Największe marketplace'y w Europie

Największe marketplace’y w Europie

Sprzedaż internetowa, zarówno w Polsce, jak i Europie przeżywa prawdziwy rozkwit. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców ze stacjonarnych placówek, przenosi się na przestrzeń wirtualną, szukając nowych klientów, kontrahentów i efektywniejszych kanałów komunikacji. Szukasz szybkiego sposobu na sprzedaż swoich produktów, nawet bez własnej strony internetowej? W takim razie marketplace jest miejscem dla Ciebie!

Amazon

Z pewnością jest to największy i najbardziej rozpoznawalny marketplace na świecie. Jego ogromna popularność sprawiła, że dziś sprzedawcy z całego globu mogą bezpiecznie wystawiać swoje produkty i wysłać w dowolne miejsce. Mimo iż początkowo firma miała stać się księgarnią internetową, szybko ewoluowała w miejsce oferujące produkty z praktycznie każdej kategorii, od RTV po artykuły kosmetyczne czy spożywcze.

Najważniejszą z punktu widzenia przedsiębiorcy zaletą wystawiania swoich produktów na Amazon, jest oczywiście ogromna baza klientów, którzy korzystają z zakupów za pośrednictwem platformy każdego dnia. Dzięki temu, bez własnej strony internetowej, czy rozbudowanej reklamy będziesz w stanie dotrzeć do naprawdę sporej grupy nabywców.

Aby założyć konto, Amazon wymaga od przedsiębiorcy zarejestrowanej działalności gospodarczej oraz aktywnego konta bankowego. Po dokonaniu weryfikacji przez platformę właściwie od razu można rozpocząć sprzedaż.

Oczywiście samo posiadanie sklepu to nie wszystko. Liczy się także skuteczny marketing zachęcający do skorzystania właśnie z Twojej oferty i oczywiście ciekawy, może nawet niszowy asortyment, który przyciągnie zainteresowanie.

Jak w przypadku właściwie każdego marketplace’u, Amazon pobiera opłatę za możliwość wystawiania swoich produktów. W zależności od charakteru działalności można wybrać plan indywidualny zakładający uiszczenie opłaty w wysokości 4 zł za każdy sprzedany produkt lub wykupić plan profesjonalny, którego koszt bez podatku VAT wynosi 165,91 zł miesięcznie, bez względu na ilość sprzedanego asortymentu.

Etsy

Jedna z bardziej unikalnych i niezwykłych platform, umożliwiających przedsiębiorcom sprzedaż swoich nietuzinkowych produktów. Etsy to marketplace stworzony z myślą o artystach, którzy pragną sprzedawać swoje rękodzieła. Mimo iż oczywiście asortyment jest dość ograniczony, jego niepowtarzalność sprawia, że strona przyciąga codziennie konkurencyjną liczbę nabywców co wspomniany wcześniej potentat Amazon, czy również bardzo rozpoznawalny eBay.

Etsy to idealny wybór także dla mniejszych twórców. Korzystanie z platformy jest niezwykle proste, a prowizja wynosi 3,5%. Do zalet niewątpliwie zaliczyć można też przejrzysty system opłat, a także niski koszt wystawienia produktów, który wynosi zaledwie 13 pensów od sztuki.

Ponieważ Etsy to marketplace nastawiony bardziej na twórców rękodzieła i artystów niż doświadczonych przedsiębiorców, oferuje swoim wystawcą rozbudowane usługi wspierające i ułatwiające pierwsze kroki, m.in. poprzez wysyłanie comiesięcznych biuletynów z poradami jak uskutecznić swoją sprzedaż.

eBay

Każdy, kto jest, choć odrobinę zaznajomiony z pojęciem platform typu marketplace zapewne słyszał tę nazwę. eBay jest jednym z najstarszych sklepów internetowych, który powstała już w 1995 roku. Działa na bardzo podobnej zasadzie co Amazon, pobierając opłaty stałe i prowizje od wystawianych przez przedsiębiorców produktów.

Platforma w przeciwieństwie do poprzednich cechuje się nieco inną polityką dla początkujących sprzedawców. Nowe konta mają do dyspozycji ograniczoną możliwość wystawiania swoich ofert. Sytuacja taka ma miejsce do uzyskania odpowiedniej ilości pozytywnych opinii wystawionych przez klientów.

eBay jest także platformą, która udostępnia przedsiębiorcom przydatne statystyki, ułatwiające prowadzenie sklepu i wybór najbardziej zyskownych produktów. Dodatkowym ułatwieniem jest także możliwość wyboru rozliczania się w euro lub w lokalnej walucie, złotówkach.

Przed założeniem konta, warto wiedzieć, że platforma ma zmienną prowizję, uzależnioną od wysokości kwoty sprzedaży produktów. Wynosi ona 11%, jeśli łączna kwota sprzedaży nie przekracza 9990 zł, lub do tej postawy doliczane jest dodatkowe 2% dla wartości powyżej 9990 zł. Z kolei opłata za zamówienie to koszt 0,25 zł, jeśli kwota zamówienia nie przekracza 50 zł. W innym przypadku wzrasta do 1,35 zł.

Kaufland

Choć rzeczona platforma jest wciąż najbardziej rozpoznawalna w obrębie swojego kraju, warto zapamiętać jej nazwę. Kaufland.de jest bowiem jednym z najszybciej rozwijających się marketplace’ów, wyrastając na poważnego konkurenta takich gigantów jak wspomniany wcześniej Amazon czy eBuy, a przynajmniej na swoim rynku lokalnym.

Kaufland to prawdziwy fenomen, którego miesięczna liczba użytkowników i sprzedawców zwiększa się w niemal rekordowym tempie. Ogromny sukces platformy potwierdza także tempo wzrostu, które już teraz rozwija się nawet kilkukrotnie szybciej, niż cały lokalny rynek e-commerce.

Kaufland metodycznie zapracował sobie na swój imponujący sukces. Udostępnia przedsiębiorcom wiele ciekawych narzędzi sprzedażowych i marketingowych. Co więcej, jest także niezwykle intuicyjny i prosty w obsłudze, co sprawia, że jest platformą przyjazną nie tylko doświadczonym, ale i początkującym wystawcom.

Otto

Marketplace Otto.de to łatwy w użytkowaniu zarówno dla klientów, jak i sprzedawców sklep online, wyróżniający się wygodną i łatwością dokonywania zakupów na lokalnym rynku. Aby wystawić swoje produkty, konieczne jest zarejestrowanie firmy w Niemczech, z niemiecką formą prawną i niemieckim numerem identyfikacji.

Co więcej, każdy zarejestrowany przedsiębiorca musi wysyłać swoje towary z magazynu znajdującego się w Niemczech, a każdy produkt musi mieć jedną stawkę VAT wynoszącą 19%. Wymogiem do założenia konta jest także surowa weryfikacja przez administrację. Istotą platformy i jej misją jest dbanie o to, by dostępne na niej produkty były zawsze najwyższej jakości.

Oczywiście platforma pobiega miesięczne opłaty od sklepów wystawiających swoje towary. Podstawowa opłata wynosi 39,90 euro miesięcznie. Kwocie nie podlegają jednak żadne limity dotyczące ilości wystawianych produktów itp.

Cdiscount

Kolejnym przedstawicielem doskonale prosperującej platformy marketplace jest francuski Cdiscount.com działający już od ponad 20 lat i zbierający ponad 10.000 sprzedawców z całego świata. Cdiscount.com może poszczycić się także imponującymi 9 milionami zarejestrowanych kupujących i ok. 20 milionami klientów, odwiedzających stronę bez rejestracji.

Ciekawostką jest, że popularność platformy rośnie również wśród polskich przedsiębiorców, których na obecną chwilę może być nawet kilkaset. Każdy wystawca zobligowany jest to opłacania abonamentu, w wysokości 39,99 euro miesięcznie. Cdiscount pobiera też prowizję od sprzedaży, naliczaną na podstawie ceny produktu łącznie z kosztami wysyłki i stawki prowizji obowiązującej dla konkretnej grupy produktów.

Różnice w prowizji uzależnione są od stanu technicznego produktów, a także od tego, czy są one fabrycznie nowe, czy były już użytkowane. Sporym ułatwieniem dla przedsiębiorców jest dostępny na stronie kalkulator, który w kilka chwil pozwoli precyzyjnie oszacować wartość naliczonej prowizji na podstawie konkretnych towarów.

ASOS

Dziś ASOS jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w europie sklepów odzieżowych online, który rozpoczął swoją działalność w 2010 roku. Mimo iż witryna początkowo oferowała ubrania i akcesoria zaledwie od 20 różnych sprzedawców, dziś regularnie współpracuje z ponad 800 butikami i markami high fashion, rozpoznawalnymi na całym świecie.

Brytyjski ASOS swój sukces zawdzięcza między innymi skrupulatnej selekcji marek. Wysoki poziom sprawia, że dziś za pośrednictwem platformy codziennie wysyłanych jest tysiące produktów do ponad 30 krajów na całym świecie.

Sklep online w przeciwieństwie m.in. do Amazona wyróżnia się łatwiejszym modelem sprzedaży. Każdy wystawca musi we własnym zakresie zadbać o wysoki poziom obsługi swoich klientów, a także wysłać zamówienie na adres nabywcy, w terminie nieprzekraczającym 2 dni roboczych.

Fruugo

Finlandzki marketplace Fruugo to również jeden z większych europejskich graczy, który działa w przeszło 20 krajach na całym świecie. Choć trudno mówić o tak szybkim i ogromnym sukcesie sklepu internetowego jak w przypadku wymienionej wcześniej platformy Kaufland, warto zaznaczyć, że w przeciągu minionych 4 lat Fruugo rozwinął się o 200% swojej początkowej wartości.

Dziś, strona może poszczycić się milionem przeglądających oferty użytkowników, a co istotne z punktu widzenia przedsiębiorców, nie narzuca konieczności ustawienia konkretnej waluty, w której dokonywane są transakcję. Fruugo umożliwia handlowanie praktycznie wszystkim. Na stronie znajdziemy gry, książki, zabawki, elektronikę, ubrania, kosmetyki, a nawet akcesoria dla pupili.

Platforma pobiera oczywiście opłaty od sprzedawców za wystawianie swoich produktów. Prowizja waha się w przedziale pomiędzy 10, a 15%, przy czym warto zaznaczyć, że nie pobiera dodatkowo żadnych opłat z tytułu m.in. konieczności wykupienia miesięcznego abonamentu.

Marketplace to dziś jeden z najłatwiejszych i jednocześnie także najefektywniejszych sposobów na sprzedawanie swoich produktów online. Bez względu na to, czy jesteś dużym graczem, czy niewielkim przedsiębiorcą dzięki wystawianiu swoich towarów na znanych platformach nie tylko możesz zyskać rozgłos, ale też dotrzesz miesięcznie do setek nowych klientów.

Przeczytaj również: