bQ5-sklep-(1)

Czy sklepy internetowe wyprą sklepy stacjonarne?

Powszechny dostęp do Internetu, komputerów i urządzeń mobilnych ma coraz większy wpływ na handel. Odczuwają to zarówno niewielkie podmioty, jak i globalne marki, które prócz sklepów stacjonarnych, najczęściej prowadzą również ich sieciowe odpowiedniki. Handel się zmienia i zdalna sprzedaż jest już nie tylko jego nieodłączną, ale i coraz ważniejszą częścią. Potwierdzają to różnego rodzaju badania, według których z każdym rokiem na internetowe zakupy przeznaczamy coraz większe pieniądze.

Co wpływa na popularność e-handlu?

Największy wpływ na wzrost zainteresowania handlem elektronicznym ma szybki rozwój nowoczesnych technologii. Dzięki temu z jednej strony zwiększa się liczba potencjalnych klientów, którzy mogą korzystać z oferty sklepów internetowych. Z drugiej właściciele takich biznesów mają więcej narzędzi ułatwiających prowadzenie tego typu sprzedaży.

Wzrost zainteresowania przedsiębiorców możliwością otwierania sklepów internetowych to nie tylko możliwość uzyskania dostępu do nowego, większego rynku zbytu, ale i pochodna niższych kosztów rozpoczęcia działalności oraz jej dalszego prowadzenia. Założenie sklepu online jest znacznie tańsze niż otwarcie sklepu tradycyjnego. Niższe są również stałe koszty jego utrzymania. Nie trzeba opłacać czynszu za lokal, ponosić kosztu zatrudnienia wielu pracowników czy zamawiać towaru na zapas. Dzięki rosnącej popularności dropshippingu (za obsługę zleceń odpowiada hurtownia, która magazynuje towar i zajmuje się jego dystrybucją) rozpoczęcie handlu w sieci jest naprawdę proste i stosunkowo tanie, choć oczywiście osiągnięcie rynkowego sukcesu wymaga sporo pracy i znaczących nakładów na reklamę.

Prowadzenie internetowego sklepu z punktu widzenia przedsiębiorcy jest wygodne, nie wymaga angażowania dużej ilości czasu, a zatem może być doskonałym dopełnieniem innej formy działalności. Księgowość sklepu internetowego również nie jest przesadnie skomplikowana, a prowadzenie wszelkich rozliczeń można sobie dodatkowo ułatwić, korzystając z usług wyspecjalizowanej firmy rachunkowej.

Z punktu widzenia klientów na popularność e-handlu wpływa jego dostępność. Dowolnego rodzaju produkt można dziś kupić bez konieczności wychodzenia z domu. Poza tym sklepy internetowe są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, a zatem zakupy robimy wtedy, gdy mamy na to czas i ochotę.

Sklepy internetowe cieszą się rosnącą popularnością także z uwagi na sprawność realizacji dostaw oraz ich ceny. Współczesny klient nie jest już skazany na kaprysy tradycyjnej poczty. Może korzystać z bogatej oferty firm kurierskich i dostaw do punktu odbioru, na przykład do paczkomatu, sklepu znanej sieci czy lokalnej stacji paliw. Co ważne, wiele podmiotów oferuje bezpłatne dostawy przy zamówieniach o określonej wartości lub w ogóle rezygnuje z pobierania opłat za dostawę – na taką opcję często decydują się duże sieci sprzedaży.

Z punktu widzenia klientów na popularność sklepów internetowych wpływa również bezpieczeństwo transakcji i ich rosnąca różnorodność. Współcześnie za zakupy w sklepie online nie musimy płacić już wyłącznie tradycyjnym przelewem bankowym. Znacznie większym powodzeniem cieszą się tzw. szybkie płatności, w tym płatności BLIK czy zupełnie nowe formy płatności, takie jak Google Pay, dzięki którym możemy płacić w sieci bez konieczności podawania wrażliwych danych, tym samym minimalizując ryzyko włamania na konto bankowe i utraty zgromadzonych na nim środków.

Sklep internetowy a stacjonarny z punktu widzenia sprzedawcy

Dla przedsiębiorcy największymi korzyściami z prowadzenia działalności handlowej w sieci wydają się dwie kwestie. Pierwszą z nich są koszty założenia i prowadzenia takiego biznesu. Drugą jest szerokość rynku, a zatem liczba klientów, którzy mogą skorzystać z jego oferty. W tych dwóch aspektach sklepy internetowe biją na głowę te tradycyjne.

Założenie sklepu internetowego jest naprawdę proste i tanie. Wystarczy wybrać platformę, na której założymy sklep, zarejestrować domenę i przygotować ofertę. Nie trzeba nawet fizycznie kupować towaru, który chcemy sprzedawać. Dzięki rosnącej popularności dropshippingu sklep może działać jako rodzaj pośrednika, który nawet przez chwilę w sposób fizyczny nie dysponuje oferowanym towarem. Na stronach sklepu wyświetla się jedynie oferta. Towar jest magazynowany w zewnętrznym magazynie i w momencie, gdy klient składa zamówienie, jest on rezerwowany w hurtowni. Następnie jest on przez pracownika hurtowni pakowany i wysyłany pod wskazany w zamówieniu adres. Dropshipping to idealne rozwiązanie dla małych i początkujących biznesów, które nie dysponują własnym magazynem i środkami potrzebnymi do zakupu towaru na sprzedaż.

Dzięki internetowym platformom do prowadzenia sklepów internetowych nie trzeba inwestować w kosztowne oprogramowanie, utrzymywać własnych serwerów i dbać o ich bezpieczeństwo. Koszt założenia i prowadzenia sklepu ogranicza się jedynie do ponoszenia stałych opłat abonamentowych. Dzięki temu administrowanie sklepem jest łatwe nawet dla laika, który nie zna się na informatyce. Dostęp do sklepu jest zdalny. Wystarczy wyposażyć się w urządzenie z przeglądarką internetową i dostępem do Internetu, na przykład w smartfon, tablet czy laptop. W ten sposób można zaoszczędzić mnóstwo cennego czasu, zwłaszcza jeśli porównamy to z koniecznością zarządzania sklepem prowadzącym sprzedaż stacjonarną.

Tym, co jest niezmienne w prowadzeniu sprzedaży internetowej i stacjonarnej, są podatki. Jednak również w tym przypadku większość procesów można zautomatyzować, decydując się zatrudnić biuro rachunkowe dla sklepu internetowego. Takie podmioty potrafią doradzić wybór optymalnej formy opodatkowania, zajmują się prowadzeniem wszelkich rozliczeń podatkowych, a także rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Są idealnym wyborem zarówno dla osób rozpoczynających swój pierwszy biznes, jak i dla przedsiębiorców, którzy prowadzą wiele sklepów online. Księgowość może być bardziej skomplikowana, jeśli planujesz sprzedaż za granicę. Wówczas najlepszą opcją wydaje się zatrudnienie właśnie takiego wyspecjalizowanego biura.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy olbrzymią przewagą sklepu internetowego nad stacjonarnym jest liczba klientów, którzy mogą skorzystać z jego oferty. W przypadku sprzedaży internetowej nie ma w zasadzie żadnych ograniczeń. Wszystko zależy od atrakcyjności oferty i umiejętności docierania do potencjalnych klientów. Kluczem do sukcesu jest oczywiście umiejętny marketing.

Sklep internetowy a stacjonarny z punktu widzenia klienta

Dla kupującego największą zaletą zakupów w sklepach internetowych jest ich dostępność oraz różnorodność oferty. W odróżnieniu od sklepów stacjonarnych działają one przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, również w święta. Zakupy można robić o dowolnej porze dnia lub w nocy. To zapewnia niezwykłą wygodę. Poza tym klient ma dostęp do ofert wielu sklepów i zawsze może zamówić to, czego potrzebuje. Jeśli konkretnego produktu nie ma w jednym sklepie, znajdzie go w innym. Nie traci czasu na fizyczne odwiedziny w wielu sklepach i przy okazji zyskuje możliwość szybkiego porównania wielu ofert.

Poza wygodą, oszczędnością czasu i możliwością wybrania najkorzystniejszej rynkowej oferty, dużą zaletą zakupów internetowych, z punktu widzenia klienta, jest również możliwość lepszej kontroli swoich wydatków. Kupując online, przed dokonaniem płatności, zawsze widzimy wartość koszyka. Z góry wiemy, ile trzeba zapłacić i nie jesteśmy zaskakiwani przy kasie. Zakupu internetowe to coraz częściej także możliwość łatwego ich sfinansowania. Płatności na raty czy odroczone płatności są już powszechnie dostępne, a uzyskanie korzystnej pożyczki bez wychodzenia z domu nie zajmuje wiele czasu.

Na plus sprzedaży internetowej przemawia również możliwość łatwego dokonywania zwrotów. Kupując na odległość, mamy prawo do zwrotu nieużywanego towaru bez konieczności podania przyczyn w terminie 14 dni licząc od dnia jego odbioru. To wielkie udogodnienie dla wielu klientów, którzy wcześniej rezygnowali zakupów przez Internet właśnie ze względu na obawę przed trudnościami ze zwrotem zamówionych produktów. Możliwość dokonania zawrotu i duża łatwość odesłania niechcianego towaru do sprzedawcy w znaczący sposób podniosła atrakcyjność sprzedaży internetowej, przyczyniając się do wzrostu jej popularności.

Przyszłość internetowego handlu

Notowany w ostatnich latach dość dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej jest potwierdzeniem wyraźnego trendu, na który wpływa nie tylko większa dostępność nowoczesnych technologii, ale i zmiana rynkowych zachowań konsumentów, co automatycznie pociąga za sobą zmianę modeli biznesowych wielu firm zajmujących się handlem.

Dziś niemal każda licząca się marka inwestuje w sprzedaż zdalną, w ten sposób starając się sprostać oczekiwaniom współczesnych konsumentów. Sklepy internetowe stały się również dobrym pomysłem na pierwszy biznes. Założenie tego typu firmy nie pociąga za sobą dużych kosztów, a jej prowadzenie jest bardzo łatwe, zwłaszcza w modelu dropshippingu. Oczywiście pozostają kwestie rozliczeń finansowych. Jeśli nawet nie znasz się na podatkach, wystarczy wynająć biuro, które poprowadzi księgowość dla sklepu internetowego i w sposób zdalny zajmie się zarządzaniem rozliczeniami z US lub ZUS. Prowadzenie sklepu internetowego jest dzięki temu łatwiejsze i zdecydowanie mniej czasochłonne niż w przypadku biznesu tradycyjnego.

Dzięki nowym technologiom, które mogą pomóc w lepszym zapoznaniu się klientów z oferowanymi przez sklepy internetowe produktami, zdalna sprzedaż może jeszcze się zwiększyć. Zresztą nawet bez wdrażania kolejnych rewolucyjnych zmian rynek e-commerce w najbliższych latach powinien wciąż wyraźnie rosnąć. Ma na to wpływ nie tylko większa dostępność Internetu, komputerów i urządzeń mobilnych, ale i wchodzenie na rynek nowego pokolenia klientów, dla których zakupy online stały się normą. Takie osoby umieją korzystać z nowoczesnych narzędzi i się ich nie boją.

Według większości prognoz rynek internetowego handlu w najbliższych latach będzie się stale powiększał. Oczywiście nie oznacza to automatycznej eliminacji sklepów stacjonarnych, ale ich udział w globalnej sprzedaży będzie stopniowo malał na korzyść sprzedaży zdalnej. Najbliższe lata wydają się zatem doskonałą okazją, by wejść na ten rynek i spróbować na nim swoich sił. Jeśli zatem planujesz swój pierwszy biznes, dobrym wyborem może być właśnie sklep internetowy.