shop-1466324_1280

Sprzedaż na Amazon z Polski – co musisz wiedzieć?

Poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji to sposób na stałe rozwijanie biznesu, docieranie do nowych grup odbiorców i tym samym, na zwiększenie potencjalnego zysku. Sprzedaż za granicę, na Amazon, to doskonały wybór dla wielu przedsiębiorców dotychczas działających jedynie na rynku polskim. Wejście na Amazon otwiera przed nimi olbrzymi rynek zbytu i wiele nowych możliwości działania. Jak z tego skorzystać? O czym musisz pamiętać, zanim zaczniesz używać tego typu platformy?

Co to jest Amazon?

To największy i najpopularniejszy sklep internetowy na świecie. Założona w 1994 roku przez Jeffa Bezosa firma to prawdziwy gigant światowego rynku e-commerce. Choć oferta sklepu na razie nie jest w pełni dostępna w Polsce, to jednak za sprawą obecności wielkich centrów logistycznych firma działa już w naszym kraju od kilku dobrych lat. Obecnie zatrudnia setki tysięcy osób na całym świecie, również w Polsce. W związku z pandemią Sars-CoV-2 jej udział w rynku, w najbliższym czasie prawdopodobnie jeszcze się zwiększy. Co warte podkreślenia, Amazon to nie tylko sklep internetowy, w którym możesz wystawiać swoje produkty. Firma może wziąć na siebie większość obowiązków związanych ze sprzedażą. Zajmuje się całym procesem dystrybucji, od kwestii związanych z magazynowaniem, etykietowaniem i pakowaniem, a na obsłudze procesów płatności czy zwrotów kończąc. To niezwykle wygodny sposób na dywersyfikację sprzedaży oraz doskonała okazja do wejścia na rynek otwarty dla setek milionów klientów z niemal całego świata, przede wszystkim z bliskich nam Niemiec. 

Dlaczego warto zacząć sprzedawać na Amazon?

Podstawową korzyścią jest możliwość spenetrowania rynków zagranicznych, zwłaszcza rynku niemieckiego, a tym samym dotarcia z własną ofertą produktową do zupełnie nowych grup odbiorców. Warto pamiętać, że w odróżnieniu od Polski, rynek sprzedaży internetowej u naszego zachodniego sąsiada został zdominowany właśnie przez Amazon. Jeśli interesuje Cię sprzedaż wysyłkowa za granicę przez tę platformę, automatycznie zyskujesz zatem dostęp do olbrzymiego rynku zbytu, którego obsługa z naszego kraju jest dość łatwa i bezpieczna. Choć prowadzenie sprzedaży przez Amazon jest stosunkowo proste i z powodzeniem może być realizowane zarówno przez duże, jak i małe podmioty, które dopiero raczkują na rynku e-commerce, to jednak sama działalność podlega wielu zasadom i obostrzeniom. Dobrze również znać się na podatkach i prowadzenie rozliczeń finansowych powierzać wyspecjalizowanym w tym zakresie firmom. Księgowość na Amazon będzie znacznie łatwiejsza, jeśli skorzystasz z odpowiednich narzędzi i doświadczenia podmiotów, które już obsługują sklepy działające na tej platformie. 

Od czego zacząć?

Na początek warto zrozumieć, że Amazon jest czymś innym niż znane w naszym kraju platformy sprzedażowe, takie jak Allegro czy eBay. Amazon nie jest serwisem aukcyjnym, a pełnoprawnym sklepem internetowym z wyraźnie określonymi regułami postępowania, zwłaszcza w obszarze obsługi klientów. Jeśli nie będziesz się do nich stosował, Twoje konto zostanie szybko zablokowane.

Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż za granicę przez Amazon, pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest założenie własnego konta. Możesz wybrać pomiędzy kontem podstawowym – wersja Basic, a kontem profesjonalnym – wersja Pro. W pierwszym wariancie jest to konto bezpłatne, ale z wyraźnymi ograniczeniami co do ilości produktów, jakie możesz sprzedawać w ciągu miesiąca. Za każdy sprzedany produkt płacisz stałą opłatę plus prowizję. W przypadku przedsiębiorców chcących wejść ze swoją ofertą na rynek globalny zdecydowanie lepszą opcją jest konto Pro. W tym przypadku należy co miesiąc płacić z góry ustalony abonament, ale nie ma limitu produktów, jakie można sprzedać i od transakcji nie jest pobierana stała opłata. Płaci się tylko prowizję. Konto profesjonalne zapewnia również dostęp do wielu dodatkowych udogodnień, dzięki którym prowadzenie biznesu zajmuje mniej czasu i staje się znacznie łatwiejsze. Przykładem takiego udogodnienia jest opcja zbiorczego dodawania produktów poprzez stworzenie odpowiednio sformatowanego pliku czy skorzystanie z modelu FBA i powierzenie całości procesu dystrybucji Amazon.

Do założenia konta na Amazon uprawnione są jedynie spółki – konta nie może otworzyć osoba prywatna czy prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. W ten sposób Amazon stara się minimalizować ryzyko nieprofesjonalnej obsługi klientów. Przed otwarciem konta, w przypadku przedsiębiorców z Polski, należy przedstawić sądowy wypis z KRS, kserokopię dowodu tożsamości reprezentanta spółki wpisanego do KRS, potwierdzić miejsce zamieszkania przedstawiając oficjalny dokument, na przykład rachunek za prąd, numer karty kredytowej – może to być karta firmowa lub prywatna, oraz numer konta bankowego, na który będą trafiały środki ze sprzedaży. Po przedstawieniu wszystkich dokumentów konto zostanie aktywowane listownie lub telefonicznie. 

Zanim podejmiesz współpracę i aktywujesz konto, zapoznaj się dokładnie z listą aktualnie obowiązujących opłat i prowizji. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych nerwów w przyszłości i będziesz w stanie odpowiednio skalkulować swoją przyszłą ofertę. Pamiętaj, że opłaty mogą się zmieniać i się zmieniają. Dlatego nie warto polegać na podpowiedziach znajomych czy sieciowych poradnikach. Przed założeniem konta warto samodzielnie sprawdzić, ile będzie kosztowało jego prowadzenie, ile wynoszą prowizje i czy nie trzeba będzie ponosić innych, dodatkowych kosztów.

Dla osób chcących rozpocząć swoją przygodę z handlem przez Amazon, prócz kwestii formalnych, z pewnością duże znaczenie będą miały również sprawy związane z integracją tej platformy z już działającym sklepem internetowym. Ważne będą również sprawy związane z podatkami, zwłaszcza że sprzedaż w innych krajach może podlegać nieco innym regulacjom prawnym. Po integracji sklepu z Amazon księgowość musi uwzględniać te zmiany i jednocześnie gwarantować łatwość prowadzenia bieżących rozliczeń. Zanim uruchomisz sprzedaż przez tę platformę, być może warto skonsultować się z firmą, która zna się na kwestiach podatkowych i wie, jak poprawnie rozliczać się właśnie przez Amazon. 

Jaki model sprzedaży wybrać?

Korzystając z takiej platformy jak Amazon, masz możliwość zautomatyzowania znaczącej części procesu dystrybucji. To, jaki model logistyczny wybierzesz, będzie miało wpływ na koszt prowadzonej działalności, potencjalny zysk, Twoją indywidualną wygodę i swobodę działania. Amazon oferuje trzy podstawowe modele logistyczne – Fulfilment by Amazon (FBA), Fulfilment by Merchant (FBM) i model mieszany, czyli sprzedaż przez pośredników. Co wyróżnia każdy z wymienionych modeli i kiedy zdecydować się na jego określony rodzaj?

FBA – decydują się na sprzedaż za granicę przez Amazon, zamówiony towar powinien zostać wysłany do klienta w ciągu dwóch dni roboczych od momentu złożenia przez niego zamówienia. By sprostać tak rygorystycznym wymogom, najwygodniejszym rozwiązaniem wydaje się skorzystanie z pełnej obsługi Amazon. Księgowość, marketing, kontakt z klientami i dostawy do magazynu to jedyne, czym trzeba zajmować się samodzielnie w takim modelu biznesowym.

W modelu FBA oferowane przez sprzedawcę produkty są składowane w magazynie Amazon – wcześniej należy je tam przesłać. Amazon odpowiada za ich późniejsze zapakowanie i wysyłkę do klienta. W takim wariancie Amazon zajmuj się również rozpatrywaniem kwestii zwrotów i reklamacji, co znacząco odciąża sprzedawcę. Poza tym przedsiębiorcy wybierający opcję FBA mogą liczyć na wiele innych korzyści związanych przede wszystkim z atrakcyjniejszym pozycjonowanie i promowaniem oferowanych przez nich produktów. Wszystko ma jednak swoją cenę. Model FBA to opłaty stałe za magazynowanie towarów (koszt zależy m.in. od zajmowanej powierzchni magazynowej, sezonu czy rodzaju sprzedawanego asortymentu) i obsługę zleceń (cena zależy m.in. od ilości zamówień). Oczywiście do tego należy doliczyć koszt prowizji od każdego sprzedanego produktu oraz ewentualne dodatkowe koszty związane z promocją.

FBM – to oszczędniejszy, ale i znacznie bardziej wymagający model biznesowy, w którym za wysyłkę produktów odpowiada sprzedawca, nie Amazon. Księgowość w tym wariancie jest bardziej złożona, dlatego warto korzystać ze wsparcia firm, które mają doświadczenie w obsłudze sklepów współpracujących z Amazon właśnie w tym wariancie biznesowym.

Wybierając opcję FBA, przedsiębiorca musi zadbać o sprawną realizację zamówień, tak by nie pojawiły się opóźnienia i towar był wysyłany do klientów w ciągu dwóch dni roboczych od momentu złożenia zamówienia. Niekiedy będzie to wymagało zatrudnienia dodatkowych pracowników, co sumarycznie, zamiast zmniejszenia kosztów działalności, niepotrzebnie może je zwiększyć. Amazon zapewnia wsparcie również dla tego modelu logistycznego. Oferuje m.in. możliwość drukowania etykiet dla kurierów bezpośrednio z panelu sprzedawcy czy wyboru typu przesyłek: płatnych lub bezpłatnych, co zapewnia większą elastyczność i jest okazją do lepszego zaopiekowania się wybranymi grupami klientów.

Model mieszany – tego typu wariant to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców korzystających z różnych kanałów dystrybucji, którzy nie mają własnego magazynu i wybierają usługi zewnętrznych firm logistycznych. Takie firmy mogą obsługiwać zlecenia zarówno przez Amazon, jak i inne platformy sprzedażowe, chociażby przez Allegro czy eBay. To znacząco ułatwia prowadzenie biznesu, pozwala na bieżąco kontrolować wolumen sprzedaży i stany magazynowe. Zewnętrzne firmy logistyczne, podobnie jak Amazon, prócz składowania towarów, mogą zajmować się również ich pakowaniem, etykietowaniem i wysyłką, a coraz częściej również obsługą zwrotów i reklamacji. W stosunku do modelu FBA jest to opcja nieco bardziej elastyczna, często tańsza i bardziej wszechstronna, zwłaszcza jeśli planujesz sprzedawać nie tylko przez Amazon. Księgowość czy sprawy związane z marketingiem w tym przypadku w całości należą do Ciebie – odpadają jedynie kwestie związane z dystrybucją.

Listing produktów

Wprowadzenie produktów do oferty Amazon, przy zastosowaniu nowoczesnych narzędzi informatycznych jest stosunkowo proste, aczkolwiek trzeba pamiętać o szczegółowych wytycznych odnośnie do tworzenia opisów poszczególnych produktów czy dodawania zdjęć. Przede wszystkim należy rozróżnić sprzedaż produktów markowych od własnych. W tym pierwszym przypadku, gdy ktoś już oferuje określony produkt, ma on przypisany kod EAN i w jego opisie nie możemy już niczego zmienić. Klient ma możliwość zakupu produktu od sprzedawcy oferującego najniższą cenę czy zapewniającego interesującą go formę dostawy. Gdy do oferty Amazon wprowadzamy zupełnie nowy, własny produkt, wówczas musimy przygotować jego opis i dodać jego zdjęcia – oczywiście wszystko zgodnie z ustalonym przez Amazon schematem. W przypadku przedsiębiorstw dysponujących własnym sklepem internetowym istnieją gotowe narzędzia, które pozwalają zintegrować sklep z Amazon i w ten sposób automatycznie dodawać nowe produkty, aktualizować opisy czy zarządzać zamówieniami z jednej platformy.

Warto pamiętać, że przy niezwykle konkurencyjnym rynku przebicie się z nową ofertą może być bardzo trudne. Na szczęście istnieje wiele narzędzi, które pomagają w promocji. Amazon Ads to zintegrowany system reklamy dedykowany wszystkim firmom, którym zależy na wyróżnieniu swojej oferty i tym samym na dotarciu do większej liczby potencjalnych klientów. Warto korzystać z różnych typów reklam Amazon Ads. W ten sposób można nie tylko różnicować działania promocyjne, ale i odnaleźć typ reklamy idealnie dopasowany do oferowanego asortymentu, zapewniającej największą konwersję. 

W związku z tym, że sprzedaż wysyłkowa za granicę przez Amazon nie jest jeszcze u nas zbyt popularna, otwiera to przed pionierami duże możliwości i jest okazją do zgarnięcia większej części tortu polskiego rynku e-commerce w najbliższej przyszłości. Poza tym Amazon to okno na świat dla sprzedawców dysponujących ciekawą, konkurencyjną ofertą, która powinna zyskać uznanie w oczach klientów z Niemiec czy innych krajów Europy. Jeśli chcesz zdywersyfikować swój biznes, wejście na Amazon będzie krokiem w dobrym kierunku.