career-111932_1280

Chcę założyć biznes z wysyłką zagraniczną. Jak się za to zabrać?

Jeśli szukasz nowych odbiorców na swoje produkty i przy okazji chcesz zdywersyfikować dotychczasową ofertę handlową, jednym z najlepszych na to sposobów jest wejście na rynek e-commerce i to nie tylko w wymiarze krajowym, ale i zagranicznym. Oczywiście sprzedaży wysyłkowa za granicę kraju jest nieco trudniejsza i wymaga odpowiedniej logistyki, ale otwiera zupełnie nowe możliwości, pozwalając na znacznie szybszą ekspansję. Jak zacząć sprzedawać za granicę? 

Dlaczego warto wyjść poza rynek krajowy?

Niezależnie od tego, czy już posiadasz sklep internetowy, czy dopiero planujesz założyć tego typu biznes, ciekawą opcją zapewniającą możliwość dotarcia do większej grupy potencjalnych klientów jest sprzedaż zagraniczna. Wyjście poza rynek krajowy, zwłaszcza na rynki Unii Europejskiej, nie jest przesadnie skomplikowane, zarówno pod względem prawnym, jak i podatkowym, związanym z płatnościami czy dystrybucją. Niekiedy bardziej opłacalnym rozwiązaniem może być jednak wejście na rynek kraju znajdującego się poza UE. Wówczas obsługa sprzedaży jest bardziej wymagająca, ale panująca na takim rynku konkurencja jest na ogół znacznie mniejsza, przez co sprzedaż zapewnia większe zyski.

Uruchomienie sprzedaży zagranicznej to przede wszystkim okazja na pozyskanie nowych klientów, sposób na zwiększenie wolumenu sprzedaży oraz dywersyfikację oferty handlowej, tak by zaburzenia na jednym rynku mogły być równoważone przez sprzedaż na innym.

Główne wyzwania

Przedsiębiorcy planujący uruchomienie sprzedaży zagranicznej przy pomocy sklepu internetowego stają przed szeregiem wyzwań. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć kwestie związane z obsługą klientów w języku obcym, znalezieniem i zabezpieczeniem kanałów dystrybucji towarów, zapewnieniem dostępu do popularnych w danym kraju systemów płatności, a także dostosowaniem regulaminu sklepu do obowiązujących w takim kraju regulacji prawnych.

Wychodząc na rynek zagraniczny, należy przygotować nową wersję językową sklepu, tak by potencjalni klienci mogli zapoznać się z jego regulaminem, nie mieli problemów z przejściem przez cały proces związany ze składaniem zamówienia, wyborem dostawy i systemu płatności. Dobrze, gdy oferta sklepu, w tym opisy poszczególnych produktów również zostaną przetłumaczone na lokalny język, a przynajmniej na język angielski. Dzięki temu zagraniczni klienci będą mieli mniej obaw i chętniej skorzystają z naszej oferty. Poza tym należy pamiętać o zatrudnieniu pracownika, który zajmie się obsługa klientów w ich języku narodowym, ewentualnie w języku angielskim. Chodzi w tym przypadku głównie o obsługę reklamacji i zwrotów. 

Planując ekspansję i rozpoczynając sprzedaż za granicę, poza kwestiami językowymi, należy również zadbać o znalezienie atrakcyjnego kanału dystrybucji towarów. Jeśli handlujemy przez popularną platformę sprzedażową, taką jak Amazon, sprawa wydaje się dość prosta, zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na wybór metody FBA, w której za dystrybucję, a także za obsługę zwrotów i reklamacji odpowiada Amazon. Księgowość, bieżąca obsługa klienta czy dostawy do magazynu wciąż są Twoim obowiązkiem. Jeśli planujesz sprzedawać bez międzynarodowego pośrednika, dropshipping wciąż wydaje się wartą rozważenia opcją. Jeśli jednak klientów chcesz obsługiwać całkowicie samodzielnie, musisz znaleźć odpowiednią firmę kurierską, która nie tylko zaproponuje korzystną cenę, ale i będzie gwarantowała szybki czas realizacji dostaw.

Wejście na rynek zagraniczny to także konieczność zaproponowania lokalnym klientom preferowanych przez nich systemów płatności. Dobrym wyborem będą popularne i nie budzące większych obaw płatności kartą kredytową oraz PayPal. Poza tym należy zapoznać się z obowiązującymi w danym kraju wymogami prawnymi związanymi ze zdalną sprzedażą produktów i przystosować do nich regulamin sklepu. Na szczęście w przypadku państw należących do UE przepisy w zakresie sprzedaży internetowej są dość spójne, przez co zasady zagranicznego e-handlu znacząco nie różnią się od tych, jakie obowiązują w naszym kraju. Oczywiście dla pewności, przed wejściem na dany rynek, warto skonsultować się z kancelarią prawną obeznaną w tematyce e-commerce. Dzięki temu można uniknąć poważnych pomyłek i wynikających z nich, niekiedy dość kosztownych konsekwencji. Poza tym warto korzystać z profesjonalnego wsparcia przy rozliczeniach podatkowych. Księgowość dla sklepu internetowego działającego na wielu różnych rynkach jest bardziej złożona, w związku z czym użycie odpowiednich narzędzi i zasięgnięcie porady znającej się na tego typu działalności firmy może być niezwykle korzystne. 

Dodatkowa konsultacja prawna będzie szczególnie ważna, gdy planujesz wyjście poza rynek Unii Europejskiej. Wówczas, prócz zapoznania się z lokalnymi zalecanymi względem sprzedaży wysyłkowej, często konieczne jest także przygotowanie dodatkowych dokumentów oraz zapoznanie się z obowiązującymi stawkami i przepisami celnymi.

Sprzedaż bezpośrednia czy przez międzynarodowych pośredników?

Jedną z najprostszych form sprzedaży zagranicznej jest skorzystanie z usług międzynarodowego pośrednika, firmy będącej wspólną platformą sprzedaży dla tysięcy przedsiębiorstw z różnych państw świata. Przykładem takiego pośrednika jest Amazon, a także eBay czy nawet Allegro. 

Największą platformą do sprzedaży internetowej jest amerykański Amazon. To globalny potentat na rynku e-commerce, dzięki któremu można dotrzeć do milionów klientów z wielu zakątków świata, w tym z Europy Zachodniej. Specyficzny model działalności sprawia, że sprzedaż wysyłkowa za granicę staje się dziecinnie łatwa, bo nie trzeba zajmować się samodzielnie obsługą zamówień. Wystarczy wysłać towar do magazynu Amazon, a on za odpowiednią opłatą zajmie się całą resztą – magazynowaniem, pakowaniem, etykietowaniem, wysyłką, obsługą zwrotów i reklamacji. Na podobnej zasadzie działają również niektóre firmy logistyczne. Nie każda z nich zajmuje się jednak obsługą zleceń zagranicznych.

Jeśli zależy Ci na pominięciu pośredników, dzięki czemu można znacząco zaoszczędzić, musisz zająć się całością obsługi klientów we własnym zakresie. W takim wariancie będziesz odpowiadać nie tylko za magazynowanie towarów, ale także za ich pakowanie, etykietowanie i wysyłanie. Przy takim modelu działalności musisz zająć się również obsługą reklamacji i zwrotów, a to kosztuje czas i pieniądze. Gdy zdecydujesz się na tego typu rozwiązanie, kluczową kwestią pozostaje znalezienie odpowiedniej firmy kurierskiej, która zapewni sprawną obsługę zagranicznych klientów. Warto przy tym pamiętać, że o wyborze konkretnej oferty przez klienta końcowego decyduje nie tylko jednostkowa cena produktu, ale i właśnie cena oraz czas dostawy. Dobrze zatem, by koszt dostawy nie był zbyt wysoki, a tym samym w znaczący sposób nie wpływa na ogólną cenę produktu – wówczas przestanie być konkurencyjny i nie znajdzie nabywców. 

Tanie i bezpieczne przesyłki zagraniczne

Wysłanie paczki do kraju UE nie jest dziś żadnym problemem. Na rynku działa wiele podmiotów specjalizujących się w świadczeniu międzynarodowych usług kurierskich. W praktyce jednak znalezienie takiego podmiotu, który zagwarantuje szybką, a przy tym przystępną cenowo dostawę, nie jest łatwe. Dla większości klientów kluczowe są właśnie te dwie kwestie, czyli czas realizacji zamówienia oraz cena dostawy. Poza tym liczą się również takie kwestie jak sposób odbioru i dostarczania przesyłek, rodzaj dostarczanych paczek, sposób rozliczania się z zamówień czy dostęp do funkcji śledzenia przesyłki. 

Większość dużych, międzynarodowych firm kurierskich zapewnia możliwość odbioru przesyłek bezpośrednio od klienta, zajmuje się dostawami paczek o różnych gabarytach, oferuje możliwość ich zdalnego śledzenia czy wyboru kilku z możliwych opcji dostawy – do domu czy wyznaczonego punktu odbioru, na przykład do paczkomatu. Wybierając ofertę konkretnej firmy kurierskiej, prócz ceny, warto uwzględnić także takie elementy jak sposób awizacji, ile jest prób dostarczenia przesyłki, zanim zostanie ona odesłana do nadawcy, czy istnieje możliwość jej przekierowania do punktu odbioru, czy firma oferuje obsługę zwrotów i reklamacji, ile kosztują usługi dodatkowe, takie jak przesyłka za pobraniem i wiele innych z pozoru drobnych kwestii, które jednak w całości przekładają się na jakość obsługi zagranicznych klientów i ich zadowolenie.

Prawo i podatki

Wejście na zagraniczne rynki to sposób na zwiększenie wolumenu sprzedaży, a tym samym doskonała okazja na dodatkowy zarobek. Jeśli jednak nie chcesz wpędzić się w kłopoty rozpoczynając sprzedaż za granicę, w innym kraju, wcześniej warto wykonać dokładną analizę obowiązujących w nim przepisów dotyczących sprzedaży internetowej – wysyłkowej. W przypadku państw należących do UE tego typu przepisy są zunifikowane, wobec czego zasady obowiązujące w Polsce, w zasadniczy sposób nie różnią się od tych, z jakimi możemy spotkać się na przykład w Niemczech, Holandii czy Irlandii. Oczywiście dla pewności można przeanalizować regulaminy lokalnych sklepów internetowych lub skorzystać z usług kancelarii prawnej czy biura rachunkowego, które zajmuje się na co dzień obsługą firm z szeroko pojętego rynku e-commerce. 

W kwestiach podatkowych należy pamiętać przede wszystkim o konieczności opłacenia podatku VAT. Gdy towar sprzedajesz do krajów UE, to taka sprzedaż powinna być opodatkowana w kraju klienta. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jako przedsiębiorca mieścisz się w limitach zapisanych w ustawie o podatku VAT. Jeśli wartość sprzedaży do konkretnego kraju w danym roku nie przekroczy ustalonego limitu, wówczas możesz rozliczać się na zasadach obowiązujących w Polsce, a tym samym unikasz konieczności rejestrowania się jako podatnika VAT w kraju unijnym, w którym sprzedajesz swoje produkty drogą wysyłkową. Wyjątkiem jest sprzedaż materiałów cyfrowych, na przykład ebooków czy muzyki oraz innych usług elektronicznych – wówczas musisz zarejestrować się jako płatnik VAT w kraju, w którym sprzedajesz takie produkty. 

Jeśli nie chcesz mieć kłopotów, a nie masz pewności względem prowadzonych rozliczeń finansowych, wówczas możesz skorzystać z pomocy firmy dostarczającej specjalistyczne rozwiązania, dzięki którym księgowość sklepu internetowego staje się bardziej przejrzysta i łatwiej ją prowadzić, również wtedy, gdy swoje towary sprzedajesz za granicę.  

Przy sprzedaży prowadzonej do krajów spoza UE konieczne staje się jeszcze opłacanie cła, zgodnie z aktualnie przyjętym cennikiem i przygotowanie całej dokumentacji celnej. Przy planowaniu sprzedaży internetowej poza Unię, warto zasięgnąć porady w wyspecjalizowanym biurze prawnym lub skonsultować się z innym podmiotem zajmującym się obsługą prawno-podatkową firm działających na wybranym rynku zagranicznym.

Choć całość procesu związanego z wejściem na zagraniczny rynek wydaje się dość skomplikowana i może przerażać, zwłaszcza początkującego przedsiębiorcę, to jednak dzięki takim platformom jak Amazon czy eBay jest to stosunkowo proste. Bardziej skomplikowana jest oczywiście sprzedaż wysyłkowa za granicę bez pośredników. Wówczas, zwłaszcza przy większej skali sprzedaży, możemy jednak znacząco ograniczyć koszty i tym samym sprawić, że nasz biznes stanie się bardziej rentowny.