sprzedaż na amazon

Model sprzedaży FBM a FBA na Amazon – jakie są różnice?

Istnieją dwa podstawowe modele sprzedaży przez Amazon. Firma decydująca się na współpracę z tą największą na świecie internetową platformą sprzedażową może wybrać model Amazon FBM (Fulfillment By Merchant) lub FBA (Fulfillment By Amazon). Czym są te dwa modele, co je charakteryzuje i na jaki z nich się zdecydować?

Dystrybucja w Amazon

Jednym z największych atutów Amazon, który w znaczącym stopniu odpowiada za międzynarodowy sukces tej popularnej platformy, są jasne i rygorystycznie  przestrzegane warunki sprzedaży, dostaw i obsługi zwrotów odnoszące się do wszystkich firm korzystających z pośrednictwa serwisu. Sprzedawca zakładający konto na Amazon zgadza się z jego regulaminem, w związku z czym zobowiązuje się do przestrzegania wyśrubowanych terminów dostaw i zwrotów. W związku z tym, że nie każda firma dysponuje odpowiednio rozbudowanym zapleczem technicznym umożliwiającą błyskawiczną wysyłkę towarów, Amazon przygotował dwa modele sprzedażowe, FBM i FBA. 

W pierwszym wariancie to sprzedawca bierze na siebie pełną odpowiedzialność za wszystkie procesy związane z obsługą klienta. W drugim modelu zarządzanie całością procesów związanych z magazynowaniem, dystrybucją i obsługą zwrotów bierze na siebie Amazon. Fulfillment By Amazon jest zatem doskonałym wyborem dla zdecydowanej większości podmiotów, zwłaszcza małych i średnich firm, które chcą sprzedawać za granicę. 

Co to jest Amazon FBM?

To podstawowy model współpracy z firmą Amazon, który przypomina zasady działania wielu innych popularnych platform sprzedażowych, chociażby takich jak Allegro. W tym modelu to sprzedawca bierze na siebie pełną odpowiedzialność za wszystkie procesy związane ze sprzedażą. Nie tylko tworzy listy produktów, ale także, gdy klienci zaczynają je zamawiać, zajmuje się ich wysyłką, a następnie, gdy zajdzie taka potrzeba, również obsługą zwrotów. 

Gdy przedsiębiorcę interesuje sprzedaż wysyłkowa za granicę, funkcjonowanie w ramach modelu Amazon FBM może być dość kosztowne i uciążliwe, a niekiedy wręcz niewykonalne, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ograniczony czas realizacji dostaw. Nieprzestrzeganie rygorystycznych terminów dostaw może spowodować zawieszenie konta i tym samym uniemożliwi dalszą sprzedaż za granicę przez platformę Amazon.

Zasadniczo model FBM polecany jest firmom planującym mniejsze wolumeny sprzedaży, handlujących towarami unikalnymi, ekskluzywnymi, rękodziełem lub produktami o dużych gabarytach, które wymagają specjalnego zabezpieczenia przed wysyłką. Z takiego modelu sprzedaży często korzystają osoby, które dopiero zaczynają sprzedawać przez Amazon i którym zależy na początkowym ograniczeniu kosztów. Trzeba pamiętać, że w tym modelu nie ponosimy opłat związanych z obsługą magazynową realizowaną przez Amazon. Fulfillment By Merchant daje również sprzedawcy nieco większą swobodę i kontrolę nad realizowanymi działaniami, pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki, zmniejsza również formalności, dzięki czemu księgowość sklepu internetowego staje się prostsza i można próbować realizować ją we własnym zakresie, ewentualnie z niewielką pomocą biura rachunkowego. 

Amazon FBA – co to jest?

Przedsiębiorcy, którym zależy na usprawnieniu systemu sprzedaży swoich produktów najczęściej decydują się na wybór modelu FBA. Amazon w tym wariancie bierze na siebie niemal wszystkie zadania związane z logistyką. Przechowuje towar w swoich magazynach, zajmuje się kompletowaniem zamówień, przygotowaniem paczek i ich wysyłką. Odpowiada również za przyjmowanie zwrotów i reklamacji. Oczywiście w związku z tym przedsiębiorca ponosi dodatkowe koszty. Odpadają jednak koszty własne związane z koniecznością posiadania magazynów i pracowników zajmujących się bieżącą obsługą wielu zleceń. Dzięki temu księgowość sklepu internetowego staje się zdecydowanie łatwiejsza – m.in. nie trzeba zajmować się sprawami kadrowymi.

Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż za granicę, również w modelu FBA, co jest związane z przesunięciami towaru między magazynami Amazon zlokalizowanymi w różnych krajach UE, nakłada na przedsiębiorcę dodatkowe obowiązki podatkowe. W określonych prawem sytuacjach (gdy sklep internetowy realizuje sprzedaż wysyłkową za granicę na rzecz osób prywatnych i jej wartość osiągnie określony prawem pułap) przedsiębiorca powinien zarejestrować się do VAT i składać do właściwego urzędu skarbowego okresowe deklaracje podatkowe. Ze względu na odmienność prawa obowiązującego w różnych krajach UE sprawne prowadzenie księgowości zwykle wymaga pomocy doświadczonego księgowego. Profesjonalne biuro rachunkowe dla sklepu internetowego nie tylko ułatwi rejestrację do VAT za granicą, w dowolnym kraju UE, ale także zajmie się przygotowaniem wymaganych, okresowych deklaracje VAT oraz ich dostarczeniem do odpowiedniego urzędu. Takie biura dodatkowo zajmują się również reprezentowaniem sprzedawców internetowych przed zagranicznymi urzędami skarbowymi. 

Starając się wyjaśnić, co to jest Amazon FBA, można spróbować porównać ten model do pośrednictwa w sprzedaży, gdzie sprzedający nawet przez chwilę nie musi fizycznie posiadać oferowanego towaru. Takie produkty mogą trafiać bezpośrednio z hurtowni lub fabryk do magazynów Amazon FBA. Koszty logistyki w takim wariancie są ograniczone do niezbędnego minimum, a sprzedający nie musi zajmować się niczym więcej, niż przygotowaniem oferty na dany produkt, wstawieniem jej do serwisu oraz późniejszym udzielaniem odpowiedzi na pytania klientów. Całą resztą zajmuje się Amazon. 

Jedną z wad tego typu rozwiązania jest całkowita utrata kontroli nad sprzedawanymi produktami. Przedsiębiorca musi również ponosić stałe opłaty, co przy chęci zachowania konkurencyjnych cen, często wymusza konieczność znaczącego obniżenia marży. Musi również stale kontrolować poziomy magazynowe i koordynować zamówienia z fabryk lub hurtowni. 

Pomimo konieczności ponoszenia dodatkowych opłat, większość sprzedających wybiera właśnie model Amazon FBA. Koszty związane z magazynowaniem i obsługą przesyłek wliczane są po prostu w ceny oferowanych produktów. Odpadają jednak wszelkie koszty związane z wynajmowaniem własnego magazynu i zatrudnieniem pracowników do obsługi zleceń. W modelu sprzedażowym FBA Amazon zajmuje się praktycznie wszystkim. Do zadań przedsiębiorcy należy jedynie marketing, komunikacja z klientami oraz bieżąca koordynacja zamówień (kontrola stanów magazynowych). To idealne rozwiązanie dla firm, które sprzedają dużo i na wielu rynkach. Jeśli interesuje Cię sprzedaż wysyłkowa za granicę, wybór modelu FBA wydaje się najwygodniejszą opcją. 

Opłaty w modelu FBA

Subskrypcja usługi Fulfillment By Amazon związana jest koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. To przede wszystkim opłaty za przechowywanie towarów w magazynach Amazona oraz za wysyłkę, czyli realizację zamówień. Opłaty magazynowe naliczane są za metr sześcienny. W związku z tym, im mniejsze gabaryty mają sprzedawane przez Ciebie produkty, tym mniejszy jest jednostkowy koszt ich przechowywania w magazynie Amazon. FBA to także opłaty za kompletowanie zamówień i pakowanie towarów wysyłanych do klientów. Przesyłki od Amazon są standaryzowane i występują w kilku wariantach. Są to przesyłki kopertowe (małe, standardowe i duże) oraz tradycyjne paczki w opakowaniach kartonowych (standard, a także mały, standardowy i duży ponadgabaryt). Warto pamiętać, by odpowiednio wyliczyć te koszty przy ustalaniu jednostkowej ceny produktu.

Do podstawowych opłat za przechowywanie i obsługę zamówień niekiedy należy doliczyć również opłaty dodatkowe związane z długoterminowym przechowywaniem towarów, obsługą zwrotów i wystawianiem ofert na dużą liczbę produktów. Do tego mogą dochodzić opłaty opcjonalne, przede wszystkim związane z reklamą.

Zasadniczą różnicą pomiędzy modelem sprzedażowym FBM i FBA jest zakres zadań, jakie musi realizować sprzedawca. W standardowym modelu Fulfillment By Merchant całością procesów sprzedażowych zajmuje się przedsiębiorca – oczywiście zgodnie z regułami narzuconymi przez Amazon. W wariancie FBA, czyli zaawansowanym modelu dropshippingu, przedsiębiorca zajmuje się jedynie marketingiem i komunikacją z klientami.

Przeczytaj również: