Marketplace czy sklep internetowy – co wybrać?

Marketplace czy sklep internetowy – co wybrać?

Chcesz sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem sieci? Możesz w tym celu wykorzystać platformy typu marketplace lub własny sklep internetowy. Czym różnią się te dwa rozwiązania? Które z nich okaże się korzystniejsze? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj odpowiedź na te oraz inne pytania!

Sprzedaż produktów w internecie. Kilka możliwości

Wirtualna sprzedaż może być realizowana za pomocą różnych kanałów. Obecnie największą popularnością cieszą się dwa rozwiązania: serwisy typu marketplace oraz sklepy internetowe, działające w oparciu o oprogramowanie typu open source lub SaaS. Pierwszy z terminów służy do określenia wirtualnej platformy handlowej, która umożliwia sprzedawanie produktów za pośrednictwem sieci, bez konieczności zakładania własnego sklepu. Takie serwisy łączą z reguły wielu sprzedawców, oferujących rozmaite produkty z różnych branż. Alternatywę dla powyższego rozwiązania stanowi własny sklep internetowy. Jest to serwis, za pomocą którego nabywcy mogą kupować produkty oferowane wyłącznie przez jednego sprzedawcę. Zakup odbywa się poprzez dodanie towaru do wirtualnego koszyka oraz opłacenie transakcji za pomocą systemu e-płatności.

Największe platformy marketplace

Jedną z najpopularniejszych w Polsce platform typu marketplace jest Allegro. Z danych Mediapanel Gemius Polska wynika, że we wrześniu 2022 r. z tego serwisu korzystało ponad 21 mln użytkowników. Aby rozpocząć sprzedaż za pomocą platformy, wystarczy założyć konto firmowe. Nowozarejestrowani użytkownicy mogą liczyć na korzyści oferowane w ramach tzw. pakietu powitalnego. Obejmuje on m.in. darmowe promowanie ofert, a także niższe stawki prowizji za pierwsze zrealizowane transakcje.

Dużą popularnością wśród krajowych sprzedawców ciszy się również marketplace OLX. Konto na tej platformie posiada już ponad 18,6 mln użytkowników. Rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem serwisu wymaga zarejestrowania profilu oraz dokonania jego weryfikacji. OLX, podobnie jak Allegro, pobiera prowizje za transakcje zrealizowane w ramach platformy.

Wśród międzynarodowych marketplace’ów na uwagę zasługują Amazon i eBay. Pamiętaj jednak, że towary zakupione za pomocą tych serwisów przez konsumentów z innych państw, traktowane są jako sprzedaż zagraniczna. Aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatku VAT, możesz wynająć biuro rachunkowe, które ma doświadczenie w księgowaniu tego typu transakcji. W rozwój sprzedaży w ramach marketplace inwestują również takie serwisy, jak Zalando, Empik, Domodi czy Etsy.

Marketplace: wady i zalety

Jakie są najważniejsze zalety marketplace’ów? Po pierwsze, platformy tego typu dają możliwość szybkiego dotarcia do wielu potencjalnych klientów. Największe marketplace w Polsce takie jak np. Allegro czy OLX mają kilkanaście milionów użytkowników. Po drugie, korzystanie z takich serwisów sprzyja budowaniu świadomości marki wśród nabywców. Możliwości marketplace’ów z pewnością docenią również osoby, które dopiero rozpoczynają działalność. Aby sprzedawać produkty w internecie, nie trzeba bowiem zakładać własnego sklepu internetowego, co często wiąże się z różnego rodzaju kosztami.

Marketplace’y mają także swoje wady. Sprzedawcy, którzy decydują się korzystać z tego typu platform, muszą liczyć się z dużą konkurencją ze strony innych podmiotów. Wiele serwisów pobiera również prowizję ze każdą zrealizowaną za ich pośrednictwem transakcję. To z kolei sprawia, że zyski ze sprzedaży są mniejsze od tych, jakie można osiągnąć, oferując produkty we własnym sklepie internetowym. Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule „co to jest i jak działa marketplace”.

Jak założyć własny sklep internetowy?

Sklepy internetowe działają w oparciu o różnego rodzaju systemy informatyczne, a w tym:

  • platformy abonamentowe (SaaS),
  • oprogramowanie typu open source,
  • oprogramowanie dedykowane i licencyjne.

Wśród mikro- i małych przedsiębiorców, najpopularniejsze są dwa pierwsze rozwiązania. Na korzystanie z platform abonamentowych decydują się zazwyczaj ci sprzedawcy, którzy nie chcą zajmować się administrowaniem systemu sklepowego. Dostawca, który udostępnia oprogramowanie, zapewnia również systematyczne aktualizacje oraz wsparcie techniczne. Korzystanie z platform typu open soruce wymaga posiadania wiedzy technicznej, w zakresie konfiguracji systemu. Sprzedawcy, którzy wybiorą tę opcję, nie poniosą jednak wydatków związanych z zakupem oprogramowania. Przygotowanie dedykowanej platformy sprzedażowej wiąże się zazwyczaj z wysokimi kosztami. Z tego względu z takich platform korzystają głównie duże sklepy internetowe.

Sklep internetowy: wady i zalety

Własny sklep internetowy daje możliwość bardziej elastycznej prezentacji produktów, np. za pomocą zdjęć 360° czy filmów wideo. Jego prowadzenie sprzyja również budowaniu świadomości marki wśród klientów. Kolejną z zalet tego rozwiązania jest szybszy przepływ płatności. Transakcje opłacone przez nabywców od razu trafiają na konto sprzedawcy, a nie, jak w przypadku wielu marketplace’ów, na konto platformy.

Czynnikami, które warto wziąć pod uwagę, zakładając własny sklep internetowy, są koszty. Wiążą się one np. z koniecznością zakupu oprogramowania, a także takich usług, jak np. księgowość sklepu internetowego czy wsparcie techniczne. Wśród minusów tego rozwiązania warto wspomnieć jeszcze o potrzebie promowania oferty sklepu, np. za pomocą kampanii Google AdWords. Więcej na ten temat piszemy w artykule „jak założyć sklep internetowy”.

Marketplace vs. własny sklep internetowy – porównanie

Popularność e-handlu rośnie z każdym rokiem. Zanim jednak zaczniesz działać w tej branży, sprawdź, które z rozwiązań – marketplace czy własny sklep internetowy, okaże się korzystniejsze dla Ciebie!

Tabela. Marketplace vs. własny sklep internetowy

 

Marketplace

Własny sklep internetowy
Zalety– możliwość dotarcia z ofertą do dużej liczby potencjalnych nabywców,
– dostęp do rozwiązań umożliwiających promowanie ofert w obrębie platformy,
– wsparcie techniczne w zakresie zarządzania sprzedażą.
– możliwość działania pod własną marką,
– większa elastyczność w zakresie prezentacji produktów,
– personalizacja komunikacji z klientami,
– szybszy przepływ płatności za zrealizowane przez nabywców zakupy.
Wady– konieczność opłacania prowizji od zrealizowanych transakcji,
– duża konkurencja ze strony innych sprzedawców,
– dłuższy czas oczekiwania na środki wpłacone przez nabywcę.
– wyższe koszty wejścia, ze względu na konieczność założenia sklepu,
– ograniczony zakres wsparcia technicznego,
– konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z promowaniem oferty sklepu (np. w wyszukiwarce).

Jak jeszcze sprzedawać w internecie?

Alternatywę dla opisanych wyżej rozwiązań stanowi social selling, czyli sprzedaż za pośrednictwem portali społecznościowych. Zarówno Facebook, jak i Instagram pozwalają na oznaczanie produktów na zdjęciach publikowanych na obu serwisach. Pierwsza z platform umożliwia również promowanie oferty w obrębie grup tematycznych. Warto jednak pamiętać, że sprzedaż nie odbywa się w ramach serwisu społecznościowego, lecz za pośrednictwem sklepu podlinkowanego w znaczniku produktu.

Przeczytaj również: