O ile założenie działalności gospodarczej jest dość proste, o tyle jej prowadzenie i zarabianie satysfakcjonujących pieniędzy już tak łatwe nie jest. Niestety wielu początkujących przedsiębiorców na swój pierwszy biznes patrzy przez różowe okulary, dostrzegając jedynie możliwe korzyści, zupełnie ignorując potencjalne zagrożenia. Jakie błędy popełniane są najczęściej? Których z nich można dość łatwo uniknąć, a na które trzeba szczególnie uważać, by nie wpędzić się w poważne kłopoty.
Nadmierna brawura lub przesadna ostrożność
To przeciwstawne zachowania mające negatywny wpływ na prowadzenie dowolnego rodzaju biznesu. Pierwsza postawa charakteryzuje się graniczącym z pewnością przekonaniem, że nasz pomysł na biznes jest idealny i musi zaowocować błyskawicznym sukcesem. Nie skupiamy się na szczegółach, lecz od razu otwieramy firmę i przystępujemy do działania bez większego planu. Postawa druga jest odwrotnością pewności siebie. Choć mamy ciekawy pomysł na biznes, to jednak uważamy, że nasza wiedza jest zbyt mała, by mogło się nam udać. Dlatego stale pracujemy nad projektem, zagłębiamy się w szczegóły, przez co decyzję o otwarciu firmy stale odkładamy w czasie.
Obie postawy są niekorzystne z punktu widzenia racjonalnego podejścia do biznesu – oczywiście z podjęciem decyzji o założeniu firmy nie warto czekać w nieskończoność, z drugiej jednak strony nie można działać zbyt pochopnie i przed formalnym rozpoczęciem działalność, choć w minimalnym stopniu należy do tego się przygotować. Najlepszym na to sposobem jest przygotowanie biznesplanu. Nie musi być to dokument przesadnie szczegółowy. Ważne jednak, by uwzględniał spodziewane koszty i zyski, by można było w przybliżony sposób skalkulować opłacalność nowego biznesu.
Brak biznesplanu
To powtarzający się błąd, przez który wielu początkujących przedsiębiorców dość szybko zamyka swoją pierwszą firmę. Jeśli przynajmniej w przybliżony sposób nie skalkulujemy swoich kosztów i nie oszacujemy spodziewanych zysków, tak naprawdę nie wiemy, na czym stoimy i czy zakładanie firmy w naszym przypadku ma jakikolwiek sens. Warto pamiętać, że biznesplan to także ogólny schemat działania na najbliższą przyszłość. Dzięki niemu od razu wiemy, z jakimi problemami będziemy musieli się zmierzyć i jakie działania musimy podjąć, by rozwijać firmę i nie doprowadzić jej do szybkiego zamknięcia.
Istnieje mnóstwo poradników na temat tego, jak przygotować profesjonalny biznesplan. Dla zdecydowanej większości osób, zwłaszcza tych, które otwierają swoją pierwszą firmę, na przykład zakładają sklep internetowy, zagadnienia poruszane w tego typu poradnikach są jednak niezrozumiałe i przesadnie rozbudowane. Dlatego nie warto skupiać się na zagadnieniach szczegółowych. Takie kwestie jak księgowość e-commerce, analiza otoczenia czy marketing zostawiamy na później. Na początku zajmujemy się podstawami.
W ogólnym biznesplanie, który możemy przygotować na zwykłej kartce papieru, rozpisujemy nasz plan działania, czyli to, co trzeba zrobić, by założyć firmę. Wyliczamy szacunkowe koszty i spodziewane zyski. Wyliczenie zysków jest najtrudniejsze do skalkulowania. W przypadku sklepu internetowego możemy po prostu policzyć, ile produktów i przy jakiej marży musimy sprzedać, by wyjść na zero. Jeśli ta wartość wydaje się nam realna, to możemy startować. Przy kalkulacji kosztów skupiamy się przede wszystkim na stałych obciążeniach typu wynajem lokalu czy składki na ZUS. W przypadku sklepu internetowego warto uwzględnić również koszt jego prowadzenia (abonament za platformę do sprzedaży), koszt marketingu i księgowości, o ile nie zamierzamy zajmować się tym samodzielnie. Zresztą księgowość sklepu internetowego lub dowolnie innego biznesu to kolejny z problemów, z jakim muszą się zmierzyć początkujący przedsiębiorcy.
Nieodpowiednia forma działalności
Przez brak znajomości szczegółowych przepisów prawa i niewystarczające doświadczenie wielu początkujących przedsiębiorców zakładających jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na ryczałt. W wielu biznesach taka forma opodatkowania jest jednak mało korzystna, chociażby ze względu na brak możliwość odliczania kosztów. Dlatego przed założeniem firmy, na przykład sklepu internetowego, warto odwiedzić biuro rachunkowe, które doradzi w kwestii wyboru najkorzystniejszej formy opodatkowania.
Poza tym księgowość e-commerce to nie tylko kwestie zwiane z podatkami, ale także z zatrudnieniem i składkami na ZUS. Dla osób, które nie orientują się w temacie, takie dodatkowe, profesjonalne wsparcie, jest na wagę złota. Dzięki pomocy biura rachunkowego można spać spokojniej, nie martwiąc się o niedopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa. Doświadczone biuro rachunkowe dla sklepu internetowego może pomóc również w kwestiach związanych ze sprzedażą zagraniczną czy rozliczaniem podatków ze sprzedaży towarów za pośrednictwem popularnych międzynarodowych platform, takich jak Amazon czy eBay.
Brak grupy docelowej i nieodpowiedni marketing
Nieumiejętność określenia docelowej grupy klientów to jeden z podstawowych błędów popełnianych przez wielu początkujących przedsiębiorców. Jego konsekwencją jest niewłaściwie, zupełnie przypadkowo prowadzony marketing, a tym samym generowanie niepotrzebnych kosztów, które przekładają się na spadek rentowności biznesu. Planując założenie firmy, warto zastanowić się nad tym, kim będą jej przyszli klienci. Dzięki temu można przygotować w miarę spójną koncepcję marketingową i obniżyć koszty reklamy. Określając grupę docelową, łatwiej jest również przygotować atrakcyjną ofertę – eliminujemy z niej produkty lub usługi, które raczej nie będą cieszyły się dużym zainteresowaniem, a tym samym tniemy koszty działalności.
Skłonność do popełniania tych samych błędów
Każdy może się mylić. Ważne jednak, by uczyć się na błędach. Niestety wiele osób wciąż ponawia określone działanie, licząc na to, że tym razem przyniesie ono inny skutek. W praktyce takie postępowanie generuje jedynie niepotrzebne koszty, wpływa na obniżenie rentowności firmy, a w dłuższej perspektywie czasu może doprowadzić do jej upadku.
Doskonałym przykładem takiego działania jest ciągłe ponawianie tego samego schematu marketingowego, gdy nie przynosi on oczekiwanych rezultatów. Jeśli nasze działania nie zapewniają pożądanego efektu, należy coś zmienić. W innym przypadku jedynie tracimy czas i pieniądze. Takich błędnych zachowań jest oczywiście znacznie więcej. Przedsiębiorcy, którzy potrafią je wychwycić, mają zdecydowanie większe szanse, by przetrwać na niezwykle konkurencyjnym rynku. Nie warto się zatem załamywać, gdy popełnia się błąd. Należy go jedynie dostrzec i więcej go nie popełniać.