amazon

Sprzedaż na Amazon przez FBA – zalety i wady

Platforma Amazon to największy internetowy sklep świata, który umożliwia dotarcie do milionów nowych klientów i to w stosunkowo łatwy, nieskomplikowany sposób. Wystarczy założyć konto w wersji podstawowej lub zaawansowanej, wybrać jeden z dostępnych modeli logistycznych, wprowadzić listę oferowanych produktów i w zasadzie gotowe. Oczywiście sprzedaż za granicę to także nowe obowiązki podatkowe. Dlatego przed rozpoczęciem działalności warto skonsultować się z biurem rachunkowym.

Co to jest Amazon FBA?

W celu zagwarantowania klientom najwyższej jakości usług Amazon wymaga od sprzedawców przestrzegania dość rygorystycznych zasad odnoszących się m.in. do czasu realizacji zamówień. W związku z tym, że nasze produkty zamierzamy sprzedawać na rynkach zagranicznych, szybka realizacja dostaw może być kłopotliwa, zwłaszcza dla mniejszych podmiotów, które nie mają rozwiniętej bazy logistycznej i nie posiadają swoich oddziałów w innych państwach. Wychodząc naprzeciw potrzebom takich sprzedawców, Amazon stworzył specjalny model logistyczny. W modelu FBA za wszelkie sprawy związane z dostawami towarów odpowiada sam Amazon. Księgowość, marketing i dostawy do magazynów Amazon to jedyne zadania, jakimi musi zajmować się sprzedawca. W modelu FBA (Fulfillment by Amazon) cała logistyka jest w rękach Amazon.

Należy pamiętać, że firma oferuje różne warianty dropshippingu. Wybór jego konkretnego rodzaju pociąga za sobą określone koszty i zobowiązania podatkowe. Warto zatem poświęcić nieco więcej czasu, by dokładnie zapoznać się ze szczegółami oferty firmy i wybrać taki model współpracy, który będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Trzeba także podkreślić, że księgowość Amazon FBA w niektórych wariantach może być sprawą dość problematyczną. Dlatego, gdy jest to tylko możliwe, warto korzystać z usług doświadczonych firm doradczych, których specjalnością jest szeroko pojęta księgowość e-commerce. Dzięki temu można unikną niebezpiecznych pułapek i dodatkowych, niespodziewanych kosztów, które w skrajnej sytuacji mogą zrujnować nawet dobrze prosperującą firmę.

Jakie są największe zalety modelu FBA?

Podstawową korzyścią modeli biznesowych bazujących na dropshippingu jest ograniczenie kosztów wstępnych związanych z logistyką. Jako sprzedawca nie musisz inwestować we własne magazyny, pracowników odpowiedzialnych za przyjmowanie i wydawanie towarów, ich pakowanie i wysyłkę. W bardziej zaawansowanych wariantach odpada również konieczność obsługi reklamacji i zwrotów. To wszystko sprawia, że prowadzenie sklepu internetowego staje się znacznie łatwiejsze. 

Usługa Amazon FBA to doskonała propozycja dla wszystkich przedsiębiorców, którzy chcą mieć możliwość docierania do większej liczby klientów, ale nie zamierzają inwestować w rozbudowę infrastruktury swojej firmy. Przekazanie wszystkich spraw związanych z logistyką jest wielkim ułatwieniem i umożliwia rozpoczęcie sprzedaży przy minimalnych kosztach wstępnych. To szczególnie atrakcyjna opcja dla tych sklepów internetowych, które chcą rozpocząć sprzedaż za granicę. Dzięki Amazon FBA staje się to dziecinnie łatwe. Wystarczy dostarczyć towar do magazynu Amazon, a firma zajmie się całą resztą.

Skorzystanie z opcji FBA otwiera przed sprzedawcami możliwość ekspansji na wiele rynków zagranicznych. Z punktu widzenia polskich przedsiębiorców najbardziej interesujące wydają się rynki krajów Europy Zachodniej, zwłaszcza Niemiec. Dzięki usłudze Amazon, by wejść na rynek niemiecki, nie trzeba otwierać tam swoich magazynów i zatrudniać pracowników do ich obsługi. Za proces dostaw towarów dla niemieckich klientów odpowiada Amazon. Księgowość przy sprzedaży zagranicznej wymaga jedynie rejestracji do VAT i składania okresowych deklaracji podatkowych do właściwych urzędów. 

Dużą zaletą modelu FBA, poza ułatwieniami logistycznymi i ograniczeniem kosztów wstępnych związanych z koniecznością posiadania i obsługi własnego magazynu, są także kwestie marketingowe. Wchodząc na największą platformę sprzedażową świata, zyskujemy możliwość docierania do milionów nowych klientów, a to pozwala na szybką ekspansję i wykładniczy wzrost biznesu, zwłaszcza jeśli nasza oferta okaże się konkurencyjna. Sprzedaż wysyłkowa za granicę w systemie dropshippingu jest łatwa i możliwa w wielu atrakcyjnych kierunkach. Poza tym użytkownicy systemu Amazon mogą korzystać z wielu opcji reklamowych, które ułatwią wypromowanie określonych kategorii produktów na wybranych rynkach i pozwalają docierać z ofertą do potencjalnie najbardziej nią zainteresowanych grup klientów. 

Jakie są największe minusy modelu FBA?

Amazon to największa platforma sprzedażowa świata, w związku z czym rozpoczynając działalność, musisz się liczyć z panującą na niej olbrzymią konkurencją. Nawet jeśli sprzedajesz produkty niszowe, wciąż musisz pracować nad poprawą oferty. Konkurujesz nie tylko jakością oferowanych produktów i ceną, ale co równe ważne, także jakością obsługi klientów. Oczywiście w modelu FBA jest to łatwiejsze, ale wciąż wiele zależy od Ciebie.

Wybór systemu dropshippingu to z oczywistych względów odpowiednio wyższe koszty działalności, co bezpośrednio przekłada się na konieczność zwiększenia ceny produktów lub drastyczne obniżenie marży. Należy pamiętać, że opcja FBA jest płatna, a jej koszty zależą od wybranego wariantu – zakresu obsługi logistycznej świadczonej przez Amazon. Prowizja za sprzedaż produktu wpływa na Twoją marżę i przy większej sakli sprzedaży korzystniejszym rozwiązaniem może okazać się stworzenie własnego zaplecza logistycznego i samodzielna realizacja zamówień. Przejście na model FBM zmniejszy opłaty na rzecz Amazon, ale wymusi konieczność samodzielnej realizacji dostaw, zgodnie z rygorystyczną polityką firmy. 

Warto również pamiętać, że księgowość sklepu internetowego działającego na zagranicznych rynkach, zwłaszcza w krajach spoza UE, na przykład na rynku amerykańskim, wymaga znajomości lokalnych przepisów i jest sprawą dość skomplikowaną. Nawet jeśli zamierzasz sprzedawać na rynku niemieckim, wciąż musisz zarejestrować się do VAT i pamiętać o okresowym wypełnianiu deklaracji podatkowych. Choć dziś jest to już mocno uproszczone, to jednak wciąż warto zatrudnić wyspecjalizowane w prowadzeniu tego typu rozliczeń, doświadczone biuro rachunkowe. Amazon otwiera przed sprzedawcami nowe rynki, ale nie zwalnia z konieczności prowadzenia samodzielnych rozliczeń i dbania o prawidłowe pod względem księgowym rachunki firmy.

W modelu FBA jako sprzedawca niejako tracimy kontrolę nad swoimi produktami. Nie mamy możliwość modyfikowania sposobu dostawy czy obsługi zwrotów, bo wszelkimi tego typu sprawami zajmuje się Amazon. Poza tym nie możemy promować własnego brandu, bo nasze towary dostarczane są do klientów w paczkach pod logo Amazon.  

Choć system sprzedaży Amazon FBA jest niezwykle atrakcyjną opcją dla przedsiębiorców, którym zależy na minimalizowaniu kosztów stałych i ominięciu barier wejścia na nowe rynki zagraniczne, to jednak ma również pewne wady. Są nimi opłaty stałe i prowizje, duża konkurencja, utrata kontroli nad towarem i systemem obsługi klientów. Warto również pamiętać, że księgowość Amazon FBA nie jest prosta. Dlatego przed wejściem na Amazon opłaca się skorzystać z usług wyspecjalizowanego biura rachunkowego.