MRl-konwersja-min

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Prowadzenie działań mających na celu wypromowanie sklepu internetowego, stworzenie bazy klientów czy zwiększenie sprzedaży wszystkich lub jedynie określonej kategorii produktów, wiąże się z koniecznością ponoszenia określonych kosztów. Przy czym za koszt należy uznać przede wszystkim wydatki finansowe na reklamę, ewentualnie czas, jaki poświęciliśmy na jej przygotowanie. Współczynnikiem służącym porównaniu poniesionych wydatków względem osiągniętych rezultatów jest właśnie konwersja.

Konwersja w sklepie internetowym – co to takiego?

W ujęciu fachowym konwersją nazywamy konkretne, oczekiwane zachowania klientów, które są reakcją na działania podejmowane przez właściciela sklepu internetowego. Zwykle za takie działania uznaje się prowadzone w sieci kampanie reklamowe oraz pozycjonowanie, a oczekiwanymi zachowaniami klientów są zakupy określonych produktów, zapisanie się do sklepowego newslettera czy polubienie fanpage’a sklepu na Facebook’u. Im wyższy współczynnik konwersji udaje się osiągnąć, tym większa skuteczność prowadzonych działań marketingowych i większa efektywność sprzedaży. To właśnie dlatego pojęcie konwersji w sklepie internetowym jest tak ważne dla każdego, kto prowadzi internetowy biznes i czemu wielu doświadczonych sprzedawców poświęca tak dużo czasu.

Umiejętność zwiększenia poziomu konwersji ma bezpośredni wpływ na wzrost efektywności działania sklepu internetowego, na poprawę wyników sprzedaży i osiągane zyski. Jest również niezwykle ważnym narzędziem w ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych, przede wszystkim w kontekście wydatków ponoszonych na reklamę i pozycjonowanie. Konwersja w sklepie internetowym jest swego rodzaju papierkiem lakmusowym pokazującym, czy konkretne działania marketingowe są opłacalne, czy warto je zmodyfikować lub zupełnie z nich zrezygnować. O ile księgowa dla sklepu internetowego może wyręczyć nas w kwestiach rozliczeń podatkowych, o tyle w przypadku konwersji trzeba głównie polegać na sobie, własnym doświadczeniu i najlepiej stale aktualizowanej wiedzy.

Dziesięć sposobów na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym

  • Doprecyzuj grupę docelową. To jedno z podstawowych zadań stojących przed przedsiębiorcą prowadzącym działalność handlową w sieci. Jeśli zawęzisz grupę docelowych odbiorców do osób faktycznie zainteresowanych oferowanymi przez sklep produktami, poziom konwersji w sklepie internetowym powinien znacząco wzrosnąć. Umiejętne adresowanie przekazu reklamowego to sposób na poprawę skuteczności reklamy, tym samym na wzrost konwersji. Trafne określenie grupy docelowej będzie szczególnie korzystne w przypadku płatnych reklam w Google i serwisach społecznościowych, takich jak Facebook. Pomoże również w zwiększeniu skuteczności pozycjonowania.
  • Popraw funkcjonalność oraz wygląd strony. To szereg działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności sklepu internetowego. Zalicza się do nich m.in. optymalizację strony, by szybciej się ładowała, była równie czytelna na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych, a cały serwis działał możliwie płynnie. Twoim priorytetem powinno być również stworzenie czytelnego podziału na kategorie produktów i przejrzystego schematu zakupów z wyraźnym wyróżnieniem przycisku finalizacji zamówienia – klient nie może się zastanawiać, jak kupić produkt. Ponadto warto zadbać o przygotowanie rzetelnych, atrakcyjnych dla potencjalnego klienta opisów oferowanych produktów oraz wysokiej jakości, prezentujących je fotografii. Wiele osób kupuje oczami i jeśli zdjęcia produktów będą nieatrakcyjne, część z nich zrezygnuje z zakupów, przenosząc się do konkurencji.
  • Konkuruj ceną. Nawet najatrakcyjniejszy sklep nie zatrzyma klientów, jeśli jego ceny będą znacząco wyższe niż u konkurencji. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu poziomu konwersji w sklepie internetowym, musisz śledzić rynkowe ceny i dostosowywać je do poziomu konkurencji – skupiaj się na promowaniu produktów w najlepszych cenach, w ten sposób szybko zwiększysz konwersję i osiągane przychody. Marżę możesz obniżać, tnąc inne koszty. Doświadczona księgowa dla sklepu internetowego powinna doradzić, na czym można zaoszczędzić. W ten sposób zyskasz możliwość przynajmniej czasowego obniżenia marży na określone kategorie produktów.
  • Skróć i uprość ścieżkę składania zamówień. To niezwykle ważny element, który dla wielu sprzedawców wydaje się drugorzędny. Tymczasem udana konwersja w sklepie internetowym bardzo często rozbija się właśnie o niepotrzebnie wydłużoną i nieczytelną procedurę zakupu produktów. Cały proces finalizacji zamówienia należy maksymalnie uprościć, zapewniając m.in. możliwość zakupu bez konieczności zakładania konta i logowania się do sklepu oraz ograniczając zakres informacji przekazywanych przez klienta do jedynie niezbędnych dla realizacji zamówienia (imię, nazwisko, adres, telefon lub e-mail, ewentualnie inne informacje potrzebne do wystawienia faktury).
  • Udostępnij wiele form płatności. Na poziom konwersji w sklepie internetowym może wpływać ograniczona liczba dostępnych form płatności. Im więcej opcji płatności udostępnisz swoim klientom, tym mniejsza szansa, że ktoś z powodów technicznych nie będzie mógł sfinalizować transakcji. Dlatego obok opcji tradycyjnego lub szybkiego przelewu, warto zapewnić możliwość płatności kartą, płatności przy odbiorze (za pobraniem) czy bezpłatnego odbioru osobistego we wskazanym miejscu – stacjonarnej siedzibie sklepu internetowego. Ciekawym dopełnieniem oferty może być również udostępnienie opcji zakupu na raty.
  • Zaoferuj różne formy dostawy. To kolejny z elementów wywierających znaczący wpływ na poziom konwersji, zwłaszcza jeśli opcje dostawy ograniczają się jedynie do wysyłki kurierem. Oczywiście w przypadku niektórych produktów jest to jedyna sensowna opcja wysyłki, ale zwykle tak nie jest. Obok opcji dostawy kurierem warto zaoferować klientom tanie przesyłki pocztowe oraz przesyłki do wybranego punktu odbioru – na przykład do paczkomatu. Jeśli jest taka możliwość, warto zapewnić również opcję odbioru osobistego, co znacząco uwiarygodnia sprzedawcę. Konwersja w sklepie internetowym, który zapewnia wiele opcji dostaw, jest zwykle wyższa niż w sklepach, które ograniczają się do jednego lub dwóch wariantów dostaw.
  • Pozwól oceniać produkty i jakość obsługi. Wiele osób przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej studiuje opinie wcześniejszych klientów. Zapewniając możliwość komentowania i oceniania, zwiększasz swoją wiarygodność, a tym samym zyskujesz dodatkowe narzędzie służące poprawie poziomu konwersji.
  • Stwórz system rabatowy i korzystaj z ofert specjalnych. Przywiązanie klienta do sklepu za pomocą prostego systemu bonusów lub upustów to wyjątkowo skuteczny sposób na poprawę konwersji w sklepie internetowym. Niekiedy niewielkim nakładem środków, chociażby zapewniając opcję darmowej dostawy w określonym terminie lub przy realizacji zamówienia o określonej wartości, można znacząco poprawić konwersję, skłaniając odwiedzających sklep klientów do finalizacji zakupu. Co warte podkreślenia, doświadczona księgowa dla sklepu internetowego będzie wiedziała, jak korzystnie rozliczyć tego typu akcje, co dodatkowo powinno pomóc w obniżeniu wartości należnego podatku.
  • Zadbaj o porzucone koszyki. Istnieje wiele narzędzi, dzięki którym możesz dotrzeć do osób, które wybrały określony produkt, ale ostatecznie nie zdecydowały się na finalizację zamówienia. Dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu możesz skontaktować się z takimi osobami, jeszcze raz próbując zachęcić je do zakupu. Odzyskanie nawet niewielkiej części porzuconych koszyków ma znaczący wpływ na wzrost konwersji i jest jednym z popularnych narzędzi wykorzystywanych przez doświadczonych sprzedawców.
  • Zapewnij profesjonalną obsługę. Dostęp do chatbota, umieszczenie w widocznym miejscu numeru telefonu do sklepu czy przygotowanie uproszczonego schematu zwrotu produktów to działania, dzięki którym możesz zwiększyć konwersję w sposób pośredni, budując większe zaufanie do sklepu. Jeśli oferta sklepu jest interesująca dla klienta, a sam sklep wydaje się bezpiecznym miejscem do robienia zakupów, wówczas szansa, że klient ostatecznie zdecyduje się na zakup określonego produktu, jest zdecydowanie większa.

Oczywiście istnieje również wiele innych sposobów, by konwersja w sklepie internetowym rosła, a tym samym wydatki ponoszone na szeroko pojęte działania marketingowe zwracały się z nawiązką. Jednak przywołane przykłady tego typu działań z powodzeniem można uznać za najpopularniejsze i najbardziej reprezentatywne. Jeśli masz własne pomysły, jak zwiększyć poziom konwersji w sklepie internetowym, podziel się swoją wiedzą i zdobytym doświadczeniem z innymi użytkownikami.

Przeczytaj również: