Jak rozliczać sprzedaż kursów online, e-booków i innych produktów cyfrowych?

Jak rozliczać sprzedaż kursów online, e-booków i innych produktów cyfrowych?

Rynek produktów cyfrowych dynamicznie się rozwija. Nic więc dziwnego, że tego typu towary można dziś znaleźć w ofercie wielu sklepów internetowych. O czym pamiętać, aby z sukcesem budować przewagę w segmencie digital goods? Na jakie zasady podatkowe warto zwrócić szczególną uwagę? Przeczytaj nasz poradnik i sprawdź, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż produktów cyfrowych!

Rynek produktów cyfrowych rośnie

Produktami cyfrowymi (ang. digital goods) nazywa się wszystkie te towary, które są udostępniane na rynku w wersji elektronicznej. Do tej kategorii należą m.in. e-booki, podcasty, kursy online, oprogramowanie, a także pliki do pobrania dostępne na platformach stockowych (np. zdjęcia czy filmy). Ze względu na cyfrową postać tego typu dóbr, podczas ich sprzedaży wykorzystuje się głównie kanały elektroniczne, a w tym sklepy internetowe czy marketplace’y. Zdaniem analityków e-towary stanowią ważny segment rynku e-commerce. Z najnowszych danych udostępnionych przez firmę PayU wynika, że w 2021 r. w Polsce sprzedaż produktów cyfrowych zamknęła się w kwocie bagatela 2,5 mld zł. Nic więc dziwnego, że na przestrzeni ostatnich miesięcy liczba podmiotów oferujących swoim klientom tego typu dobra szybko się zwiększała.

Sprzedaż produktów cyfrowych online – dlaczego warto to robić?

Rosnąca popularność produktów cyfrowych wynika z kilku czynników. Pierwszym z nich są niskie koszty związane m.in. z wytwarzaniem czy magazynowaniem tego typu dóbr. Aby rozpocząć sprzedaż, wystarczy przygotować jedną wersję produktu, a następnie udostępnić ją (w postaci kopii) różnym klientom. Nie trzeba tu zatem, tak jak w przypadku towarów mających postać fizyczną, produkować kolejnych egzemplarzy czy też ponosić kosztów związanych ze składowaniem.

Po drugie, sprzedaż produktów online może odbywać się w sposób zautomatyzowany. Na rynku dostępne są bowiem systemy, które pozwalają na obsługę zamówień składanych przez klientów w modelu 24/7. Po zaksięgowaniu wpłaty aplikacja automatycznie wysyła do nabywcy mail z plikiem lub linkiem do pobrania produktu cyfrowego. To z kolei pozwala całkowicie wyeliminować koszty związane z wysyłką.

Produkty cyfrowe mają również tę zaletę, że nie zużywają się. Mając zaledwie jedną wersję, można wprowadzić do sprzedaży nieograniczoną liczbę kopii. Jakość produktu nie ulega również pogorszeniu wraz z upływem czasu. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre dobra zaliczane do tej kategorii (np. oprogramowanie czy aplikacje) mogą wymagać aktualizacji.

Wreszcie, warto podkreślić, że wiele produktów cyfrowych można stworzyć całkowicie samodzielnie. To z kolei eliminuje konieczność korzystania z usług podwykonawców, pośredników czy dostawców. W efekcie sprzedaż tego typu dóbr często charakteryzuje się wysoką rentownością i pozwala uzyskać lepsze marże.

Jakie produkty cyfrowe warto sprzedawać?

Zastanawiasz się, jakie produkty cyfrowe warto wprowadzić do oferty swojego sklepu? Poniżej przedstawiamy te, które obecnie cieszą się największą popularnością.

E-booki i audiobooki

Pandemia wpłynęła na to, że sprzedaż produktów online, takich jak e-booków czy audiobooków, zaczęła szybko się zwiększać. Zdaniem analityków po książki elektroniczne sięga dziś ok. 10% czytelników, podczas gdy w 2020 r. ten odsetek był o połowę niższy. Ten trend widoczny jest zresztą nie tylko w Polsce. W okresie obejmującym lata 2015-2021 sprzedaż e-booków w ujęciu globalnym zwiększyła się niemal dwukrotnie. Rynek ten ma również wysoki potencjał. Sprzyja temu rozwój platform pośredniczących w sprzedaży książek elektronicznych, a także urządzeń i aplikacji do obsługi e-booków i audiobooków.

Kursy, szkolenia i webinary

Na rynku produktów cyfrowych rośnie również zainteresowanie ofertą kursów, szkoleń, webinarów czy podcastów. Po tego typu rozwiązania najchętniej sięgają osoby, które chcą mieć możliwość poszerzania swojej wiedzy w dogodnym dla nich terminie. Choć przygotowanie materiałów szkoleniowych wymaga nieco czasu i wysiłku, to jednak sprzedaż takich produktów jest bardzo opłacalna. Ceny kursów online dostępnych obecnie na rynku wąchają się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych.

Oprogramowanie i aplikacje

Oprogramowanie i aplikacje to jeden z najważniejszych segmentów rynku produktów cyfrowych. Z takich rozwiązań korzystają dziś nie tylko konsumenci, lecz również klienci biznesowi (a zatem firmy i korporacje). O sprzedaży tego typu produktów online powinny pomyśleć w szczególności osoby, mające doświadczenie w programowaniu, które są w stanie przygotować aplikację o konkretnej funkcjonalności. Trzeba jednak pamiętać, że w tej branży istnieje duża konkurencja. Przed przystąpieniem do prac, warto zatem przeprowadzić badania wśród potencjalnych klientów. W ten sposób łatwiej będzie ustalić, jakiego rodzaju oprogramowanie przygotować.

Pliki do pobrania

Wśród produktów cyfrowych na popularności zaczynają zyskiwać także pliki do pobrania. Do tej kategorii zalicza się m.in.:

  • gotowe szablony,
  • grafiki z możliwością edycji,
  • kalkulatory tworzone w pliku Excel,
  • jadłospisy i plany treningowe,
  • zdjęcia i filmy,
  • podkłady muzyczne,
  • formularze i wzory umów,
  • instrukcje obsługi.

Osoby mające doświadczenie w projektowaniu, mogą z kolei pomyśleć o tworzeniu szablonów stron internetowych czy różnego rodzaju widgetów.

Jaki VAT na produkty cyfrowe?

Co do zasady, obrót produktami cyfrowymi podlega opodatkowaniu. Warto zatem zadbać o prawidłowe rozliczenie tego typu transakcji. Jak legalnie sprzedawać kursy online czy inne e-towary przez internet?

Sprzedaż na rzecz krajowych nabywców

Dokumentowanie transakcji, których stroną są krajowi nabywcy, budzi najmniej wątpliwości. Jeśli jesteś czynnym podatnikiem VAT, wystarczy, że wystawisz fakturę z odpowiednią stawką podatku. Gdy z kolei korzystasz ze zwolnienia, sprzedaż dokumentujesz za pomocą faktury z oznaczeniem ZW (zwolniona z opodatkowania).

Sprzedaż na rzecz zagranicznych konsumentów

Na innych zasadach rozliczana jest sprzedaż produktów cyfrowych na rzecz zagranicznych klientów. Tu warto rozróżnić dwie sytuacje faktyczne, a mianowicie:

  • sprzedaż za pośrednictwem własnego sklepu internetowego,
  • sprzedaż za pośrednictwem platformy marketplace.

W pierwszym przypadku rozliczenie podatku VAT może nastąpić zgodnie z procedurą VAT OSS. Więcej na ten temat piszemy w poradniku: VAT OSS – czym jest i kiedy warto z niego skorzystać. Na innych zasadach należy z kolei rozliczyć sprzedaż realizowaną za pomocą platform typu marketplace. Tu zastosowanie znajduje bowiem art. 9a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011. Zakłada on, że platformy pośredniczące w sprzedaży produktów cyfrowych, działają niejako we własnym imieniu. Tym samym pełnią funkcję podatnika zobowiązanego do odprowadzenia podatku VAT z tytułu sprzedaży.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli za pośrednictwem platformy marketplace sprzedajesz zagranicznym klientom produkty cyfrowe, dostarczane w formie automatycznego pobrania, to wówczas platforma ta zobowiązana jest do rozliczenia i odprowadzenia podatku VAT. Twoim obowiązkiem jest natomiast prawidłowe udokumentowanie takiej sprzedaży. Możesz to zrobić, wystawiając na rzecz platformy faktury zbiorcze, obejmujące miesięczną sprzedaż.

Warto jednak pamiętać, że opisana wyżej zasada nie zawsze będzie mieć zastosowanie. Jeśli podpisana z platformą umowa przewiduje, że podmiotem świadczącym usługę jest sprzedawca, to wówczas rozliczenia sprzedaży produktów cyfrowych musisz dokonać samodzielnie. Nie wiesz, jak to zrobić? W takim przypadku najrozsądniej jest skorzystać z usług, jakie oferuje biuro rachunkowe dla sklepu internetowego.

Sprzedaż na rzecz zagranicznego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą

Pamiętaj, że opisane wyżej zasady mają zastosowanie tylko wtedy, gdy kupującym jest konsument. Jak z kolei rozliczyć sprzedaż produktów online na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą? W tym przypadku musisz wystawić fakturę w kwocie netto z adnotacją odwrotne obciążenie i stawką NP (nie podlega).

Sprzedaż e-booków i kursów online a VAT – jakie stawki zastosować?

Jesteś czynnym podatnikiem VAT, a Twoimi klientami są osoby mieszkające w Polsce? Wystawiając faktury, musisz pamiętać o zastosowaniu odpowiedniej stawki podatku VAT. Ta, różni się w zależności od rodzaju produktu cyfrowego, jaki sprzedajesz. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów:

  • e-booki – 5%,
  • licencja na oprogramowanie – 8%
  • kursy i szkolenia online – 23%
  • zdjęcia, filmy – 23%.

Pamiętaj jednak, że sprzedaż produktów cyfrowych na rzecz klientów zagranicznych, powinna być rozliczona za pomocą stawki VAT obowiązującej w kraju nabywcy.

Sprzedaż produktów cyfrowych – jakie PKD?

Działalność sklepu internetowego, także tego, który ma w ofercie produkty cyfrowe, można zarejestrować za pomocą kodu 47.91.Z. Znajduje on zastosowanie także wtedy, gdy e-towary udostępniane są za pomocą platform typu marketplace. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie. W zależności od rodzaju produktów, jakie masz w ofercie, możesz wybrać następujące kody:

  • sprzedaż e-booków – PKD 58.11 i 58.19,
  • sprzedaż kursów i szkoleń – PKD 85.59B i 85.60.Z,
  • sprzedaż filmów – PKD 59.11.Z,
  • sprzedaż nagrań dźwiękowych i muzycznych – PKD 59.20.Z,
  • sprzedaż oprogramowania i aplikacji – PKD 62.01.Z i 62.02.Z.

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego poradnika wiesz już, jak sprzedawać e-booki i inne produkty cyfrowe przez internet. Jeśli natomiast chcesz pogłębić swoją wiedzę, zapoznaj się z pozostałymi wpisami na naszym blogu. Znajdziesz tam szereg wskazówek i porad, które z pewnością przydadzą Ci się, jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-biznesie.

Przeczytaj również: