sTs-market

Co to jest i jak działa marketplace?

Rynek internetowego handlu stale rośnie, czemu sprzyja nie tylko powszechności narzędzi umożliwiających łatwą realizację zakupów w sieci, ale i postępująca zmiana w podejściu konsumentów. Coraz mniej obawiamy się tego zakupów, doceniamy ich wygodę i różnorodność oferty. Na szybki wzrost branży e-commerce wpływa również większa dostępność dużych platform sprzedażowych. Systemy marketplace zapewniają wygodę nie tylko kupującym, ale i sprzedawcom. Ułatwiają handel i zwiększają jego bezpieczeństwo.

Wirtualne targowisko – raj dla kupujących i sprzedawców

Otwierając sklep internetowy, warto korzystać z możliwości docierania do wielu grup klientów, a serwisy typu marketplace znacząco to ułatwiają. To wirtualne platformy handlowe przystosowane do prezentacji ofert wielu sprzedawców, zapewniające konsumentom łatwy dostęp do różnorodnych produktów najczęściej posegregowanych na kilka głównych i wiele mniejszych kategorii. Angielskie słowo marketplace tłumaczy się właśnie jako plac targowy, targowisko lub rynek i takie jest również jego internetowe znaczenie. To rozbudowany serwis internetowy przeznaczony do realizacji wymiany handlowej. Miejsce, w którym spotyka się wielu sprzedawców i kupujących, w którym obowiązują określone zasady handlu, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa, budując zaufanie ze strony konsumentów i oferentów.

Największe atuty dla sprzedawców

Z punktu widzenia sprzedawców, właścicieli małych i średnich biznesów, największą korzyścią wynikającą z istnienia platform typu marketplace jest możliwość docierania ze swoją ofertą do tysięcy klientów i to bez konieczności ponoszenia dużych wydatków na reklamę. Nawet jeśli sam sklep nie jest wypromowany w sieci, to wchodząc na wybraną wirtualną platformę sprzedażową, oferowane przez niego produkty automatycznie stają się widoczne dla klientów odwiedzających ten serwis. To olbrzymi plus dla małych podmiotów, które nie zdążyły ugruntować swojej pozycji na rynku i nie dysponują dużymi środkami na reklamę. Korzystając z pośrednictwa wirtualnych targowisk, sprzedawca automatycznie staje się beneficjentem ich rynkowej popularności.

W przypadku większości platform typu marketplace sporym atutem dla sprzedających jest także możliwość wzmacniania własnej marki. Proces zachodzi automatycznie i jest wspierany przez system ocen klientów. Im więcej kupujących obsłuży sprzedawca i zrobi to w satysfakcjonujący dla nich sposób, tym więcej pozytywnych opinii może uzyskać i tym samym wzbudza większe zaufanie nowych klientów. To samonapędzający się mechanizm, który sprawdza się doskonale, chociażby w przypadku najpopularniejszego polskiego serwisu typu marketplace, czyli Allegro. Pozytywne oceny sprzedawcy podnoszą jego renomę, a to zachęca nowych kupujących do korzystania właśnie z jego oferty, często nawet wówczas, gdy nie jest ona konkurencyjna pod względem ceny.

Korzyści dla kupujących

Do największych zalet serwisów marketplace, z punktu widzenia kupujących, zaliczyć można łatwość dotarcia do interesujących kategorii produktów bez konieczności żmudnego przeszukiwania ofert wielu sklepów. Serwisy marketplace grupują oferty wielu sprzedawców, przez co konsument w jednym miejscu może znaleźć mnóstwo różnych produktów o podobnych, pożądanych przez niego cechach. Dodatkowo może je kategoryzować według wybranych kryteriów, w ten sposób odnajdując najtańsze z nich czy te, które są dostępne w określonym, interesującym go systemie wysyłki.

Korzyścią z takich zakupów jest również duża oszczędność czasu. Wystarczy jedno konto w serwisie, by w wygodny sposób zamawiać produkty od różnych sprzedawców – przy tradycyjnych zakupach przez strony sklepów internetowych, za każdym razem trzeba się rejestrować, podawać swoje dane, wybierać określony system płatności i dostawy. Dzięki marketplace nie trzeba tracić na to czasu.

Olbrzymią zaletą serwisów marketplace jest także różnorodność oferty oraz bezpieczeństwo transakcji. Z platform sprzedażowych korzystają tysiące sprzedawców, a zatem można znaleźć w nich praktycznie wszystko, w tym produkty dopiero wchodzące na rynek, cieszące się największym zainteresowaniem kupujących. Warto również pamiętać, że sprzedawcy wystawiający swoje produkty w serwisach marketplace są przez nie dokładnie weryfikowani. Muszą także stosować się do obowiązujących w nich regulaminów, co przekłada się na wyższy standard obsługi i większe poczucie bezpieczeństwa kupujących.

Jak działają internetowe targowiska?

Serwisy typu marketplace agregują oferty wielu sprzedawców, dzięki czemu są atrakcyjnym miejscem do realizacji zakupów przez konsumentów. Kupujący, który szuka określonego produktu, otrzymuje dostęp do listy ofert spełniających określone kryteria. Może przy tym korzystać z dodatkowych filtrów, które ułatwiają dotarcie do pożądanego produktu w najatrakcyjniejszej cenie.

Co ważne, platforma marketplace jest tylko pośrednikiem, a zatem obsługą klienta zajmuje się sprzedawca – oczywiście istnieją wyjątki związane z popularyzacją systemu dropshippingu. Zapłata za zamówiony towar trafia bezpośrednio do sprzedawcy, a portal pobiera za to przewidzianą w umowie ze sprzedawcą prowizję – niektóre serwisy bazują na systemach abonamentowych inne na prowizyjnych lub mieszanych. To sprzedawca odpowiada za dostawę towaru, obsługę zwrotów i reklamacji, a także za bezpośredni kontakt z klientem – wyjątkiem są wspomniane systemy dropshippingu, takie jak Amazon FBA.

Właściciel sklepu wystawiającego swój towar na wirtualnym rynku, prócz kwestii związanych z obsługą klientów, musi zajmować się również samodzielnym prowadzeniem rozliczeń finansowych firmy. Oczywiście dla zwiększenia wygody może korzystać z usług zewnętrznych podmiotów, których specjalnością jest księgowość sklepu internetowego, tym samym zdejmując z siebie część odpowiedzialności związanej z koniecznością wyliczania podatków i regulowaniem innych zobowiązań wobec US czy ZUS.

Sprzedawcy korzystający z platform marketplace nie muszą reklamować swoich sklepów, co redukuje koszty i zwalnia z konieczności przeprowadzania wielu pracochłonnych działań. Oczywiście wirtualne serwisy sprzedażowe oferują własne narzędzia do reklamy, ale jest to reklama konkretnego produktu, a nie sprzedawcy.

Najpopularniejsze marketplace

Popularność wirtualnych targowisk rośnie i to właśnie one odpowiadają za generowanie coraz większego ruchu w internetowym handlu. Zakupy w takich miejscach są postrzegane przez konsumentów jako wygodne i bezpieczne. Przekonują się do nich również sprzedawcy, dla których możliwość dywersyfikacji źródeł sprzedaży jest jedną z najprostszych opcji na szybki rozwój firmy. A które platformy są aktualnie najpopularniejsze na polskim rynku?

  • Allegro – to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w naszym kraju. Serwis agreguje oferty tysięcy firm i każdego dnia odwiedzają go miliony użytkowników. Na jego popularność wpływa nie tylko czytelny system prezentacji ofert, dostęp do sprawdzonych systemów płatności i popularnych opcji dostawy (od pewnego czasu kupujący mogą korzystać z abonamentu na darmowe dostawy produktów o określonej wartości), ale także oferowane przez niego wygodne rozwiązania dla sprzedawców. Portal łatwo powiązać ze sklepem, co usprawnia proces zarządzania sprzedażą. Można korzystać również z systemów promowania produktów i wielu innych rozwiązań, które mogą wpływać na atrakcyjność prezentacji oferty.
  • Amazon – to największy marketplace na świecie, który w najbliższym czasie ma pojawić się również w Polsce. Sprzedaż przez tę platformę zapewnia dostęp do milionów klientów z całego świata. Dzięki unikalnym rozwiązaniom sprzedaż za granicę, z pomocą platformy, jest wyjątkowo łatwa w realizacji. W modelu FBA Amazon za wszystkie kwestie związane z obsługą klientów odpowiada sam Amazon, a nie sprzedawca. Ten musi jedynie dostarczyć swój towar do lokalnego magazynu Amazon i zadbać o poprawność rozliczeń finansowych. Księgowość Amazon FBA, w związku z tym, że jest to sprzedaż zagraniczna, jest nieco bardziej skomplikowana. Sprzedawca decydujący się wejście na tego typu platformę, powinien zatem dobrze zapoznać się z obowiązującymi przepisami lokalnego prawa podatkowego lub wynająć odpowiednie biuro rachunkowe dla sklepu internetowego, które ma doświadczenie w rozliczaniu zagranicznych transakcji finansowych.
  • eBay – to kolejny globalny gracz, obecny na polskim rynku już od wielu lat. Serwis działa na podobnych zasadach jak Allegro, zapewnia jednak sprzedawcom możliwość wejścia na światowy rynek i sprzedawania swoich produktów w wielu krajach, nie tylko w państwach Zachodniej Europy czy Stanach Zjednoczonych. Może być ciekawym wyborem dla właścicieli sklepów, którzy chcą wejść na rynki spoza UE, na przykład na rynek rosyjski. Oczywiście sprzedaż wysyłkowa za granicę jest trudniejsza, ale zapewnia dostęp do zupełnie nowej klienteli. Trzeba zadbać jednak o stworzenie sprawnego systemu dostaw i zdalnej obsługi zagranicznych klientów. Należy także zatroszczyć się o przejrzystość rozliczeń podatkowych, zatrudniając wykwalifikowaną księgową. Księgowość sklepu internetowego sprzedającego za granicą, za pośrednictwem takich serwisów jak eBay, jest nieco bardziej skomplikowana, zwłaszcza jeśli jest to sprzedaż prowadzona w krajach spoza UE, takich jak Ukraina czy Rosja.
  • AliExpres – to popularny chiński marketplace dedykowany klientom detalicznym, początkowo bazujący na artykułach elektronicznych, dziś dysponujący znacznie szerszą ofertą obejmującą różne grupy produktów. Cechą charakterystyczną tej platformy jest specyficzny system rozliczeń ze sprzedawcami, którzy wystawiają w nim swoje produkty. Płatność trafia do sprzedawcy dopiero wówczas, gdy towar zostanie dostarczony klientowi i ten nie zgłosi do niego zastrzeżeń. To rodzaj zabezpieczenia przed nieuczciwymi sprzedawcami i rękojmia dla klientów, którzy na dostawę towaru z Chin mogą czekać nawet kilka-kilkanaście tygodni. Serwis cieszy się dużą popularnością klientów detalicznych ze względu na możliwość zakupu wielu produktów w niezwykle niskich cenach.

Popularność platform typu marketplace rośnie, co jest korzyścią nie tylko dla konsumentów, ale i początkujących sprzedawców, zwłaszcza dla firm, które chcą rozszerzyć działalność, rozpoczynając sprzedaż za granicę. Oczywiście w przypadku sprzedawców korzystanie z platform marketplace to także pewne problemy, w tym konieczność obniżenia marży ze względu na dodatkowe koszty (abonament i prowizje). Jednak korzyści płynące z obecności w dużych serwisach marketplace przeważają nad niedogodnościami i współcześnie każdy właściciel sklepu internetowego, który chce się rozwijać, zapewne prędzej czy później zacznie z nich korzystać.