2Lq-bledy-(2)-min

Najczęstsze błędy przy sprzedaży na Amazon

Wejście na największą internetową platformę sprzedażową świata otwiera przed przedsiębiorcą mnóstwo możliwości i perspektywy szybkiego rozwoju. Niestety przez brak należytej staranności i doświadczenia łatwo wpaść w pułapkę i doprowadzić do sytuacji blokady konta. Czego zatem należy się wystrzegać, rozpoczynając sprzedaż na Amazon? Czy uważne przestudiowanie regulaminów i starannie prowadzona księgowość sklepu internetowego wystarczy, by ustrzec się kosztownych błędów?

Nieznajomość i nieprzestrzeganie regulaminu sprzedaży

Jednym z najczęściej popełnianych błędów, zwłaszcza przez początkujących sprzedawców, którzy dopiero zaczynają działać w sieci, jest niewłaściwe zrozumienie zapisów regulaminu Amazon oraz ich nieumyślne lub celowe nieprzestrzeganie. Niestety tego typu sytuacje bardzo szybko kończą się dotkliwymi karami, włącznie z opcją blokady konta przez Amazon i tym samym niemożliwością prowadzenia dalszej działalności handlowej w serwisie. Niestety nawet przy drobnych przewinieniach, takich jak spóźnienie z wysyłką towaru czy brak odpowiedzi na pytanie klienta, kary mogą być równie dotkliwe. Przykładową karą może być obniżenie rankingu w wyszukiwarce czy zablokowanie możliwości reklamowania określonej kategorii produktów. Jeśli zatem zastanawiasz się, jak sprzedawać na Amazon, w pierwszej kolejności dokładnie zapoznaj się z wymaganiami serwisu wobec sprzedawców (regulaminem sprzedaży) i pamiętaj, że nieprzestrzeganie wyznaczonych zasad może dość szybko zakończyć się banem.

Nieprawidłowe formatowanie oferty

Ważnym elementem przesądzającym o popularności serwisu Amazon jest standaryzacja prezentowanych w serwisie ofert. Rejestrując się do serwisu i planując rozpoczęcie sprzedaży na Amazon, musisz dostosować się do ogólnych zasad i przygotować ofertę zgodną ze standardem serwisu. Opisy i zdjęcia muszą odnosić się do realnych produktów. Jeśli pomylisz się w tytule lub wkleisz zdjęcie innego produkty, serwis może Cię zablokować. Poza tym umiejętnie przygotowany, unikalny i ciekawy opis, a zwłaszcza tytuł zachęcający do bliższego zapoznania się z produktem to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na bezkosztowe zwiększenie sprzedaży. Zatem jak pisać opisy produktów, by zwiększyć sprzedaż i nie narazić się na karę od Amazon?

Po pierwsze należy przygotować odpowiednie słowa kluczowe, po których produkt może być wyszukiwany przez klientów. Po drugie słowa kluczowe należy umieścić zarówno w tytule i podtytule, jak i w opisie właściwym. Po trzecie tytuł powinien być krótki, ale treściwy, opisujący produkt, a nie jego cechy. Po czwarte opis właściwy powinien zawierać wszystkie mogące zainteresować klienta informacje i zachęcać do zakupu. Zachęta powinna mieć możliwie neutralny charakter i być pochodną zalet stosowania produktu. Po piąte opis zawsze powinien zawierać prawdziwe informacje. Oczywiście może być lekko podkoloryzowany, ale wypunktowane funkcje i cechy produktu muszą być zgodne ze stanem faktycznym. Jeśli nie wiesz, jak pisać opisy produktów, zawsze możesz skorzystać z pomocy doświadczonych copywriterów, którzy przygotowują opisy na Amazon. Pamiętaj – unikalny, ciekawy i rzetelny opis to nie tylko lepsze pozycjonowanie oferty, ale i większa szansa na zainteresowanie potencjalnego klienta.

Brak umiejętności analizowanie cen

Nieprawidłowe skalkulowanie ceny to prosta droga do finansowej katastrofy. Niestety wielu początkujących sprzedawców, którzy dopiero rozpoczynają sprzedaż na Amazon, zwyczajnie nie potrafi obliczyć pełnych kosztów, przez co nie wie, jaką marżę może naliczyć. Samo śledzenie cen konkurencji i bierne za nimi podążanie nie rozwiązuje problemu, bo każdy może mieć inne koszty – zależne od wybranego planu sprzedażowego, należnych prowizji, opłat za realizację w modelu FBA oraz różnego rodzaju opłat dodatkowych związanych ze sprzedażą prowadzoną za pośrednictwem serwisu Amazon. Do opłat za korzystanie z usług serwisu należy doliczyć również inne koszty, chociażby takie jak księgowość sklepu internetowego, gdy korzystamy z usług biura rachunkowego, a także wynajem biura, magazynu oraz koszty pracy (pracownicy do obsługi klientów, w tym do kompletowania zamówień, pakowania i wysyłania paczek, gdy korzystamy z modelu FBM).

Oczywiście trafne określenie kosztów nie rozwiązuje wszystkich problemów. Oferta musi być konkurencyjna, w innym przypadku szansa na znalezienie klientów radykalnie się zmniejsza. Śledzenie cen konkurencji jest zatem nieodłącznym elementem działalności, zwłaszcza w przypadku tak trudnego rynku, jakim jest handel internetowy. Należy na bieżąco sprawdzać ceny na określone kategorie i grupy produktów, a następnie w miarę możliwości podążać za rynkowymi stawkami. Wystawienie wygórowanej ceny na określony produkt, gdy klienci mogą skorzystać ze znacznie atrakcyjniejszych, konkurencyjnych ofert dostępnych na Amazon, zwyczajnie mija się z celem i jest przepisem na biznesowe niepowodzenie.

Amazon udostępnia funkcję automatycznego śledzenia cen i ich zdalnego korygowania poprzez stworzenie tzw. reguły cenowej. Dzięki tego typu opcji sprzedawca oferujący wiele produktów może uprościć proces ustalania ich ceny. Wystarczy, że określi regułę cenową dla jednego lub grupy produktów. Reguła cenowa pozwala m.in. automatycznie obniżać cenę o określoną wartość względem ceny Buy Box, czy podnosić o określoną wartość względem najniższej ceny rynkowej. To bardzo wygodne, aczkolwiek dość ryzykowne rozwiązanie. Automatyczne obniżanie ceny może sprawić, że sprzedaż przestanie być opłacalna, a złożone zamówienia i tak trzeba będzie zrealizować.

Sprzedaż na amazon – jakie błędy popełniamy?

Pomijając kwestie błędów związanych z nieznajomością i nieprzestrzeganiem regulaminu, nieumiejętnym przygotowaniem oferty (brakiem unikalnego opisu lub błędami w opisie) czy nieprawidłowym skalkulowaniem ceny, do częstych błędów popełnianych przez wielu początkujących sprzedawców zaliczyć należy również ignorowanie pytań klientów, odsyłanie klientów do stron zewnętrznych, zwlekanie z dostawami, obsługą zwrotów i reklamacji. Jeśli zastanawiasz się, jak sprzedawać na Amazon i nie narażać się na blokadę konta, musisz wystrzegać się tego typu działań, usprawniając sprzedaż i stawiając na stały kontakt z klientami. Dzięki ich zadowoleniu i braku negatywnych opinii Twoje oferty będą lepiej pozycjonowane, a tym samym zyskasz możliwość zarabiania większych pieniędzy.

Kosztownym błędem może być również tzw. błąd cenowy. To sytuacja, w której przez nieuwagę lub pomyłkę sprzedającego do określonego produktu zostanie przypisana nieprawidłowa cena, na przykład zamiast kwoty 200 zł zostanie wpisana kwota 20 zł. Zgodnie z zasadami, gdy transakcja zostanie potwierdzona przez sprzedawcę, co zwykle dzieje się automatycznie, uznaje się ją za zawartą. Problemem pojawia się w momencie, gdy stany magazynowe dają możliwość zamówienia kilkuset produktów, a sprzedawca zorientuje się o istniejącym błędzie zbyt późno. Wówczas przypadkowy błąd cenowy i chęć zrealizowania transakcji może doprowadzić sprzedawcę do bankructwa. Na szczęście istnieje opcja anulowania transakcji. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z polityką Amazon nie są to sytuacje mile widziane i gdy powtarzają się z dużym natężeniem, zwykle kończą się dotkliwymi karami, a w skrajnych przypadkach zawieszeniem konta.

Kosztownym błędem może okazać się także niedopełnienie obowiązków podatkowych związanych z koniecznością rejestracji do VAT w kraju Unii Europejskiej, do którego sprzedawane są produkty za pośrednictwem platformy Amazon. Warto pamiętać, że takiemu obowiązkowi podlegają również Ci przedsiębiorcy, którzy korzystają z modelu FBA (model dropshippingu, w którym za obsługę zamówień odpowiada Amazon). Przesunięcia towaru między magazynami Amazon zlokalizowanymi w różnych krajach rodzą nowe obowiązki podatkowe, zwłaszcza w kwestii podatku VAT i przedsiębiorca musi o tym pamiętać, by nie popaść w konflikt z prawem. W związku z tym planując handel przez Amazon, nie warto przesadnie oszczędzać. Zwłaszcza w początkowej fazie działalności opłaca się zatrudnić doświadczone biuro rachunkowe dla sklepu internetowego, dzięki któremu ryzyko popełniania kosztownych błędów znacząco się zmniejszy, a realizacja obowiązków podatkowych, w tym rejestracja do VAT za granicą i bieżące raportowanie przestanie być jakimkolwiek problemem.

Przeczytaj również:

Mały podatnik VAT – kto może nim zostać?

Mały podatnik VAT – kto może nim zostać?

Przedsiębiorcy, którzy w ubiegłym roku podatkowym wygenerowali sprzedaż nieprzekraczającą określonego limitu, mogą korzystać z przywilejów przysługujących małemu podatnikowi VAT. Przeczytaj nasz poradnik i sprawdź, jakie preferencje podatkowe się z tym wiążą!

Czytaj więcej »