PayU, Dotpay i Przelewy24. Porównujemy najpopularniejsze bramki płatności

PayU, Dotpay i Przelewy24. Porównujemy najpopularniejsze bramki płatności

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, musisz zadbać o to, by Twój sklep internetowy zapewniał im szybkie i przede wszystkim bezpieczne zakupy. Konieczna zatem jest instalacja systemu płatności online, który będzie nie tylko wygodny dla konsumentów, ale także ekonomiczny z punktu widzenia Twojej działalności. PayU, Dotpay, czy Przelewy24? Sprawdź, z jakiej bramki płatności skorzystać, aby Twój sklep internetowy cieszył się zaufaniem i zadowoleniem klientów!

Bramki płatności — kluczowy element płatności online

Nim jeszcze zagłębisz się w temat płatności online, warto, abyś wiedział, dlaczego są one tak ważne dla sklepów internetowych. Bramki płatności to szybkie systemy umożliwiające autoryzację transakcji przy użyciu różnych, najwygodniejszych dla nabywców form płatności za pośrednictwem m.in.:

  • karty kredytowej,
  • szybkich przelewów internetowych,
  • BLIK-u.

W największym uproszczeniu zatem można powiedzieć, że płatność online to bezpieczne przekazanie środków pieniężnych z konta bankowego nabywcy towarów bądź usług, na konto bankowe ich dostawcy, czyli właściciela sklepu internetowego.

Bramki płatności to ogromne ułatwienie i usprawnienie procesu uiszczania opłat, dzięki którym nie ma konieczności osobnego logowania się do swojego konta bankowego i ręcznego przepisywania danych do przelewu.

Całość transakcji odbywa się automatycznie, a każdy klient jest przeprowadzony przez proces w sposób łatwy i zrozumiały. Płatności online są również bardzo korzystne dla sprzedawcy, który środki za zakupione przez klienta towary bądź usługi ma na swoim koncie najczęściej jeszcze tego samego dnia.

Na rynku, dostępnych jest całkiem sporo bramek płatności, dlatego warto do ich wyboru podejść rzetelnie i kompleksowo. Wśród liderów znaleźć można:

  • PayU,
  • Dotpay,
  • Przelewy24.

Poza stosunkowo najkorzystniejszymi warunkami współpracy wspomniane bramki płatności oferują jeszcze jedno, niezwykle istotne z punktu widzenia konsumentów udogodnienie, a mianowicie możliwość płatności BLIK-iem, który jest dziś niekwestionowanym numerem jeden wśród klientów sklepów internetowych.

Przeczytaj również: Koszty w sklepie internetowym. Co można zaliczyć?

Porównanie najpopularniejszych bramek płatności: PayU, Dotpay, Przelewy24

Świeżo upieczeni przedsiębiorcy bardzo szybko orientują się, że choć kluczowa, wiedza dotycząca tego, jak założyć sklep internetowy nie wystarcza, aby funkcjonował ona sprawnie i gwarantował klientom bezpieczeństwo podczas zakupów. Dziś, właściwie ciężko wyobrazić sobie platformy e-commerce bez płatności online.

Wybór odpowiedniej bramki płatności to kwestia mocno indywidualna, dlatego, aby podjąć świadomą decyzję, warto zapoznać się z ofertą liderów na rynku, do jakich zaliczyć można PayU, Dotpay i Przelewy24. Dogłębna analiza ofert pozwoli na zminimalizowanie kosztów związanych z prowizją, czy wypłatą środków, co przełoży się oczywiście na zyski Twojego sklepu internetowego.

Płatności Przelewy24

Zdecydowanie jedna z najbardziej rozpoznawalnych bramek płatności na polskim rynku. Przelewy24 to operator ze sporą renomą, którego kojarzy praktycznie każdy klient korzystający z szybkich płatności.

Z punktu widzenia sklepu internetowego z kolei, wyróżnia się możliwością tworzenia subkont, co ułatwia zarządzanie i księgowość e-commerce przy prowadzeniu kilku różnych sklepów internetowych.

Ponadto Przelewy24 wyróżnia też duża dowolność przy wyborze metod płatności, w tym udostępnia wyjątkowo popularny BLIK, błyskawiczne wypłaty środków na konto i brak opłaty aktywacyjnej.

Wart zauważenia jest także fakt, że Przelewy24 to zdecydowany pionier wśród bramek płatności. Wiele z popularnych dziś rozwiązań dostępnych na rynku pojawiło się w pierwszej kolejności właśnie u niego, a dopiero później u innych operatorów.

Poza ogromem możliwości, jakie bramka płatności udostępnia zarówno kupującym, jak i sklepom internetowym, na korzyść przemawia też jej renoma oraz bezpieczeństwo dokonywania płatności. System jest niezwykle prosty w obsłudze i dosłownie każdy klient miał w swoim życiu choć raz styczność z tym operatorem, co wpływa korzystnie na wizerunek platformy e-commerce.

Przelewy 24:

  1. Dostępne formy płatności:
    • przelewy bankowe,
    • karty płatnicze,
    • PayPal,
    • płatności mobilne,
    • płatności cykliczne,
    • ratalne,
    • SMS oraz BLIK.
  2. Prowizje przy szybkim transferze: 1,9%.
  3. Koszt związane z wypłatą środków na konto bankowe: darmowa, jednak tylko pod warunkiem, że jest to pierwsza tego typu transakcja danego dnia.
  4. Opłata aktywacyjna: brak.

Bramki płatności Dotpay

Mimo iż system działa na rynku już od przeszło 20. lat, bo od 2000 roku, należy zauważyć, że w 2019 postanowił połączyć swoje siły z liderem, czyli wspomnianą wcześniej bramką płatności Przelewy24. Mimo iż Dotpay należy obecnie do bliźniaczego systemu, wciąż pozostaje odrębną marką.

Jednak tym, co wyróżnia Dotpay najbardziej jest:

  • możliwość dokonywania zwrotów,
  • brak konieczności prowadzenia działalności gospodarczej — jest to udogodnienie niezwykle przydatne m.in. z punktu widzenia sklepów, które dopiero zamierzają ze swoją sprzedażą wystartować, ale wcześniej pragną wykonać niezbędne integracje, aby strona www była dopięta na ostatni guzik.

Choć Dotpay nie wyróżnia się aż tak sporą rozpoznawalnością jak wspomniane wcześniej Przelewy24, jego zaufanie w ciągu ostatnich lat zdecydowanie uległo poprawie.

Dotpay:

  1. Dostępne formy płatności:
    • przelewy bankowe,
    • karty płatnicze,
    • PayPal,
    • płatności mobilne,
    • płatności cykliczne,
    • ratalne,
    • SMS oraz BLIK.
  2. Prowizje przy szybkim transferze: 1,9%.
  3. Koszt związane z wypłatą środków na konto bankowe: darmowa, jednak tylko w przypadku pierwszej wypłaty danego dnia.
  4. Opłata aktywacyjna: 10 złotych.

Bramki płatności PayU

PayU to bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych bramek szybkiej płatności na polskim rynku. Swoją ogromną popularność zawdzięcza przede wszystkim ścisłej współpracy z największą platformą marketplace w naszym kraju, czyli oczywiście Allegro.

Mimo iż system płatności istnieje na rynku stosunkowo długo, bo od 2006 roku, to współpraca ze wspomnianą platformą e-commerce przyniosła PayU największą renomę. Decydując się na integracje PayU ze swoim sklepem internetowym, automatycznie w oczach potencjalnych klientów zyskujesz na wiarygodności, a także wygodzie, dzięki prostemu i intuicyjnemu systemowi szybkiej płatności.

Niestety, PayU to jednocześnie największy i najdroższy zawodnik na rynku płatności online. Jego prowizje i dodatkowe opłaty są zdecydowanie najwyższe, dlatego warto przed podjęciem ostatecznej decyzji związanej z wyborem operatora, przemyśleć wszystkie plusy i minusy.

Do atutów PayU warto zaliczyć szereg promocji, zwłaszcza dla nowych użytkowników. Do częstych praktyk zaliczyć możemy m.in. preferencyjne warunki prowizji, zwłaszcza w przypadku sklepów generujących stałe i wysokie obroty oraz brak opłaty aktywacyjnej.

PayU:

  1. Dostępne formy płatności:
    • przelewy bankowe,
    • karty płatnicze,
    • PayPal,
    • płatności mobilne,
    • płatności cykliczne,
    • ratalne,
    • SMS oraz BLIK.
  2. Prowizje przy szybkim transferze: 2,3%.
  3. Koszt związane z wypłatą środków na konto bankowe: darmowa.
  4. Opłata aktywacyjna: 55 zł.

Funkcjonalności bramek płatności: integracje i bezpieczeństwo

To, w jaki sposób wyglądać będą integracje usług płatniczych ze sklepem internetowym, ściśle zależy od konkretnej bramki. Jednocześnie zauważyć można pewne prawidłowości, które pojawiają się za każdym razem. Aby zadbać o bezpieczeństwo swoich klientów niezbędne będzie zintegrowanie bramki, poprzez połączenie jej z witryną i uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL.

Odpowiedzialny jest za szyfrowanie danych, a w szczególności danych osobowych klientów, kont płatniczych i haseł, dlatego stanowi on absolutną podstawę, gwarantującą bezpieczeństwo zakupów w Twoim sklepie internetowym.

Pełna integracja wymagać będzie również skontaktowania się z dostawcą usług płatniczych, w celu uzyskania danych uwierzytelniających bramki, takich jak:

  • identyfikator sprzedawcy,
  • klucz MWS
  • klucz tajny.

W interesie dostawcy usług płatniczych jest również spełnianie wszystkich obowiązujących wymogów bezpieczeństwa takich jak np. certyfikat PCI DSS. Ponadto wdrażają zapewniające ochronę przed oszustami funkcje i inne rozwiązania zgodne z PSD2 i RODO.

Dyrektywa PSD2 ujednolica warunki płatności elektronicznych na terenie całej Europy, a silne uwierzytelnienie SCA jest dziś koniecznym wymogiem bezpieczeństwa dla każdego przedsiębiorstwa, umożliwiającego płatności elektroniczne w Europie.

Prowizje i koszty korzystania z bramek płatności

Oczywiście, nie jest tajemnicą, że operatorzy bramek płatności swój zysk czerpią z prowizji i wszystkich opłat dodatkowych. Na ogół, za uiszczanie opłat związanych z obsługą płatności odpowiedzialny jest sklep online, jednak bardzo wielu sprzedawców chcąc zadbać o wysokość swoich obrotów, zrzuca koszt na klientów, pobierając dodatkowe opłaty prowizyjne.

Opłata aktywacyjna w bramkach płatności

Jest to pierwszy koszt, jaki sklep internetowy musi ponieść z tytułu skorzystania z usług konkretnego operatora płatności online. Taka opłata jest konieczna do uiszczenia jeszcze przed rozpoczęciem współpracy i stanowi pierwszy krok do uruchomienia bezpiecznych opłat internetowych.

Pod tym względem najkorzystniej prezentują się Przelewy24, ponieważ dostawca zwraca pełen koszt opłaty aktywacyjnej, który wynosi 1,5 zł. Właściwie zatem koszt opłaty aktywacyjnej jest tak naprawdę kosztem opłaty weryfikacyjnej i służy jedynie do potwierdzenia konta bankowego sklepu.

Nieco gorzej w zestawieniu prezentuje się Dotpay, który pobiera za aktywację opłatę w wysokości 10 zł. Z kolei najgorzej w przypadku opłat aktywacyjnych wypada PayU, które pobiera aż 55 zł. Warto jednocześnie zwrócić uwagę, że poniesiony koszt jest oczywiście jednorazowy i ma o wiele mniejsze znaczenie niż cykliczne opłaty prowizyjne.

Wypłacenie pieniędzy na konto

Chcąc zadbać o sprawną księgowość dla sklepu internetowego i szybko rozliczyć się ze swoim operatorem płatności elektronicznych, konieczne jest zlecenie mu przelewu zgromadzonych środków na własne konto bankowe. Warto pamiętać, że w przypadku płatności online pieniądze w pierwszej kolejności trafiają na wirtualne saldo, z którego należy je sobie przetransferować.

Mimo iż proces jest szybki, prosty i bezproblemowy, nie jest do końca bezpłatny. Jak wyglądają prowizje w przypadku poszczególnych bramek płatności?

  1. Przelewy24 — wypłata środków na konto bankowe jest darmowa, pod warunkiem że jest to pierwsza taka transakcja danego dnia.
  2. Dotpay — ponownie wypłata środków na konto bankowe jest darmowa, jednak tylko pod warunkiem, że jest to pierwsza tego typu transakcja danego dnia.
  3. PayU — wypłata środków na konto jest zawsze darmowa.

Opłata za dokonanie zwrotu

Aby klienci darzyli Cię pełnym zaufaniem, Twój sklep musi zapewniać im możliwość zwrotu zakupionego towaru, również za pośrednictwem szybkiej płatności internetowej. Pełen zwrot środków powinien się odbyć szybko i sprawnie, oczywiście pod warunkiem, że zarówno klient, jak i zwracany przez niego towar spełniają warunki ujęte w regulaminie sklepu.

Bramki internetowe podchodzą jednak do tematu zwrotów na różne sposoby, o czym także warto wiedzieć, przed podjęciem współpracy. Niektórzy operatorzy decydują się na obarczenie sprzedającego kosztami związanymi z przeprowadzeniem operacji, czego trzeba mieć świadomość.

W celu zagwarantowania swoim klientom bezpieczeństwa i wygody, systemy wspierające płatności dokonywane kartami płatniczymi muszą z kolei oferować opcję chargeback. W tym przypadku zdecydowanie na prowadzenie wysuwa się PayU, które nie pobiera z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat.

Prowizje transakcyjne

Jak wspominaliśmy, głównym źródłem dochodów wśród operatorów płatności elektronicznych jest system prowizyjny i wszystkie dodatkowe opłaty związane z korzystaniem z bramek. Prowizja z kolei uzależniona jest od wielu różnych czynników, które mogą wpływać korzystanie bądź negatywnie na warunki współpracy.

Najważniejszymi kryteriami są obrót oraz związana z nim ilość transakcji w skali całego miesiąca. Prowizja stanowi największy procent zysku i bardzo często warunkuje stopień opłacalności korzystania z usług konkretnego operatora. Warto pamiętać, że nawet niewielkie różnice mogą mieć ogromny wpływ na dochody Twojego sklepu internetowego.

Pod względem prowizyjnym, zdecydowanie najgorzej wypada ponownie PayU, które pobiera aż 2,3% od wykonania każdej transakcji płatniczej. Co więcej, bramka pobiera kolejne 30 gr za każdą płatność kartą. Zdecydowanie lepiej prezentują się Przelewy24 i Dotpay, które pobierają jednakową opłatę wynoszącą 1,9% prowizji.

Prowadzisz sklep internetowy? Nie zapomnij o bezpiecznej i wygodnej bramce płatności online! Dzięki niej wzrasta nie tylko poziom zaufania wobec Twojej marki, ale także wygodna i zadowolenie klientów, podczas wykonywania codziennych zakupów. Zadbaj o to, by mogli oni korzystać ze swoich ulubionych metod płatności, a będą do Ciebie wracać!

Zobacz również: 7 pomysłów na sklep internetowy w dropshippingu

Przeczytaj również: