Jakie PKD dla sklepu internetowego? Kilka możliwości

Jakie PKD dla sklepu internetowego? Kilka możliwości

PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności to zestawienie prezentujące różne typy działalności gospodarczej, wraz z przyporządkowanymi im kodami. Wybór odpowiedniego oznaczenia często przysparza debiutującym przedsiębiorcom wielu trudności. Jakie PKD sklepu internetowego wybrać? Jak oznaczenie przedmiotu wykonywanej działalności wpływa na kwestie podatkowe? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj odpowiedź na te i inne pytania.

Czym jest PKD?

Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) to zestawienie, które prezentuje wszystkie rodzaje działalności wykonywanych przez przedsiębiorców. Każdej z pozycji w tym zestawieniu przyporządkowany został pięcioznakowy kod, składający się z 4 cyfr i litery Z. Oznaczenia tego typu wykorzystywane są podczas zakładania działalności gospodarczej, a także zmiany jej profilu. Kod zapisywany jest bowiem w bazie CEIDG. Na jego podstawie następuje weryfikacja rodzaju działalności, jaką wykonuje konkretny przedsiębiorca.

Rejestrując firmę, należy podać kod główny, właściwy dla danej działalności, zaś w razie konieczności także kody dodatkowe. Czy klasyfikacja PKD ma duże znaczenie? Tak, gdyż rodzaj podanego kodu wpływa bowiem na specyfikę działalności, jaką może wykonywać przedsiębiorca. Jeśli dana czynność wykracza poza zakres zgłoszonego PKD firmy, podatnik może zostać ukarany grzywną, której wysokość ustalona zostanie na podstawie przepisów obowiązujących w sprawach o wykroczenie. Więcej na ten temat piszemy w artykule: jak Urząd Skarbowy kontroluje handel internetowy.

Sprzedaż internetowa – jakie PKD?

Wielu przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w e-biznesie, zastanawia się, jaki kod PKD dla sklepu internetowego będzie najlepszy. Podstawowym oznaczeniem, które warto wpisać, rejestrując firmę, jest PKD 47.71 Z. Kod ten oznacza sprzedaż detaliczną prowadzoną przez Internet. Znajduje on zastosowanie zarówno w przypadku tych przedsiębiorców, którzy w swoim sklepie oferują towary, jak i usługi cyfrowe. Takim PKD można oznaczyć też sprzedaż internetową, realizowaną za pomocą platform typu marketplace.

Warto jednak pamiętać, że powyższy kod nie obejmuje działalności związanej ze sprzedażą pojazdów samochodowych, motocykli, a także części i akcesoriów motoryzacyjnych. Stąd też PKD sklepu internetowego oferującego tego typu produkty, powinno być inne. W przypadku sprzedaży detalicznej samochodów oraz części do nich, należy wybrać kod z sekcji 45.1 lub 45.3, natomiast w przypadku handlu motocyklami oraz akcesoriami do tego typu pojazdów, właściwym kodem będzie 45.40.Z.

PKD uzależnione od branży i asortymentu

Rodzaj oferowanego asortymentu to kolejne kryterium, jakie warto wziąć pod uwagę, wybierając PKD. Sprzedaż internetowa kosmetyków i artykułów toaletowych może być oznaczona za pomocą kodu 47.75.Z. Przedsiębiorcy, którzy za pomocą swojego e-sklepu dystrybuują głównie meble, mogą z kolei posłużyć się kodem 47.59.Z. Sklepy internetowe z obuwiem i galanterią skórzaną można zarejestrować za pomocą kodu 47.72.Z, zaś te z zabawkami jako PKD 47.65.Z. Odpowiednik kodem dla wirtualnej apteki będzie z kolei 47.73.Z. Z kodu 47.91. Z powinny z kolei skorzystać te e-sklepy, które nie prowadzą własnych magazynów. W klasyfikacji PKD dropshipping traktowany jest bowiem jak sprzedaż towarów za pośrednictwem Internetu.

Jak wynika z powyższego, wybór PKD dla sklepu internetowego jest bardzo szeroki. Aby dobrać odpowiednie oznaczenia do rodzaju prowadzonej działalności, warto skorzystać z wyszukiwarki kodów lub poprosić o pomoc biuro rachunkowe, którego usługi obejmują księgowość w e-commerce.

Błędny kod PKD – jak go zmienić?

Kod PKD sklepu internetowego można zaktualizować w dowolnym momencie. Warto o tym pamiętać w szczególności podczas zmiany profilu działalności oraz rozszerzania i zawężania asortymentu. Wykreślenie kodu lub dopisanie nowego nie wiąże się z żadnymi kosztami. Zmiany można dokonać w rejestrze CEIDG na trzy sposoby: osobiście, listownie oraz elektronicznie, wykorzystując profil zaufany.

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego poradnika wiesz już, jakie PKD dla działalności e-commerce będzie najlepsze. Jeśli jednak nadal zastanawiasz się, jak sprawdzić PKD lub też o czym pamiętać, prowadząc księgowość dla sklepu internetowego, koniecznie zapoznaj się z innymi wpisami na naszym blogu. Zachęcamy do lektury!

Przeczytaj również: