Chcesz zwiększyć sprzedaż swojego sklepu internetowego? Jeśli tak, to musisz śledzić kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) dla e-commerce. Za ich pomocą nie tylko określisz rentowność swojego biznesu, lecz również poznasz skuteczności działań marketingowych, czy też tych z zakresu obsługi klienta.
Wskaźniki KPI dla handlu elektronicznego
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), to miary, które pomagają firmom mierzyć i monitorować ich postępy w zakresie realizacji celów. W kontekście handlu elektronicznego KPI są wykorzystywane do oceny skuteczności działań marketingowych, a także tych z zakresu sprzedaży czy obsługi klienta. Analiza e-commerce przeprowadzona za ich pomocą pozwala wyznaczyć obszary wymagające doskonalenia, które mogą podnieść rentowność biznesu.
Dlaczego KPI są ważne dla e-commerce?
Wskaźniki KPI są ważne dla e-commerce, ponieważ pozwalają na:
- ocenę postępów i osiągnięć – za ich pomocą zmierzysz, jak dobrze realizujesz swoje biznesowe cele i poznasz obszary, w których należy podjąć działania naprawcze.
- porównywanie wyników z konkurencją – wskaźniki KPI dla e-commerce pozwolą Ci porównywać wyniki Twojej firmy z wynikami konkurencji. Dzięki temu szybko zidentyfikujesz niewykorzystane szanse,
- optymalizację e-commerce – wskaźniki KPI pozwalają podejmować decyzje, które mogą poprawić wyniki sprzedaży.
15 kluczowych wskaźników KPI dla sklepów internetowych
KPI dla e-commerce można przyporządkować do kilku grup. Ta pierwsza obejmuje podstawowe wskaźniki biznesu. Należą do nich:
- Wskaźnik konwersji – to stosunek liczby konwersji do liczby odwiedzin. Konwersją może być np. zakup produktu, dodanie produktu do koszyka lub zapisanie się do newslettera.
- Wartość życiowa klienta (CLV) – to całkowita wartość, jaką klient przynosi firmie w ciągu całego czasu trwania swojej relacji z nią.
- Koszt pozyskania klienta (CAC) – to koszty poniesione przez firmę w celu pozyskania nowego klienta.
- Rentowność – to stosunek zysku do przychodów.
Drugą grupę tworzą wskaźniki sprzedaży. Wśród nich na uwagę zasługują:
- Liczba odwiedzin – to liczba unikalnych użytkowników, którzy odwiedzili witrynę sklepu internetowego w danym okresie.
- Liczba wejść na stronę główną – to liczba wejść na stronę główną witryny sklepu internetowego w danym okresie.
- Liczba stron wyświetlonych na użytkownika – to średnia liczba stron wyświetlonych przez użytkownika w danym okresie.
- Czas spędzony na stronie – to średni czas, jaki użytkownik spędza na stronie w danym okresie.
- Wskaźnik odrzuceń – to stosunek liczby odrzuceń do liczby odwiedzin. Odrzuceniem jest sytuacja, w której użytkownik odwiedza tylko jedną stronę witryny i ją zamyka.
- Wskaźnik zaangażowania – to miara, która pokazuje, jak użytkownicy angażują się w treści witryny sklepu internetowego.
Równie ważne są wskaźniki marketingowe. Tu wymienić warto:
- Koszt kliknięcia (CPC) – to koszt, jaki firma ponosi za każde kliknięcie w jej reklamę.
- Współczynnik klikalności (CTR) – to stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń tej reklamy.
- Współczynnik konwersji z reklamy – to stosunek liczby konwersji do liczby kliknięć w reklamę.
- Czas odpowiedzi na zgłoszenie obsługi klienta – to średni czas, jaki firma potrzebuje na odpowiedź na zgłoszenie obsługi klienta.
- Ocena obsługi klienta – to ocena, jaką klienci wystawiają firmie za jej obsługę.
Jak mierzyć i interpretować wskaźniki konwersji?
Aby prawidłowo mierzyć wskaźniki konwersji, należy najpierw określić, co jest konwersją. Może to być np.:
- kupno produktu
- dodanie produktu do koszyka
- zapisanie się do newslettera
- wypełnienie formularza kontaktowego
Następnie musisz ustalić, w jaki sposób będziesz mierzyć ich wartość. Możesz to zrobić poprzez ręczne liczenie liczby konwersji i odwiedzin lub skorzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych, które automatycznie zbierają i przetwarzają dane. Po zmierzeniu wskaźników konwersji należy je interpretować. Ogólnie rzecz biorąc, wyższy wskaźnik konwersji oznacza, że działania marketingowe i sprzedażowe sklepu internetowego są bardziej skuteczne.
Teraz już wiesz, co to są wskaźniki KPI dla e-commerce
Mamy nadzieję że po lekturze naszego poradnika. Wiesz już, co to są KPI dla e-commerce oraz dlaczego warto je mierzyć. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przeczytaj inne wpisy na naszym blogu. Znajdziesz tam między innymi poradnik jak prowadzić księgowość dla sklepu internetowego.