ulga-na-dziecko-w-niemczech

Ulga na dziecko w Niemczech czyli Kinderfreibetrag

Wysokość rocznego zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji ewentualnej nadpłaty (zwrot podatku) zależy od szeregu czynników, w szczególności prawa podatnika do określonych ulg podatkowych. Jedną z nich jest  ulga na dziecko (w roku 2011 wynosi zasadniczo nawet do 7.008 EUR na każde dziecko).

Przewodnik po ulgach podatkowych na dziecko w Niemczech dla rodziców

Niemiecki system podatkowy przewiduje ulgi dla podatników posiadających na utrzymaniu nieletnie lub studiujące dzieci. Zasadniczo prawo do ulg podatkowych przysługuje osobie, która posiada prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem i prawo to wykonuje.

Ulga na dziecko (Kinderfreibetrag) przysługuje na dzieci własne podatnika lub adoptowane. Prawo do ulgi przysługuje podatnikom na dziecko, które:

• nie ukończyło w roku podatkowym 18. roku życia, a jeżeli skończyło 18 lat właśnie w tym roku, to ulga przysługuje proporcjonalnie w miesiącach, w których dziecko było nieletnie,
  • nie ukończyło 25. roku życia i kontynuuje naukę. W tym przypadku należy przedłożyć w  urzędzie odpowiednie zaświadczenie szkoły.

Wniosek o ulgę należy złożyć wraz z prawidłowo sporządzonym zeznaniem podatkowym (Einkommensteuererklärung) na formularzu ESt-1A poprzez wypełnienie dodatkowego formularza Anlage Kind.

W przypadku przyznania podatnikowi ulgi na dziecko, do wysokości podatku doliczona zostaje suma otrzymanych w danym roku zasiłków rodzinnych (Kindergeld), również zagranicznych.

Kindergeld jest zatem alternatywą dla ulgi podatkowej. Zasadniczo o wypłatę Kindergeld może ubiegać się tak zwany rezydent podatkowy, czyli osoba, która ma stałe miejsce zamieszkania w Niemczech, przebywa lub będzie przebywać w RFN w sposób ciągły przez minimum 6 miesięcy lub której zagraniczne dochody (np. polskie) nie przekroczą górnej granicy progu, który w 2010 roku wynosił 4.002 Euro lub 8.004 dla małżeństw. Ponadto wnioskodawca powinien odprowadzać w Niemczech składki na ubezpieczenie społeczne. Prawo do Kindergeld  ustala na wniosek (Antrag auf Kindergeld) właściwa Familienkasse. W roku 2011 Kindergeld na pierwsze i drugie dziecko wynosi 184 Euro miesięcznie.

Należy podkreślić, iż ulga na dzieci przyznawana jest w różnej wysokości w zależności od kraju pobytu dziecka. W przypadku dzieci przebywających w Polsce wysokość świadczeń wynosi 50%. Podobnie świadczenie rodzinne Kindergeld ulega pomniejszeniu o odpowiadające mu świadczenie zagraniczne uzyskane w tym samy czasie. Powyższe wynika z unijnego zakazu kumulacji świadczeń.

Przeczytaj również: