Dlaczego powstaje coraz więcej e-sklepów?

Popularność internetowego handlu to efekt wielu nakładających się na siebie czynników. Z punktu widzenia klientów taka forma zakupów jest nie tylko bardzo wygodna, ale i opłacalna, a dzięki korzystaniu z popularnych platform sprzedażowych, również postrzegana jako bezpieczna. Z punktu widzenia przedsiębiorcy sklep internetowy jest tańszy w założeniu i utrzymaniu, oferuje również znacznie więcej możliwości rozwoju niż sklep stacjonarny.

Wzrost e-handlu

Wieloletni, systematyczny i przy tym znaczący wzrost wartości sprzedaży branży e-commerce to jedna z najlepszych zachęt dla firm, które wciąż wahają się, czy wejść na nowy rynek, czy też pozostać przy sprzedaży stacjonarnej. Żeby uzmysłowić sobie szybkość wzrostu rynku sprzedaży internetowej, wystarczy spojrzeć na twarde dane – w ciągu ostatnich pięciu lat wartość sprzedaży generowana przez e-handel zwiększyła się w naszym kraju blisko trzykrotnie, z poziomu 6mld euro w 2016 roku do przeszło 15mld euro w roku 2020. To gwałtowny wzrost, który jeszcze bardziej przyspieszył ze względu na ogólnoświatową pandemię i lokalne lockdowny. Po prostu więcej osób miało możliwość skorzystania z zakupów internetowych, traktując je jako bezpieczną alternatywę dla sprzedaży stacjonarnej, a niekiedy jako jedyną możliwość zakupu potrzebnych produktów.

Okresowe zamknięcie niektórych sklepów stacjonarnych stało się również silnym impulsem dla przedsiębiorców, by odważniej wejść na rynek handlu internetowego i za pośrednictwem tego kanału dystrybucji zacząć docierać do swoich dotychczasowych klientów, a przy okazji wyjść naprzeciw oczekiwaniom nowych grup, zwłaszcza młodych odbiorców. Co więcej, założenie sklepu internetowego pozwoliło zaoferować swoje produkty nie tylko klientom w kraju, ale i poza jego granicami. Sprzedaż wysyłkowa za granicę, dzięki rosnącej popularności dużych platform sprzedażowych i atrakcyjnych form dostawy, jest dziś znacznie bardziej dostępna i łatwiejsza niż 2-3 lata temu.

Największe zalety sklepu internetowego

Rosnąca popularność handlu internetowego i to ze strony różnych grup klientów, już nie tylko osób młodych, obeznanych z nowymi technologiami, ale także osób w średnim wieku, a nawet seniorów, to zaledwie jeden z wielu powodów, dla których warto rozważyć założenie biznesu w sieci. Dla osób, które zakładają swoją pierwszą działalność gospodarczą, otwarcie sklepu internetowego to przede wszystkim niskie koszty wejścia i niewielkie koszty obsługi, zwłaszcza w początkowym okresie działalności, gdy większością procesów można zarządzać samodzielnie – jednoosobowo. Dla doświadczonych przedsiębiorców równie ważną, jeśli nie największą korzyścią wynikającą z założenia sklepu internetowego, jest możliwość docierania do znacznie większej liczby klientów – w tym przypadku nie ma żadnych ograniczeń. Wszystko zależy od przedsiębiorczości, umiejętności rozpoznania rynku i wdrażania celnych działań marketingowych.

Możliwość korzystania z dużych platform sprzedażowych, sprzedaż wysyłkowa za granicę, łatwość poszerzenia asortymentu sklepu bez konieczności posiadania powierzchni ekspozycyjnej czy nawet dużego magazynu to olbrzymie zalety, których wartości nie sposób przecenić, zwłaszcza z punktu widzenia przedsiębiorcy, który wcześniej prowadził już sprzedaż stacjonarną. Co więcej, gwałtowny wzrost sprzedaży i wejście na nowe rynki nie pociąga za sobą znaczącego wzrostu kosztu obsługi takiego biznesu. Księgowość sklepu internetowego nie jest przesadnie skomplikowana i w zasadniczy sposób nie różni się od księgowości w tradycyjnym biznesie. Poza tym można zlecić ją zewnętrznej firmie i nawet, jeśli decydujesz się sprzedawać za granicę, wciąż nie powoduje to wielu podatkowych komplikacji. Zatrudnienie zewnętrznej firmy księgowej to korzystna opcja, zwłaszcza z punktu widzenia początkujących przedsiębiorców, którzy z powodu braku doświadczenia, mogą na początku popełniać kosztowne błędy.

Niskie koszty założenia e-sklepu

Popularność sklepów internetowych jako chętnie wybieranej formy pierwszego biznesu to przede wszystkim pochodna niskich kosztów jego rozpoczęcia. Założenie e-sklepu jest tanie i łatwe. Wystarczy mieć pomysł, już prowadzić lub otworzyć działalność gospodarczą i korzystając z pośrednictwa serwisów – platform udostępniających oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego, założyć swój własny wirtualny punkt sprzedaży. Oprogramowania nie trzeba kupować na własność. Wystarczy opłacać stały abonament, korzystając z oferowanych przez serwis funkcjonalności. Co ciekawe, w dzisiejszych czasach do prowadzenia sklepu internetowego nie potrzeba już nawet własnego, fizycznego serwera. Oprogramowanie znajduje się w chmurze i przedsiębiorca może zarządzać swoim sklepem z poziomu dowolnego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę internetową, z dostępem do Internetu. Wystarczy laptop i już można rozpoczynać biznes. Dzięki temu nawet wtedy, gdy prowadzisz sprzedaż za granicę, do obsługi klientów wystarczy dostęp do nowoczesnego smartfona lub laptopa.

Różnorodność platform sprzedaży

Rosnące zainteresowanie sprzedażą internetową to także pochodna coraz większej dostępności i różnorodności kanałów dystrybucji. Warto pamiętać, że założenie sklepu to dopiero początek – teraz trzeba jeszcze dotrzeć do potencjalnych klientów, a jednym z najprostszych sposobów, by tego dokonać, jest skorzystanie z pomocy dużych platform sprzedażowych, takich jak Allegro czy Amazon. W tym pierwszym przypadku naszą ofertę kierujemy głównie do klientów z Polski. W tym drugim zaczynamy prowadzić sprzedaż za granicę, co wymaga już nieco lepszej logistyki, ale wciąż jest możliwe i wbrew pozorom dość łatwe do zrealizowania. Oczywiście korzystanie z usług platform sprzedażowych generuje dodatkowe koszty, ale może być dobrym sposobem na miękki start i okazją do zbudowania bazy własnych klientów.

Niskie koszty działalności

Poza kwestiami związanymi z niskim kosztem i łatwością rozpoczęcia internetowego biznesu, jego niewątpliwą zaletą są również niewielkie koszty bieżące. Do prowadzenia takiego biznesu potrzeba jedynie laptopa i oprogramowania, do którego dostęp można wykupić w formie opłacanego co miesiąc abonamentu. Nie ponosimy kosztów związanych z utrzymaniem lokalu dedykowanego ekspozycji towaru, a wybierając model dropshippingu, również kosztów magazynu. Przedsiębiorcy startujący z małym biznesem nie muszą ponosić kosztów wyposażenia lokalu, zatrudniać dodatkowych sprzedawców czy magazynierów. Wszystkim mogą zająć się w pojedynkę, zwłaszcza we wspomnianym modelu dropshipingu, gdzie całość procesów związanych z obsługą magazynową, pakowaniem i wysyłką towarów, a niekiedy również obsługą zwrotów, przejmuje firma zewnętrzna. To niezwykle opłacalne, zwłaszcza jeśli prowadzona jest sprzedaż wysyłkowa za granicę – w porównaniu do kosztów utrzymania fizycznego sklepu i magazynu poza Polską, koszt prowadzenia sklepu internetowego jest minimalny.

Wielkość rynku i jego szybki wzrost

Popularność sklepów internetowych to także kwestia przekonania o możliwości odniesienia szybkiego sukcesu. Przemawia za tym przede wszystkim wielkość rynku e-commerce oraz jego niezwykle szybki, systematyczny wzrost. Zakładając sklep internetowy, przedsiębiorca zyskuje narzędzie do sprzedaży na wielu rynkach. Ma możliwość docierania do milionów klientów, którzy nigdy nie odwiedziliby jego sklepu stacjonarnego. Wystarczy odpowiedni marketing i konkurencyjna oferta, by podbić świat. Oczywiście zwykle jest to myślenie życzeniowe, a rzeczywistość okazuje się znacznie trudniejsza. Nie mniej jednak internetowy biznes, zwłaszcza sprzedaż wysyłkowa za granicę, otwiera przed właścicielami e-sklepów mnóstwo możliwość rozwoju.

Duża elastyczność

Boom na sklepy internetowe traktowane jako forma atrakcyjnego, prostego w zarządzaniu biznesu to także kwestia ich dużej elastyczności. W odróżnieniu od tradycyjnych sklepów stacjonarnych wprowadzenie do oferty e–sklepu wielu nowych produktów nie sprawia żadnych trudności nawet niedoświadczonej osobie i można to zrobić w zasadzie z dnia na dzień. Łatwo jest również zmodyfikować profil działalności, czy wprowadzić do oferty zupełnie nowy, dodatkowy asortyment. Bez problemu można także rozpocząć sprzedaż wysyłkową za granicę, do dowolnego kraju UE, a nawet poza Unię. Oczywiście w tym drugim przypadku, między innymi ze względu na kwestie celne, księgowość sklepu internetowego będzie bardziej wymagająca, ale sposób zarządzania sklepem w zasadzie się nie zmieni. Ze względu na niskie koszty wejścia i utrzymania, w razie potrzeby taki internetowy biznes można również dość łatwo zakończyć i to bez ponoszenia dużych strat, co z punktu widzenia osób, dla których jest to pierwsza działalność w życiu, jest wartością samą w sobie – małe ryzyko, a możliwość osiągnięcia sukcesu i tym samym zyskania podstawowego lub dodatkowego źródła utrzymania.

Sklepy internetowe w liczbach

Zalety założenia e-sklepu przewyższają związane z tym ryzyka, czego świadectwem jest szybko rosnąca liczba tego typu działalności. Według różnych analiz w ostatnich kilku latach liczba takich sklepów niemal się podwoiła i to pomimo zwiększającej się konkurencji, również ze strony dużych podmiotów, które w końcu postanowiły zainwestować w sprzedaż internetową. Jak na razie nic nie powstrzymuje fali wzrostu. W pierwszym kwartale 2021 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła o 3,4 tysiąca. W tym czasie zamkniętych zostało 1,4 tysiąca sklepów, co pokazuje, że globalna liczba e-sklepów, tylko w pierwszych miesiącach tego roku zwiększyła się o około 2 tysiące.

Prognozy dla rynku e-commerce są również bardzo korzystne. Nie tylko jako efekt pandemii, ale także z uwagi na rosnącą świadomość i mniej obaw związanych z zakupami przez Internet ten model handlu wydaje się mieć przed sobą świetlaną przyszłość. Według niektórych prognoz w ciągu najbliższych pięciu lat globalna wartość sprzedaży przez Internet w Polsce powinna się niemal podwoić. To doskonały prognostyk dla wszystkich, którzy chcą wejść na rynek lub poszerzyć swoją ofertę o nowe formy sprzedaży, na przykład o wysyłkową sprzedaż za granicę – do państw należących do UE lub spoza niej, na przykład do Stanów Zjednoczonych, Rosji, na Ukrainę czy do Japonii. Dzięki inwestycji w e-sklep możliwe ścieżki rozwoju wydają się niewyczerpane.

Rosnąca liczba e-sklepów to fakt i widoczna tendencja potwierdzająca atrakcyjność tej formy działalności. Nowe sklepy online pojawiają się jak grzyby po deszczu i to pomimo silnej konkurencji. Rynek internetowy wciąż wydaje się nienasycony, a nieunikniony okres konsolidacji wydaje się jeszcze odległy w czasie. Oczywiście przetrwanie na rynku nie jest łatwe, ale wielu podmiotom się to udaje, co jest kolejną zachętą, zwłaszcza dla nowych graczy, którzy planują otwarcie swojego pierwszego sklepu.