BLIK króluje. Oto jak Polacy płacą za internetowe zakupy

BLIK króluje. Oto jak Polacy płacą za internetowe zakupy

Z raportu przygotowanego przez Blue Media wynika, że płatności BLIK w sklepie internetowym stanowią jedną z najczęściej wybieranych przez Polaków form rozliczenia transakcji za wirtualne zakupy. Rośnie również zainteresowanie takimi usługami, jak e-raty, czy płatności z odroczonym terminem. Czy tradycyjne przelewy bankowe odejdą do lamusa? Jakie inne czynniki, oprócz samej popularności, warto wziąć pod uwagę, podczas wybierania systemu płatności online do sklepu internetowego? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj odpowiedź na te oraz inne pytania!

Płatności BLIK w sklepie internetowym dalej na topie

Dwa niezależne badania zrealizowane przez Blue Media oraz SW Research nie pozostawiają złudzeń – płatności BLIK są jedną z najchętniej wybieranych form rozliczenia transakcji za zakupy dokonywane w sklepach internetowych. Popularność tego rozwiązania wśród polskich konsumentów rośnie w dwucyfrowym tempie. We wrześniu 2022 r. w ten sposób za swoje zakupy płaciło już 46% wirtualnych nabywców. Na znaczeniu zyskują również szybkie płatności e-commerce typu pay by link oraz e-raty. Z tych pierwszych korzysta już niemal 27% e-konsumentów. Z raportu przygotowanego przez Santander wynika z kolei, że co dziesiąty internauta korzystał już z płatności na raty. Ta forma finansowania szczególną popularnością cieszy się w sklepach sprzedających sprzęt AGD i elektronikę.

Systematycznie spada za to popularność przelewów tradycyjnych. Z tej metody płatności w sklepach internetowych skorzystało w 2021 r. zaledwie 16% e-konsumentów. To aż o 6% mniej niż w poprzednim okresie. Wspomniane wyżej raporty wskazują również, że dostępne formy płatności należą do jednych z ważniejszych czynników, jakie wirtualni nabywcy biorą pod uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowych. Brak możliwości opłacenia transakcji BLIK-iem lub za pomocą szybkich płatności e-commerce może skutkować tym, że nabywca porzuci koszyk bez finalizacji zamówienia.

Metody płatności w sklepach internetowych – co wpływa na ich popularność?

Płatności BLIK w sklepie internetowym oraz tzw. szybkie przelewy uznawane są przez ponad połowę e-konsumentów za wygodną i szybką formę rozliczenia transakcji. Ich dużą zaletą jest także szybkość – aby opłacić zakupy, nie trzeba samodzielnie przepisywać nr konta sprzedawcy. Wysoko plasuje się także aspekt bezpieczeństwa. Raport Blue Media wskazuje, że szybkie płatności e-commerce oraz BLIK cieszą się dużym poziomem zaufania.

Na jakie problemy z realizacją płatności najczęściej narzekają polscy e-konsumenci? Najwięcej wskazań uzyskała niejasna procedura finalizacji zamówienia. Na ten problem zwróciło uwagę 36% respondentów ankietowanych przez Blue Media. Badani często wskazywali także na niedogodności związane z blokadą transakcji czy podwójnym naliczaniem opłaty za zakupione w internecie towary lub usługi.

Jaki system płatności online wybrać do swojego sklepu internetowego?

Zakładasz sklep internetowy i zastanawiasz się, na jaki system płatności się zdecydować? W pierwszej kolejności zwróć uwagę na dostępne formy rozliczenia transakcji. Najlepiej, aby były one różnorodne. Płatności BLIK w sklepach internetowych to dziś niemal standard. Oprócz tego system powinien obsługiwać jeszcze szybkie przelewy, płatności za pomocą kart czy PayPal. Jeśli sprzedajesz produkty o cenie jednostkowej przekraczającej kilka tys. zł, zastanów się na wprowadzeniem usługi płatności na raty. W ten sposób możesz zachęcić do zakupu tych klientów, którzy w danym momencie dysponują ograniczonym budżetem.

Wybrany system powinien być także bezpieczny oraz łatwy w obsłudze. Im więcej trudności napotka klient podczas realizacji transakcji, tym bardziej będzie skłonny do porzucenia koszyka zakupowego. Porównując funkcjonalność systemów do obsługi płatności, zwrócić uwagę, czy wybrane przez Ciebie rozwiązanie ma opcję automatycznego zwrotu. Ta funkcja znacząco ułatwi rozliczanie np. reklamacji. System powinien również rejestrować wszelkie transakcje oraz generować raporty sprzedaży. Taka funkcja pozwoli Ci prowadzić księgowość sklepu internetowego oraz rozliczyć należny podatek.

Wiele nowoczesnych systemów zapewnia również dostęp do panelu kontrolnego, z poziomu którego w dowolnym momencie sprawdzisz liczbę rozliczonych przelewów. W ten sposób będziesz w stanie monitorować przychody z transakcji oraz dzienne obroty. Na podstawie takich informacji łatwiej Ci będzie podejmować decyzje dotyczące uruchomienia promocji czy wyboru formy opodatkowania. Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na ten temat, koniecznie zajrzyj do naszego poradnika: „jaka forma opodatkowania dla sklepu internetowego będzie najlepsza”.

Przeczytaj również: