejścia do kanału online. Te niskie bariery wejścia razem z rosnącą liczbą kupujących online powoduję znaczny wzrost konkurencji. Dziś sklepy internetowe działają chyba w każdej branży i segmencie rynku. Relatywnie późno ale konsekwentnie sprzedaż online rozwijają także tradycyjne sieci handlowe, choć ze względu na złożone istniejące procesy te działania odbywają się bez dużej dynamiki.
Zdecydowanie najwięcej użytkowników i kupujących gromadzą w internecie sklepu wielobranżowe, z szerokim asortymentem. Zasięg ich działania określany jest na 51% wszystkich internautów. Najpopularniejsza kategoria to AGD, RTV, Elektronika, Fotografia i Komputery, na kolejnych miejscach są Odzież, Literatura, Perfumy i kosmetyki, produkty sprzedawane w aptekach internetowych oraz Zabawki i ubrania dla dzieci. Największe wydatki miesięcznie – średnio 83 PLN – to zakup odzieży, akcesoriów i dodatków. Na drugim miejscu zestawienia znajduje się obuwie z średnimi miesięcznymi wydatkami na poziomie 77 PLN. Na książki, płyty czy filmy wydatki wynoszą 37 PLN.
Sklepy tradycyjne coraz częściej pełnią funkcję showroomów. Centra handlowe nadal odwiedzane są przez dużą grupę konsumentów ale zwykle przed zakupem klienci dokonują sprawdzenia oferty w sklepach konkurencyjnych dzięki coraz bardziej powszechnym porównywarkom cen. Stąd niezwykle istotnym dla sklepów tradycyjnych jest rozwój kanału online, zgodnie z trendem Omnichannel. Coraz ważniejsze staje się harmonijne i spójne planowanie komunikacji marketingowej w każdym kanale sprzedaży, aby najlepiej wykorzystać obecność firm online i offline. Warto pamiętać, że do zakupów nie musi dojść w sklepie stacjonarnym – nawet, jeśli oferta online jest spójna ze stacjonarną. Efekt ROPO (Research Offline Purchase Online) występuje m.in. w przypadku zakupu towarów gabarytowych, dostarczanych klientom pod wskazany adres
Przepisy o ochronie danych osobowych, które weszły w życie 01.05.2018 wydają się wyłącznie porządkować istniejący stan prawny choć zdecydowanie zakładają bardziej bolesne dla przedsiębiorców sankcje. Ze względu na ilość i charakter przetwarzanych danych (nazwiska i adresy zamieszkania klientów, adresy e-mail i telefony) branża e-Commerce dość szybko wdrożyła odpowiednie rozwiązania zabezpieczające dane osobowe. Prawidłowy regulamin, polityka prywatności czy polityka cookies oraz mechanizm Double Opt-In zostały prawidłowo wdrożone przez większość sklepów internetowych.
Początki sprzedaży online wiąże się z dużymi marketplacami, sprzedającymi towary należące do innych sprzedawców. Do dziś ich udział w sprzedaży jest znaczny, a coraz częściej do Polski docierają platformy z zagranicy, w tym nawet z Chin. Dla polskich sklepów internetowych stanowią kolejną konkurencję.
Gdy konkurencja na polskim rynku nie pozwala na zwiększanie marży, często okazuje się, że naturalnym kierunkiem rozwoju sklepów internetowych jest ekspansja międzynarodowa. Dziś łatwiej niż kiedykolwiek można rozpocząć sprzedaż online w krajach Unii Europejskiej. Dzięki ujednoliceniu przepisów regulujących sprzedaż na odległość, obowiązki sprzedawców w Polsce czy Francji nie odbiegają mocno od siebie. Obowiązuję te same terminy zwrotu towarów, podobny zakres ochrony danych osobowych, podobnie działa komunikacja marketingowa wspierana przed platformy społecznościowe. Z pomocą przychodzą też firmy logistyczne, organizujące nie tylko transport i magazynowanie towarów za granicą, ale nierzadko także obsługę zwrotów i obsługę klienta. Rozwój sprzedaży w za granicą pozwala lepiej wykorzystać zgromadzone zapasy magazynowe, istniejące kanały komunikacji z klientem a przede wszystkim najczęściej pozwala osiągać wyższe marże – dzięki większej sile nabywczej konsumentów w krajach Europy Zachodniej.
Prowadzenie sprzedaży za granicą oznacza dla przedsiębiorcy nowe obowiązki podatkowe, związane głównie z podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż za granicą jest możliwe bez obowiązku rejestracji w zagranicznych urzędach podatkowych, choć najczęściej wyłącznie do określonego przez lokalne przepisy poziomy przychodów. Przekroczenie tych obrotów oznacza obowiązek rejestracji na podatek VAT oraz okresową sprawozdawczość. Bardzo często firmy rejestrują się na VAT przed osiągnięciem tych poziomów. Dzięki temu ich sprzedaż jest opodatkowana lokalną stawką VAT, często niższą niż w Polsce. W przypadku Niemiec dla polskich przedsiębiorców ta korzyść stanowi aż 4%, co w przypadku sprzedaży do klientów końcowych bezpośrednio zwiększa marżę handlową sprzedawcy.
Nowoczesne kanały sprzedaży stanowią wyzwanie nie tylko dla samych sprzedawców ale także dla wspierających je księgowych i zewnętrznych biur rachunkowych. Dziś online można sprzedawać dowolny asortyment, o dowolnej rozpiętości cenowej. Wiele transakcji generuje odpowiednio dużo zdarzeń po stronie administracji sklepu – zaksięgowanie wpłaty, zamówienie towaru, wprowadzenie dokumentu PZ do systemu magazynowego, wreszcie wygenerowanie faktury i wysyłka towaru wraz z elektronicznym listem przewozowym. Wszystkie te dokumenty mogą powstać w formie elektronicznej i dla ułatwienia także w takiej formie być przekazywane pomiędzy sklepem a biurem rachunkowym. Zobacz, jak Europejskie Centrum Podatkowe organizuje księgowość w sklepach internetowych.
Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorstw działających w branży e-Commerce, Europejskie Centrum Podatkowe przygotowało szereg rozwiązań wspierających rozwój sprzedaży. Nasze rozwiązania umożliwiają płynny przepływ informacji oraz dokumentów źródłowych pomiędzy naszą kancelarią a klientem, ograniczają wymianę dokumentów papierowych oraz wspierają podejmowanie decyzji po stronie klienta, z uwzględnieniem wyboru asortymentu, budowania zapasów magazynowych czy rozwojem nowych rynków za granicami.
Zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią. Nasi doradcy podatkowi przedstawią ofertę współpracy z uwzględnieniem:
Europejskie Centrum Podatkowe
ul. Świeradowska 75
50-559 Wrocław
Europejskie Centrum Podatkowe Sp. z o.o. Spółka Doradztwa Podatkowego © 2020. All rights reserved.