E-commerce, czyli handel internetowy, to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. W dobie pandemii koronawirusa zakupy online stały się nie tylko wygodną, ale i konieczną formą zaopatrywania się w różnego rodzaju towary i usługi. Jak dziś wygląda sytuacja w tej branży i jakich zmian spodziewają się eksperci? Które strategie e-commerce należą do grona najbardziej efektywnych? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj odpowiedzi na te i inne pytania!
E-commerce w 2023 roku. Globalne trendy, kluczowe statystyki i liczby rynku e-commerce
2023 był kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu rynku e-commerce, zarówno na poziomie globalnym, jak i w Polsce. Według raportu eMarketer wartość handlu internetowego na świecie wyniosła 6,39 biliona dolarów, co oznacza wzrost o 17,5% w relacji rok do rok. W Polsce na zakupy online konsumenci wydali 116,8 miliarda złotych, a zatem o 22,3% więcej, niż w rekordowym 2022 r. Za tak dobrymi wynikami stoi nie tylko wzrost liczby konsumentów korzystających z zakupów online, ale także wyższa wartość przeciętnego zamówienia. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się wykorzystać potencjał tego segmentu gospodarki. O tym, jak to zrobić piszemy w poradniku: jak założyć sklep internetowy.
Co na cyfrowym rynku najchętniej kupują konsumenci? Najwyższe obroty w minionym roku odnotowano w takich kategoriach jak moda, elektronika, artykuły domowe, zdrowie i uroda, rozrywka i edukacja, a także usługi cyfrowe. Wśród kanałów sprzedaży e-commerce, największym udziałem w rynku dysponowały: platformy marketplace, sklepy internetowe, aplikacje mobilne oraz media społecznościowe.
Trendy e-commerce 2024 w Polsce i na świecie
Rok 2024 zapowiada się jako kolejny etap intensywnego rozwoju innowacji w branży e-commerce. Zdaniem ekspertów szybki wzrost spodziewany jest w segmencie omnichannel. Jest to strategia e-commerce, która polega na integracji różnych kanałów sprzedaży i komunikacji z klientem, takich jak sklep internetowy, aplikacja mobilna, media społecznościowe czy sklep stacjonarny. Celem omnichannel jest zapewnienie klientowi spójnego i komfortowego doświadczenia zakupowego, niezależnie od tego, jakiego kanału używa. Z badań przeprowadzonych przez Salesforce wynika, że właśnie tego oczekuje dziś aż 73% konsumentów.
Kolejnym trendem w e-commerce jest m-commerce, czyli handel internetowy realizowany za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Z szacunków eMarketer wynika, że wartość tego segmentu rynku w 2024 r. może przekroczyć 4,29 biliona dolarów, co stanowi 66,4% wartości sprzedaży e-commerce. Swoją cegiełkę dokłada także sztuczna inteligencja, która wykorzystuje zaawansowane algorytmy i technologie, takie jak uczenie maszynowe, uczenie głębokie, przetwarzanie języka naturalnego, czy wizja komputerowa, do analizy danych, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji, czy tworzenia treści. Ma ona coraz większy wpływ na branżę e-commerce, pomagając firmom i klientom w wielu aspektach handlu internetowego. Więcej na ten temat piszemy w poradniku: 15 sposobów na wykorzystanie AI w sklepie internetowym.
Prognozy rozwoju e-commerce na najbliższe lata
Jakie prognozy dla e-commerce na najbliższe lata przygotowali eksperci? Według raportu eMarketer globalna wartość sprzedaży e-commerce w 2025 roku może wynieść aż 7,72 biliona dolarów. Polska również będzie kontynuować wzrost wartości sprzedaży na rynku cyfrowym, która w 2025 roku może zamknąć się w kwocie 141,6 miliarda złotych. Korzystne prognozy dotyczą także segmentu e-konsumentów. Ich liczba ma zwiększyć się do 3,64 miliarda osób, a zatem obejmować aż 45,9% populacji świata. To z kolei ma stymulować rozwój sklepów internetowych i platform typu marketplace.
Przyszłość handlu internetowego. Co nas czeka?
Rynek e-commerce jest niezwykle dynamiczny i zaskakujący. Nie sposób przewidzieć wszystkich zmian i innowacji, które będą miały miejsce w przyszłości handlu internetowego. Jednak można wskazać kilka kierunków i obszarów, które będą miały kluczowe znaczenie dla rozwoju e-commerce w nadchodzących latach. Oto kilka z nich:
- Zrównoważony rozwój – trend, który polega na uwzględnianiu aspektów ekologicznych, społecznych i ekonomicznych w działalności gospodarczej. Zrównoważony rozwój jest coraz ważniejszym czynnikiem dla konsumentów e-commerce, którzy oczekują od firm odpowiedzialności i troski o środowisko, społeczeństwo i pracowników.
- Personalizacja, która polega na dostosowywaniu oferty i komunikacji do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów. Jest ona kluczowym czynnikiem dla zwiększenia satysfakcji i lojalności klientów e-commerce, którzy oczekują od firm dopasowania produktów i usług do ich indywidualnych gustów, zainteresowań, czy historii zakupowej.
- Rozszerzona rzeczywistość, która polega na nakładaniu na obraz rzeczywistości elementów wirtualnych, takich jak grafika, dźwięk, czy wibracje. AR jest coraz częściej stosowana w branży e-commerce, ponieważ pozwala na lepsze zaprezentowanie i doświadczenie produktów i usług przez klientów, a także na zwiększenie zaufania i zaangażowania klientów.
Prognozy i trendy na rynku e-commerce – teraz już je znasz!
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego poradnika, wiesz już jakich trendów spodziewać się w najbliższym czasie na rynku e-commerce. Jeśli jednak chcesz zgłębić swoją wiedzę na ten temat, zapoznaj się z innymi wpisami na naszym blogu. Znajdziesz tam między innymi krótki poradnik, jak prowadzić księgowość dla sklepu internetowego.