Rejestracja LUCID - co powinien wiedzieć polski sprzedawca internetowy?

Rejestracja LUCID – co powinien wiedzieć polski sprzedawca internetowy?

Zgodnie z obowiązującymi od początku 2019 roku przepisami aktualizującymi wcześniejsze rozporządzenie o opakowaniach VerpackV, w niemieckim systemie prawnym pojawił się publiczny rejestr opakowań LUCID. Każdy zagraniczny przedsiębiorca, który wprowadza na rynek niemiecki towar dedykowany odbiorcy końcowemu, osobie fizycznej lub firmie, powinien zarejestrować się w systemie LUCID i wybrać organizację odpowiedzialną za recykling opakowań w Niemczech.

Co to jest LUCID?

Jest to usankcjonowany w prawie o opakowaniach VerpackG, publicznie dostępny rejestr podmiotów, które jako pierwsze wprowadzają na niemiecki rynek towary w opakowaniach. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to sprzedaż za granicę, na przykład z Polski do Niemiec, czy sprzedaż krajowa realizowana przez firmę działającą na terenie Niemiec – producenta, hurtownika lub detalistę. Odpowiedzialność za rejestrację w systemie ponosi podmiot, który jest prawnie odpowiedzialny za produkt wprowadzany na rynek niemiecki, gdy towar przekracza granicę Niemiec. Obowiązek wpisu do rejestru LUCID może zatem dotyczyć zarówno producenta towaru, jak i jego dystrybutora, na przykład właściciela sklepu internetowego.

Rejestr LUCID jest bezpłatny i publicznie dostępny pod adresem internetowym https://lucid.verpackungsregister.org/. Podlega pod zarząd Centralnego Rejestru Opakowań – Zentrale Stelle Verpackungsregister.

Jeśli nie masz pewności, czy obowiązek rejestracji w systemie LUCID dotyczy również Twojej firmy, skorzystaj z usług specjalistów. Fachowa księgowość dla sklepu internetowego to sposób na szybkie załatwienie wielu formalności, zwłaszcza jeśli jednocześnie działasz na kilku rynkach i korzystasz z pośrednictwa takich platform jak Amazon czy eBay.

Warto pamiętać, że największe platformy sprzedażowe online, od lipca 2022 roku wymagają od sprzedawców oferujących swoje towary na rynku niemieckim aktualnego wpisu do rejestru LUCID. Co więcej, podmioty zarejestrowane w LUCID muszą podpisać umowę z wybraną organizacją recyklingową działającą na terenie Niemiec i na bieżąco raportować o liczbie oraz rodzaju opakowań wprowadzanych na rynek niemiecki. Sam wpis do rejestru LUCID jest niewystarczający.

Kto powinien zarejestrować się w LUCID?

Obowiązek rejestracji w LUCID dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych, które od 1 lipca 2022 roku wprowadzają na rynek niemiecki opakowania – towary w opakowaniach. Taki obowiązek może zatem dotyczyć zarówno producentów, jak i internetowych sprzedawców prowadzących sprzedaż za granicę, chociażby za pośrednictwem takich platform jak Amazon. Liczy się fakt odpowiedzialności prawnej za towar w momencie przekroczenia przez niego granicy niemieckiej. Nieważne, czy towar w opakowaniu trafia do innej firmy, która później zajmie się jego odsprzedażą, czy od razu do klienta detalicznego. Ważne, że jego docelowym przeznaczeniem jest prywatny odbiorca końcowy.

Jakie rodzaje opakowań należy zgłaszać do LUCID?

Ustawa VerpackG przewiduje obowiązek rejestracji do systemu LUCID w przypadku wprowadzania na rynek niemiecki określonych typów opakowań. Co ważne, przy rejestracji nie trzeba zgłaszać liczby opakowań (o ilości raportujemy później), a jedynie wskazać ich rodzaj. System wymienia kilka typów opakowań, jakie podlegają zgłoszeniu do rejestru:

  • Opakowania jednostkowe, czyli takie, które służą ochronie produktu w celu jego bezpiecznego przekazania klientowi. Są to wszystkie opakowania, w które pakowane są poszczególne jednostki sprzedażowe produktów.
  • Opakowania zbiorcze zawierające więcej niż jedną jednostkę produktu.
  • Opakowania serwisowe, czyli wykorzystywane do przekazywania produktów jednostkowych klientom. To m.in. opakowania do pieczywa, pudełka do sprzedaży żywności na wynos i jednorazowe kubki do kawy.
  • Opakowania wysyłkowe, czyli wszelkiego rodzaju koperty, kartony i ochronne materiały wypełniające, z jakich korzystają firmy prowadzące sprzedaż internetową. To opakowania służące pakowaniu towarów wysyłanych do klientów przez podmioty prowadzące sprzedaż wysyłkową.

Część opakowań nie podlega rejestracji w LUCID. Są to m.in.:

  • opakowania transportowe, na przykład palety;
  • opakowania jednorazowe na napoje, które podlegają systemowi kaucji;
  • opakowania komercyjne o dużych gabarytach, które akumulują się w przemyśle;
  • detaliczne opakowania materiałów niebezpiecznych;
  • opakowania wielokrotnego użytku;
  • opakowania, które przez konsumentów nie są traktowane jako odpady, na przykład pudełka gier planszowych i puzzli.

Gdy nie wiesz, jak zakwalifikować opakowania towarów wprowadzanych do obrotu na rynek niemiecki przez Twój sklep internetowy, skorzystaj z usług wyspecjalizowanego biura rachunkowego. Księgowość prowadzona przez specjalistów, zwłaszcza w przypadku sprzedaży zagranicznej realizowanej za pośrednictwem takich platform jak Amazon, pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji niewywiązywania się z obowiązujących za granicą przepisów prawa.

Niemieckie organizacje recyklingu

Zarejestrowanie firmy w LUCID, choć jest bezpłatne, nie oznacza możliwości wprowadzania na rynek niemiecki dowolnego rodzaju opakowań w sposób bezkosztowy. Po uzyskaniu wpisu do rejestru LUCID przedsiębiorca otrzymuje unikalny numer rejestracyjny, niezbędny do podpisania umowy z niemiecką organizacją recyklingu. Podpisanie umowy wiąże się z koniecznością uiszczenia stałej opłaty licencyjnej powiększonej o koszt utylizacji wskazanej ilości oraz rodzaju opakowań wprowadzanych do obrotu na rynek niemiecki. Po podpisaniu umowy z wybraną organizacją recyklingową przedsiębiorca otrzymuje licencję wraz z unikalnym numerem, co jest niezbędne do prawidłowego raportowania w rejestrze LUCID.

Przedsiębiorcy mają prawo do samodzielnego wyboru organizacji recyklingu działającej na rynku niemieckim, z którą podpiszą umowę na utylizację opakowań. W związku z tym, że organizacje mają różne stawki, warto dokładnie zapoznać się z ich ofertami. Jeśli nie znasz języka niemieckiego, nieocenioną pomocą służą profesjonalne biura rachunkowe. Dzięki ich wsparciu, załatwianie różnego rodzaju formalności związanych z prowadzeniem sprzedaży za granicę sprawia zdecydowanie mniej problemów.

Organizacje recyklingu, z jakimi można podpisać umowę licencyjną to:

  • Altera System GmbH
  • BellandVision GmbH
  • Der Grüne Punkt – Duales System Deutschland GmbH
  • EKO-PUNKT GmbH & CO. KG
  • INTERSEROH+ GmbH
  • Landbell AG für Rückhol-Systeme
  • Noventiz Dual GmbH
  • PreZero Dual GmbH
  • Reclay Systems GmbH
  • Recycling Dual GmbH
  • Veolia Umweltservice Dual GmbH
  • Zentek GmbH & Co. KG

Dokładne dane kontaktowe do organizacji recyklingu dostępne są na stronie internetowej: https://www.verpackungsregister.org/en/information-orientation/instructions-further-information/systems-overview.

Dlaczego warto zarejestrować się w LUCID?

Jeśli planujesz prowadzić wysyłkową sprzedaż za granicę, do Niemiec, z wykorzystaniem pośrednictwa takich platform jak Amazon czy eBay, od lipca 2022 roku musisz posiadać indywidualny numer LUCID. Największe platformy sprzedażowe wymagają podania numeru za każdym razem, gdy wystawiasz nową ofertę.

Warto pamiętać, że niedopełnienie obowiązku rejestracji w LUCID może skutkować wydaniem zakazu sprzedaży towarów na terenie Niemiec, również za pośrednictwem międzynarodowych, sprzedażowych platform internetowych. W przypadku poważnego naruszenia przepisów, gdy liczba wprowadzanych na rynek niemiecki opakowań jest znaczna, na sprzedawcę może zostać nałożona kara finansowa w wysokości do 200 tys. euro.

Przeczytaj również: