KPI dla e-commerce. 15 najważniejszych wskaźników

KPI dla e-commerce. 15 najważniejszych wskaźników

Chcesz zwiększyć sprzedaż swojego sklepu internetowego? Jeśli tak, to musisz śledzić kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) dla e-commerce. Za ich pomocą nie tylko określisz rentowność swojego biznesu, lecz również poznasz skuteczności działań marketingowych, czy też tych z zakresu obsługi klienta.

Wskaźniki KPI dla handlu elektronicznego

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), to miary, które pomagają firmom mierzyć i monitorować ich postępy w zakresie realizacji celów. W kontekście handlu elektronicznego KPI są wykorzystywane do oceny skuteczności działań marketingowych, a także tych z zakresu sprzedaży czy obsługi klienta. Analiza e-commerce przeprowadzona za ich pomocą pozwala wyznaczyć obszary wymagające doskonalenia, które mogą podnieść rentowność biznesu.

Dlaczego KPI są ważne dla e-commerce?

Wskaźniki KPI są ważne dla e-commerce, ponieważ pozwalają na:

  • ocenę postępów i osiągnięć – za ich pomocą zmierzysz, jak dobrze realizujesz swoje biznesowe cele i poznasz obszary, w których należy podjąć działania naprawcze.
  • porównywanie wyników z konkurencją – wskaźniki KPI dla e-commerce pozwolą Ci porównywać wyniki Twojej firmy z wynikami konkurencji. Dzięki temu szybko zidentyfikujesz niewykorzystane szanse,
  • optymalizację e-commerce – wskaźniki KPI pozwalają podejmować decyzje, które mogą poprawić wyniki sprzedaży.

15 kluczowych wskaźników KPI dla sklepów internetowych

KPI dla e-commerce można przyporządkować do kilku grup. Ta pierwsza obejmuje podstawowe wskaźniki biznesu. Należą do nich:

  • Wskaźnik konwersji – to stosunek liczby konwersji do liczby odwiedzin. Konwersją może być np. zakup produktu, dodanie produktu do koszyka lub zapisanie się do newslettera.
  • Wartość życiowa klienta (CLV) – to całkowita wartość, jaką klient przynosi firmie w ciągu całego czasu trwania swojej relacji z nią.
  • Koszt pozyskania klienta (CAC) – to koszty poniesione przez firmę w celu pozyskania nowego klienta.
  • Rentowność – to stosunek zysku do przychodów.

Drugą grupę tworzą wskaźniki sprzedaży. Wśród nich na uwagę zasługują:

  • Liczba odwiedzin – to liczba unikalnych użytkowników, którzy odwiedzili witrynę sklepu internetowego w danym okresie.
  • Liczba wejść na stronę główną – to liczba wejść na stronę główną witryny sklepu internetowego w danym okresie.
  • Liczba stron wyświetlonych na użytkownika – to średnia liczba stron wyświetlonych przez użytkownika w danym okresie.
  • Czas spędzony na stronie – to średni czas, jaki użytkownik spędza na stronie w danym okresie.
  • Wskaźnik odrzuceń – to stosunek liczby odrzuceń do liczby odwiedzin. Odrzuceniem jest sytuacja, w której użytkownik odwiedza tylko jedną stronę witryny i ją zamyka.
  • Wskaźnik zaangażowania – to miara, która pokazuje, jak użytkownicy angażują się w treści witryny sklepu internetowego.

Równie ważne są wskaźniki marketingowe. Tu wymienić warto:

  • Koszt kliknięcia (CPC) – to koszt, jaki firma ponosi za każde kliknięcie w jej reklamę.
  • Współczynnik klikalności (CTR) – to stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń tej reklamy.
  • Współczynnik konwersji z reklamy – to stosunek liczby konwersji do liczby kliknięć w reklamę.
  • Czas odpowiedzi na zgłoszenie obsługi klienta – to średni czas, jaki firma potrzebuje na odpowiedź na zgłoszenie obsługi klienta.
  • Ocena obsługi klienta – to ocena, jaką klienci wystawiają firmie za jej obsługę.

Jak mierzyć i interpretować wskaźniki konwersji?

Aby prawidłowo mierzyć wskaźniki konwersji, należy najpierw określić, co jest konwersją. Może to być np.:

  • kupno produktu
  • dodanie produktu do koszyka
  • zapisanie się do newslettera
  • wypełnienie formularza kontaktowego

Następnie musisz ustalić, w jaki sposób będziesz mierzyć ich wartość. Możesz to zrobić poprzez ręczne liczenie liczby konwersji i odwiedzin lub skorzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych, które automatycznie zbierają i przetwarzają dane. Po zmierzeniu wskaźników konwersji należy je interpretować. Ogólnie rzecz biorąc, wyższy wskaźnik konwersji oznacza, że działania marketingowe i sprzedażowe sklepu internetowego są bardziej skuteczne.

Teraz już wiesz, co to są wskaźniki KPI dla e-commerce

Mamy nadzieję że po lekturze naszego poradnika. Wiesz już, co to są KPI dla e-commerce oraz dlaczego warto je mierzyć. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj inne wpisy na naszym blogu. Znajdziesz tam między innymi poradnik jak prowadzić księgowość dla sklepu internetowego.

Przeczytaj również: