djQ-wysyłka

Jak zacząć sprzedawać za granicę?

Szukając sposobów na zwiększenie wolumenu sprzedaży, nawet prowadząc stosunkowo niewielki biznes, warto rozważyć możliwość wyjścia z ofertą do szerszej grupy odbiorców. W przypadku handlu internetowego najprostszym na to sposobem jest rozpoczęcie sprzedaży za granicą. Choć na początku może wydawać się to skomplikowane i trudne, to jednak dzięki pośrednictwu wielkich serwisów sprzedażowych, takich jak Amazon czy eBay, jest to jak najbardziej możliwe. Od czego zacząć?

Sprzedaż przez serwisy aukcyjne lub platformy handlowe

Najłatwiejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą zacząć sprzedawać swoje produkty poza granicami naszego kraju, jest skorzystanie z pośrednictwa globalnych serwisów aukcyjnych lub platform sprzedażowych, takich jak Amazon. Wybierając tego typu opcję, zwłaszcza decydując się na bardziej zaawansowany model dropshippingu, odpada konieczność samodzielnego organizowania skomplikowanego systemu dystrybucji towarów, a tym samym znacząco obniżają się koszty rozpoczęcia tego typu działalności.

Jedną z najpopularniejszych platform sprzedażowych w Europie Zachodniej jest Amazon. W przypadku polskich właścicieli sklepów internetowych ta platforma wydaje się zatem najlepszym wyborem, zwłaszcza jeśli zamierzają wyjść z ofertą na szeroki rynek europejski i rozpocząć sprzedaż za granicę do takich państwa jak Niemcy, Holandia czy Francja. Poza tym jest to platforma zapewniająca mnóstwo ułatwień dla przedsiębiorców, oczywiście za określoną cenę – abonament plus prowizje.

Decydując się na skorzystanie z programu Fulfilment By Amazon (FBA) przedsiębiorca oferujący swoje towary na zagraniczne rynki jest odciążony od konieczności ich osobistej dystrybucji. Towar przekazywany jest do lokalnego magazynu Amazon, skąd trafia do zagranicznych magazynów i z nich jest dystrybuowany do klientów. Model Amazon FBA to forma dropshippingu, dzięki której właściciel sklepu internetowego nie musi otwierać zagranicznych magazynów, zakładać zagranicznej wersji sklepu internetowego czy samodzielnie zajmować się obsługą klientów. To Amazon nadaje paczki, zajmuje się obsługą zwrotów i reklamacji. Jedyne co trzeba zrobić, by rozpocząć sprzedaż przez platformę, to rejestracja w systemie i wybór określonego modelu sprzedaży. W przypadku początkujących sprzedawców najczęściej jest to właśnie model FBA.

Oczywiście przed rozpoczęciem podboju zagranicznych rynków trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą. Warto również nawiązać współpracę z biurem rachunkowym, które na co dzień obsługuje sklepy internetowe i któremu można powierzyć pełną księgowość. Amazon FBA wymaga rejestracji do VAT i samodzielnej obsługi wszelkich zobowiązań podatkowych, w związku z czym pomoc doświadczonego biura rachunkowego, zwłaszcza w przypadku początkujących przedsiębiorców wydaje się bezcenna.

Innym popularnym europejskim serwisem sprzedażowym jest eBay. W odróżnieniu od Amazon nie jest to jednak typowa platforma typu marketplace, a raczej rodzaj serwisu ogłoszeniowego działającego na podobnych zasadach jak Allegro. Rozpoczęcie sprzedaży w takiej formie jest zatem ciekawą opcją dla wielu polskich przedsiębiorców, którzy już od dłuższego czasu sprzedają swoje produkty za pośrednictwem rodzimego serwisu aukcyjnego. Oczywiście są pewne różnice, ale ogólna zasada działania jest podobna. W tym przypadku to na właścicielu sklepu spoczywa obowiązek przygotowania oferty, w tym opisu produktu, a także organizacja kwestii związanych z wysyłką i obsługą klientów.

Taki model sprzedaży jest zatem bardziej wymagający, ale może być korzystniejszy pod względem finansowym. Warto pamiętać, by rozpoczynając sprzedaż za granicę, za pośrednictwem eBay, przygotować się do tego także pod kątem prawnym. Często koniecznością jest rejestracja do VAT w kraju, w którym zamierzamy prowadzić sprzedaż. Konieczne może być również regularne rozliczanie się z lokalnym Urzędem Skarbowym. Dlatego decydując się na zagraniczną sprzedaż, warto znaleźć doświadczone biuro rachunkowe dla sklepu internetowego, które doradzi w kwestiach formalno-prawnych i pomoże w prowadzeniu bieżących rozliczeń podatkowych nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami.

Sprzedaż za pośrednictwem własnego sklepu internetowego

Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych opłat pobieranych przez zewnętrznych pośredników, takich jak Amazon czy eBay, możesz stworzyć obcojęzyczną wersję sklepu i zacząć sprzedaż bezpośrednią. To sposób na zwiększenie marży, ale i konieczność wprowadzenia wielu zmian oraz zatrudnienia dodatkowych osób, które zajmą się obsługą zagranicznych klientów. Warto również pamiętać o kwestiach podatkowych. Sprzedaż wysyłkowa za granicę, zwłaszcza do krajów UE jest stosunkowo łatwa, ale w celu uniknięcia kosztownych problemów, warto korzystać z usług doświadczonych firm, które specjalizują się w obsłudze sklepów online, w tym także z biura rachunkowego dla e-commerce.

Do podstawowych zadań, jakie musi wykonać przedsiębiorca planujący rozpoczęcie podboju zagranicznych rynków, należy m.in. przygotowanie obcojęzycznej wersji sklepu, dostosowania regulaminów sprzedaży do wymagań prawnych danego kraju, wprowadzenia systemu płatności w walucie obcej, stworzenie odpowiedniego systemu obsługi zagranicznych klientów, czyli zatrudnienie osób biegle posługujących się językiem obcym czy znalezienie solidnych przewoźników, którzy zagwarantują szybkie dostawy, a także możliwość obsługi zwrotów i reklamacji. Poza tym należy zadbać o księgowość sklepu internetowego, tak by uniknąć problemów formalno-prawnych. Niekiedy trzeba zarejestrować się jako płatnik VAT w kraju, w którym sprzedajemy nasze produkty. Należy również pamiętać o innych zobowiązaniach podatkowych. Jeśli nie chcesz mieć problemów, przed rozpoczęciem sprzedaży na zagranicznym rynku powinieneś skonsultować się z doświadczoną księgową.

Pierwszym z zadań jest przygotowanie obcojęzycznej wersji sklepu. Oczywiście nie trzeba od razu tłumaczyć całości oferty. Na początek wystarczy przetłumaczyć nazwy produktów, regulamin, informacje na temat płatności, systemu dostaw, zwrotów i reklamacji. Przetłumaczona powinna zostać również cała ścieżka zakupów. Najwięcej zachodu sprawia tłumaczenie regulaminów i ze względu na możliwe nieścisłości, tego typu pracę zawsze warto powierzać doświadczonemu tłumaczowi. Przed zleceniem tłumaczenia regulaminu należy zapoznać się z zasadami sprzedaży obowiązującymi w danym kraju i uwzględnić je w jego obcojęzycznej wersji. Na szczęście sprzedaż wysyłkowa za granicę, do krajów UE, odbywa się na podobnych zasadach jak w Polsce i wprowadzanie głębokich zmian nie jest konieczne. Tak czy inaczej, by działać zgodnie z prawem, warto skonsultować się z podmiotem, którego specjalnością jest szeroko pojęta księgowość e-commerce. Dzięki temu można uniknąć wielu błędów, które mogą narazić nas na poważne problemy finansowo-prawne.

Poza dostosowaniem regulaminów do zasad obowiązujących w danym kraju oraz przygotowaniem obcojęzycznej wersji sklepu, przed rozpoczęciem sprzedaży na zagranicznym rynku, należy również uwzględnić zmiany w systemie płatności, tak by klienci mogli płacić w walucie obcej, na przykład w Euro. Najprostszym sposobem jest dodanie możliwości płatności kartą kredytową, a także z pomocą takich systemów płatności jak PayPal, Google Pay czy Apple Pay. Oczywiście należy także znaleźć dostawców – firmy kurierskie – które obsługują zagraniczne rynki, gwarantując korzystne ceny i krótkie terminy realizacji dostaw. Dla wielu klientów najważniejszy jest właśnie czas oczekiwania na zamówiony produkt i gdy jest on zbyt długi, wiele osób rezygnuje z zakupów.

Warto także pamiętać, że sprzedaż za granicę wiąże się z koniecznością przygotowania odpowiedniego systemu obsługi klientów. Może to oznaczać potrzebę zatrudnienia nowych osób posługujących się językiem regionalnym lub angielskim. To także konieczność dostosowania systemu obsługi zwrotów i reklamacji do potrzeb zagranicznych klientów, a zatem znalezienia takich firm kurierskich, które zapewnią możliwość odbioru towaru od klienta. To w znaczny sposób wpływa na atrakcyjność oferty i zachęca klientów do zakupów w zagranicznym sklepie.

Rozpoczęcie sprzedaży na zagranicznym rynku to doskonały sposób na dywersyfikację biznesu i poszerzenie bazy klientów, a tym samym na zarobienie dodatkowych pieniędzy. Oczywiście sprzedaż wysyłkowa za granicę wiąże się z pewnymi wyzwaniami, ale wiele spraw możemy sobie znacznie uprościć, korzystając z pomocy międzynarodowych platform sprzedażowych, takich jak Amazon. Gdy oferta sklepu cieszy się dużym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców, wówczas warto rozważyć sprzedaż bezpośrednią.